Näin yrityksesi tapahtuma onnistuu SuomiAreenalla

SuomiAreena on Suomen suurin yhteiskunnallinen keskustelutapahtuma. Se on huikea mahdollisuus, mutta jos siellä haluaa erottautua, kannattaa omaan tapahtumaan satsata.

Lue Wolttigroupin Jukka Mäkelän vinkit, miten onnistut!

1. Järjestä keskustelutilaisuus, joka jää mieleen

SuomiAreenalla on joka vuosi lukuisia keskustelutilaisuuksia, joista suurin osa on perinteisiä paneelikeskusteluita. Jos haluat yrityksesi tilaisuuden erottuvan, satsaa kiinnostaviin esiintyjiin, mietittyyn ohjelmaan, osallistaviin elementteihin ja havainnollistaviin lisämateriaaleihin jälkityötä unohtamatta.

Ota karismaattisia keskustelijoita mukaan. Suuri osa yrityksistä ja järjestöistä ottaa keskustelijoiksi omia toimitusjohtajiaan ja puheenjohtajiaan. Yleisö innostuu kuitenkin eniten tunnetuista ja valovoimaisista puhujista. Keskusteluun kannattaa ottaa mukaan persoonia, joilta saa vastakkaisia mielipiteitä ja vauhdikkuutta keskusteluun. Yhdenmukainen hyminä ei anna kuuntelijalle mitään.

Osallista yleisöä. Yleisön osallistamiseen on paljon muitakin keinoja kuin puheenvuorojen antaminen mikrofonin kera. Panosta interaktiivisuuteen ja hyödynnä sosiaalista mediaa ja hastagejä. Anna keskustelun näkyä tapahtumalavojen screeneilla.

Käytä havainnollistavia välineitä. Isoille näytöille voi heijastaa aiheisiin liittyviä kiinnostavia kuvia, selkeitä taulukoita, lukuja ynnä muita graafisia elementtejä. Muutama harkittu ja hyvännäköinen kuva jo riittää.

Hoida myös jälkipeli. Hyvä keskustelutilaisuus kannattaa hyödyntää myös myöhemmin omilla verkkosivuilla ja sosiaalisessa mediassa esimerkiksi videoklippeinä.

2. Rakenna yrityspaikka, jonka kohdalle pysähdytään

Kansalaistorin telttapaikat ja yrityspaikat ovat hyviä paikkoja esitellä toimintaa. Tärkeintä on saada ohikulkija pysähtymään juuri sinun yrityksesi paikalle. Ensivaikutelman tekemiseen on yleensä aikaa noin 10–30 sekuntia, joten kohtaamiseen kannattaa satsata.

Rakenna mietitty kokonaisuus. Yrityksen tai järjestön brändin pitää olla hyvin esillä yleisilmeestä aina pienimpiin yksityiskohtiin. Oli kyseessä sitten Kansalaistorin telttapaikka tai kokonaan omilla rakenteilla ja ilmeellä rakennettu yrityspaikka.

Satsaa kohtaamisiin ja kutsu osallistumaan. Tee yrityspaikastasi sellainen, että se mahdollistaa kohtaamiset ja keskustelut. Hyödynnä tekemisesi myös muissa medioissa.

3. Suunnittele asiakas- tai sidosryhmätilaisuus, jonne kaikki haluavat

SuomiAreena sijoittuu Porin superviikolle, jolloin kaupungissa on myös Pori Jazz -tapahtuma ja asuntomessut. Asiakkaasi ja sidosryhmäsi huomiosta ja ajasta kilpailee moni, mutta sen voi kääntää myös voitoksi.

Suunnittele aikataulu ja paikka fiksusti. Voit tehdä aamiais-, lounas- tai iltatilaisuuden sen mukaan, miten se sopii kohderyhmäsi muihin menoihin. Vältä tilaisuuksien sijoittamista päällekkäin suosionsa jo vakiinnuttaneiden tapahtumien kanssa.

Porin Jazzin konsertit ja Asuntomessujen tarjonta kannattaa myös huomioida oman tilaisuuden suunnittelussa, synkronoinnille on paljon mahdollisuuksia.

Kutsu ajoissa ja monikanavaisesti. Tehokkainta on soittaa ja varmistaa, että kutsu on mennyt perille.

Satsaa tunnelmaan. SuomiAreena on loma-aikana ja Porissa on festivaalitunnelma. Sama rento ja hauska tunnelma toimii myös asiakastilaisuuksissa. Poriin tullaan keskustelemaan ja viihtymään.

Woltti Groupilla on vuosien kokemus SuomiAreenan ja Pori Jazzin tapahtumien järjestämisestä. Tunnemme hyvin Porin mahdollisuudet sekä rajoitukset ja olemme ensi kesänäkin Porissa isolla tiimillä. Voimme auttaa paikan päällä pienissä yksittäisissä käytännön asioissa tai kokonaisvaltaisessa tapahtumatoteutuksessa. Kysy lisää: jukka.makela@wolttigroup.fi

Lisää artikkeleita

Tunne kohderyhmäsi intohimon aiheet

Tunne kohderyhmäsi intohimopisteet 

Jotta vieraat saadaan paikalle, on olennaista tunnistaa, mihin tapahtuman kohderyhmä suhtautuu intohimoisesti ja mikä heille on merkityksellistä. Tapahtumamarkkinoinnissa on entistä…

Woltti Goup muuttaa

Woltti Group muuttaa

Jatkossa löydät meidät osoitteesta Teollisuuskatu 33 – vain kivenheiton päästä entisistä toimitiloistamme. Viisitoista vuotta Helsingin Alppilassa on tullut päätökseen. Train factory…

Lauri Rotko, Helsinki Marketing

Vastuullisempia tilaisuuksia Helsingissä

Helsinki Marketing järjestää ensimmäisen Sustainable meeting -toimintamallinsa mukaisen tilaisuuden syyskuussa Finlandia-talossa. Pilotti on alku aiempaa vastuullisemmille B2B-tapahtumille Helsingissä ja osa…

Luulitko tietäväsi kaiken vastuullisuudesta?

Tapahtumien vastuullisuutta ei ole vain pyrkimys hiilineutraaliuteen, vaan vastuullisuudessa on kyse johtamisjärjestelmästä. Yhtäkkiä vastuullisuuspuhe on läsnä kaikkialla. Onneksemme aihe ei…

Näin mittaat tapahtumamarkkinoinnin vaikuttavuutta

Näin mittaat tapahtumien tuloksia

Tapahtumien vaikuttavuuden mittaaminen on monelle haaste, eikä ihme. Olennaista on mitata aina samoja asioita ja muistaa myös analysoida tulokset. Vain…

Ensivaikutelman voi tehdä vain kerran

Ensivaikutelma joka tekee vaikutuksen

Ensivaikutelman voi tehdä vain kerran. Siksi sen on parasta olla hyvä. Ensivaikutelma ratkaisee. Vanha klisee on erityisen totta erityisesti yritysmaailman…

Työpajamuotoinen tapahtuma kiinnostaa

Kun ohjelman tekevät vieraat itse

Fasilitointi tekee yritystapahtumasta vaikuttavamman. “Perinteinen tapa järjestää B2B-tapahtuma on laittaa kutsuvieraat kuuntelemaan muiden juttuja. On keynote-puhuja, paneeli, pyöreän pöydän keskustelu…

Messut kiinnostavat taas

Älä unohda messuja

Kuinka ohjataan omalle messuosastolle juuri ne oikeat vieraat? Kun uudet tuotteet esitellään 3D-videoina ja ihmiset rakentavat ammattiverkostojaan sosiaalisessa mediassa, näyttävät…

Tapahtuman tarina alkaa jo kutsusta

Tapahtumassa brändi herää eloon

Tapahtuma kertoo tarinaa aina ensimmäisestä kutsuviestistä vieraiden siitä kertomiin kokemuksiin. Tapahtumaa suunniteltaessa on tärkeää miettiä, mitä asioita tilaisuudessa halutaan nostaa…

Kaipaatko inspiraatiota? Tilaa uutiskirjeemme