Näin yrityksesi tapahtuma onnistuu SuomiAreenalla

SuomiAreena on Suomen suurin yhteiskunnallinen keskustelutapahtuma. Se on huikea mahdollisuus, mutta jos siellä haluaa erottautua, kannattaa omaan tapahtumaan satsata.

Lue Wolttigroupin Jukka Mäkelän vinkit, miten onnistut!

1. Järjestä keskustelutilaisuus, joka jää mieleen

SuomiAreenalla on joka vuosi lukuisia keskustelutilaisuuksia, joista suurin osa on perinteisiä paneelikeskusteluita. Jos haluat yrityksesi tilaisuuden erottuvan, satsaa kiinnostaviin esiintyjiin, mietittyyn ohjelmaan, osallistaviin elementteihin ja havainnollistaviin lisämateriaaleihin jälkityötä unohtamatta.

Ota karismaattisia keskustelijoita mukaan. Suuri osa yrityksistä ja järjestöistä ottaa keskustelijoiksi omia toimitusjohtajiaan ja puheenjohtajiaan. Yleisö innostuu kuitenkin eniten tunnetuista ja valovoimaisista puhujista. Keskusteluun kannattaa ottaa mukaan persoonia, joilta saa vastakkaisia mielipiteitä ja vauhdikkuutta keskusteluun. Yhdenmukainen hyminä ei anna kuuntelijalle mitään.

Osallista yleisöä. Yleisön osallistamiseen on paljon muitakin keinoja kuin puheenvuorojen antaminen mikrofonin kera. Panosta interaktiivisuuteen ja hyödynnä sosiaalista mediaa ja hastagejä. Anna keskustelun näkyä tapahtumalavojen screeneilla.

Käytä havainnollistavia välineitä. Isoille näytöille voi heijastaa aiheisiin liittyviä kiinnostavia kuvia, selkeitä taulukoita, lukuja ynnä muita graafisia elementtejä. Muutama harkittu ja hyvännäköinen kuva jo riittää.

Hoida myös jälkipeli. Hyvä keskustelutilaisuus kannattaa hyödyntää myös myöhemmin omilla verkkosivuilla ja sosiaalisessa mediassa esimerkiksi videoklippeinä.

2. Rakenna yrityspaikka, jonka kohdalle pysähdytään

Kansalaistorin telttapaikat ja yrityspaikat ovat hyviä paikkoja esitellä toimintaa. Tärkeintä on saada ohikulkija pysähtymään juuri sinun yrityksesi paikalle. Ensivaikutelman tekemiseen on yleensä aikaa noin 10–30 sekuntia, joten kohtaamiseen kannattaa satsata.

Rakenna mietitty kokonaisuus. Yrityksen tai järjestön brändin pitää olla hyvin esillä yleisilmeestä aina pienimpiin yksityiskohtiin. Oli kyseessä sitten Kansalaistorin telttapaikka tai kokonaan omilla rakenteilla ja ilmeellä rakennettu yrityspaikka.

Satsaa kohtaamisiin ja kutsu osallistumaan. Tee yrityspaikastasi sellainen, että se mahdollistaa kohtaamiset ja keskustelut. Hyödynnä tekemisesi myös muissa medioissa.

3. Suunnittele asiakas- tai sidosryhmätilaisuus, jonne kaikki haluavat

SuomiAreena sijoittuu Porin superviikolle, jolloin kaupungissa on myös Pori Jazz -tapahtuma ja asuntomessut. Asiakkaasi ja sidosryhmäsi huomiosta ja ajasta kilpailee moni, mutta sen voi kääntää myös voitoksi.

Suunnittele aikataulu ja paikka fiksusti. Voit tehdä aamiais-, lounas- tai iltatilaisuuden sen mukaan, miten se sopii kohderyhmäsi muihin menoihin. Vältä tilaisuuksien sijoittamista päällekkäin suosionsa jo vakiinnuttaneiden tapahtumien kanssa.

Porin Jazzin konsertit ja Asuntomessujen tarjonta kannattaa myös huomioida oman tilaisuuden suunnittelussa, synkronoinnille on paljon mahdollisuuksia.

Kutsu ajoissa ja monikanavaisesti. Tehokkainta on soittaa ja varmistaa, että kutsu on mennyt perille.

Satsaa tunnelmaan. SuomiAreena on loma-aikana ja Porissa on festivaalitunnelma. Sama rento ja hauska tunnelma toimii myös asiakastilaisuuksissa. Poriin tullaan keskustelemaan ja viihtymään.

Woltti Groupilla on vuosien kokemus SuomiAreenan ja Pori Jazzin tapahtumien järjestämisestä. Tunnemme hyvin Porin mahdollisuudet sekä rajoitukset ja olemme ensi kesänäkin Porissa isolla tiimillä. Voimme auttaa paikan päällä pienissä yksittäisissä käytännön asioissa tai kokonaisvaltaisessa tapahtumatoteutuksessa. Kysy lisää: jukka.makela@wolttigroup.fi

Lisää artikkeleita

Vieraiden ehdoilla valittu paikka vahvistaa tapahtuman brändiä

Yhtä oikeaa tapahtuman paikkaa ei ole. Asiaa kannattaakin lähestyä käytännöllisyyden näkökulmasta. Keitä tapahtumaan tulee, missä juuri he liikkuvat ja miten?

Hyvät pikkujoulut sitouttavat työntekijät yrityksen tavoitteisiin

Kun pikkujoulut suunnitellaan huolellisesti, niihin käytettävä raha muuttuu kulusta investoinniksi, joka kasvattaa yhteenkuuluvuuden tunnetta ja sitoutumista yhteisiin tavoitteisiin.

Tapahtumamarkkinoinnin trendit vuonna 2018

Sosiaalinen vastuu, luovuus ja digitalisaatio leimaavat tapahtumamarkkinoinnin trendejä vuonna 2018. Woltti Groupin Jyri Räsänen keräsi tärkeimmät ilmiöt.

Kuvatekniikka kruunaa hyvin suunnitellun seminaarisisällön

Seminaarin kuvatekniikan suunnittelu perustuu aina siihen, mitä yritys haluaa esittää ja missä. Joskus karismaattisen motivaatiopuhujan viesti voi saada pelkistetystä ympäristöstä jopa lisää voimaa.

Liiketoimintaa lujittava luottamus syntyy vain ihmisten kohtaamisista

”Vaikka maailma digitalisoituisi kuinka paljon tahansa, tarpeemme tavata toisia ihmisiä ei häviä koskaan. Päinvastoin, kaikilla yrityksille on tarve vahvistaa suhteita tärkeisiin asiakkaisiin.

14 asiaa, jotka vaikuttavat tapahtumatuotannon budjettiin

Kun tapahtuma suunnitellaan ja järjestetään omin voimin, budjetti paukkuu herkästi. Lue, mitkä 14 asiaa vaikuttavat tapahtumatuotannon budjetointiin ja kustannuksiin.

Tapahtumien data markkinoinnin automaation käyttöön

Tapahtumien data kannattaa kerätä ja ottaa osaksi markkinoinnin automaatiota. Tämä vaatii hyvän suunnittelun ja selkeät säännöt. Lopputulos näkyy myynnin tehostumisena.

Sisäisillä tapahtumilla sitoutetaan ja tehdään tulosta

Työntekijät ovat olleet yritysten tärkein voimavara juhlapuheissa jo kauan. Nyt he ovat sitä oikeasti, ja siksi heihin kannattaa satsata.

Osaatko sponsoroida vaikuttavasti?

Sponsorointi on tehokas tapa päästä kiinni relevantilla tavalla haluamaansa yleisöön. Se vain pitää tehdä oikealla ja vaikuttavalla tavalla.

Kaipaatko inspiraatiota? Tilaa uutiskirjeemme