5 vinkkiä tuloksellisen tapahtuman suunnitteluun

Yksikään tapahtuma ei onnistu eikä tuo tuloksia sattumalta. Woltti Groupin Account Director / Partner Jyri Räsänen antaa vinkit parempaan tapahtumaan.

1. Asiakaslähtöistä ja tavoitteellista

Hyvä tapahtuma syntyy, kun tiedetään miksi ja kenelle se tehdään sekä mitä pitää ja voidaan saada aikaiseksi. On hyvä muistaa, että tapahtumaa ei tehdä itselle vaan kohderyhmälle, eli tekemisen on oltava koko ajan asiakaslähtöistä ja tavoitteellista. Luovan ja tuloksellisen ratkaisun rakentaminen alkaa kohderyhmätuntemuksesta.

2. Vaikuttamisen kokonaisuus haltuun

Itse tapahtuma ja livetilanne on asiakaspolun voimakkain vaikuttamisen hetki, mutta koko polku pitää ottaa haltuun. Ei suunnitella vain tapahtumaa, vaan vaikuttamisen kokonaisuus: mitä tapahtuu ennen ja jälkeen livekohtaamisen. Kohderyhmälle olisi hyvä tarjota relevanttia ja vaikuttavaa sisältöä silloin kun se sitä haluaa kuluttaa, jopa 365 päivää vuodessa. Osallistamalla kohderyhmä sisällön ympärille saadaan se myös sitoutettua. Me olemme jokainen media, sisältö ja kanava, joten kohderyhmää voi myös hyödyntää vaikuttamisen välineenä.

3. Räätälöity ja relevantti sisältö

Tapahtuman onnistumisessa avainasemassa on kohderyhmälle räätälöity, relevantti sisältö – inspiroivalla, yllättävällä ja ilahduttavalla sisällöllä saadaan aikaan tunteita. Informaatiosta ilman tunnetta ei jää muistijälkeä, ja ainutlaatuinen livekohtaaminen on hieno mahdollisuus saada  paikalla olevan kohderyhmän aivosähkökäyrät samalle taajuudelle. Ihmiset tekevät päätökset usein tunteen pohjalta, joka perustellaan rationaalisesti – auton osto on tästä hyvä esimerkki. Kun ollaan tavoitteellisen fiiliksen äärellä, sisältökin voi olla WOW-elämys.

4. Kerää dataa ja mittaa tuloksia

Avainsana on myös KPI (key performance indicator). Tapahtumalla pitää olla tavoite, mutta se pitää olla myös yksittäisillä henkilöillä, joilla on rooli tapahtuman onnistumisen kannalta. Selkeä henkilökohtainen tavoite ja vaatimus tuloksien raportoinnista mahdollistaa onnistumisen. Tähän liittyy selkeästi se, että tapahtumasta kerätään dataa ja hyödynnetään sitä. Datan laajan hyödyntämisen pitäisi olla jokaisen yrityksen arkea.

5. Tutustu ja ymmärrä

Kuten mitä tahansa palvelua ostettaessa, kannattaa tutustua hyvin yritykseen, jolta on tilaamassa tapahtumaan liittyvää palvelua. Kohtaavatko sen toimintamalli ja osaaminen tilaavan yrityksen tarpeet? Onko tarvetta luoville, tuloksellisille ratkaisuille, läpivientikyvylle, kotimaassa tai globaalisti – vai vain käsille, jaloille ja pakettiautolle? Pitkäjänteisessä ja toimivassa yhteistyössä tapahtumayrityksellä on oltava ymmärrys asiakkaan toimialasta ja strategiasta, ja myös asiakasyrityksen yhteyshenkilöillä on sen saavuttamisessa tärkeä rooli. Mitä syvempi on molemminpuolinen ymmärrys, sitä paremmin palvelu pelaa.

Jos haluat kuulla enemmän onnistuneista yritystapahtumista, ota yhteyttä: Jyri Räsänen

Asiantuntija

Jyri Räsänen

Joogasta, filosofiasta ja lumella liikkumisesta innostunut Account Director / Partner, joka haluaa ennen kaikkea inspiroida asiakkaita ja työkavereita.

Motto: Action speaks louder than words. And I'm a man of great experience.

+358 40 5563 041 jyri.rasanen@wolttigroup.fi

Lue lisää

Lisää artikkeleita

Vieraiden ehdoilla valittu paikka vahvistaa tapahtuman brändiä

Yhtä oikeaa tapahtuman paikkaa ei ole. Asiaa kannattaakin lähestyä käytännöllisyyden näkökulmasta. Keitä tapahtumaan tulee, missä juuri he liikkuvat ja miten?

Hyvät pikkujoulut sitouttavat työntekijät yrityksen tavoitteisiin

Kun pikkujoulut suunnitellaan huolellisesti, niihin käytettävä raha muuttuu kulusta investoinniksi, joka kasvattaa yhteenkuuluvuuden tunnetta ja sitoutumista yhteisiin tavoitteisiin.

Tapahtumamarkkinoinnin trendit vuonna 2018

Sosiaalinen vastuu, luovuus ja digitalisaatio leimaavat tapahtumamarkkinoinnin trendejä vuonna 2018. Woltti Groupin Jyri Räsänen keräsi tärkeimmät ilmiöt.

Näin yrityksesi tapahtuma onnistuu SuomiAreenalla

SuomiAreena on Suomen suurin yhteiskunnallinen keskustelutapahtuma. Se on huikea mahdollisuus, mutta jos siellä haluaa erottautua, kannattaa omaan tapahtumaan satsata.

Kuvatekniikka kruunaa hyvin suunnitellun seminaarisisällön

Seminaarin kuvatekniikan suunnittelu perustuu aina siihen, mitä yritys haluaa esittää ja missä. Joskus karismaattisen motivaatiopuhujan viesti voi saada pelkistetystä ympäristöstä jopa lisää voimaa.

Liiketoimintaa lujittava luottamus syntyy vain ihmisten kohtaamisista

”Vaikka maailma digitalisoituisi kuinka paljon tahansa, tarpeemme tavata toisia ihmisiä ei häviä koskaan. Päinvastoin, kaikilla yrityksille on tarve vahvistaa suhteita tärkeisiin asiakkaisiin.

14 asiaa, jotka vaikuttavat tapahtumatuotannon budjettiin

Kun tapahtuma suunnitellaan ja järjestetään omin voimin, budjetti paukkuu herkästi. Lue, mitkä 14 asiaa vaikuttavat tapahtumatuotannon budjetointiin ja kustannuksiin.

Tapahtumien data markkinoinnin automaation käyttöön

Tapahtumien data kannattaa kerätä ja ottaa osaksi markkinoinnin automaatiota. Tämä vaatii hyvän suunnittelun ja selkeät säännöt. Lopputulos näkyy myynnin tehostumisena.

Sisäisillä tapahtumilla sitoutetaan ja tehdään tulosta

Työntekijät ovat olleet yritysten tärkein voimavara juhlapuheissa jo kauan. Nyt he ovat sitä oikeasti, ja siksi heihin kannattaa satsata.

Kaipaatko inspiraatiota? Tilaa uutiskirjeemme