Kohtaaminen jättää tehokkaan muistijäljen

”Live-tilanne sitouttaa käsillä olevaan hetkeen ja avaa aistit aivan eri tasolle kuin tallenteen seuraaminen kotisohvalla. Aistien hereillä oloa lisää myös arjesta poikkeava paikka ja sinne siirtyminen”, sanoo Woltti Groupin account director & partner Jyri Räsänen.

Räsänen vertaa tapahtumaa, jonne saavutaan varta vasten, treffeihin. ”Huomio ja keskittyminen ovat silloin taatusti oikeassa asiassa”, hän hymyilee.

Kuten elokuvissa, myös yhteisessä seminaari- tai muussa tilanteessa katsoja- ja kuulijajoukon aivosähkökäyrät asettuvat samalle taajuudelle. ”He ovat lähtökohtaisesti valmiita keskustelemaan asiasisällöstä ja viestin perille saaminen on huomattavasti helpompaa.”

Viesti myös kehonkielellä

Tapahtumassa korostuu vuorovaikutuksen merkitys. Vuorovaikutustaitoihin kannattaa kiinnittää huomiota ja harjoitella niitä.

”Kehonkieli on iso osa viestintää ja ihminen ymmärtää siksi osan viesteistä vain face to face -tilanteissa. Katsekontakti on tietenkin tärkeimpiä, mutta muistijälki tallentuu kaikilla muillakin aisteilla”, Räsänen sanoo.

”Ihminen aistii myös tuoksut, lämmön, ilmeet, eleet ja jopa puheesta johtuvan muutoksen tilan ilmanpaineessa. Osa viestien lähettämisestä ja vastaanottamisesta on myös alitajuista.”

Kohtaamisessa viesti selkiytyy ja väärinymmärrykset vähenevät. Pienet eleet, äänenpainot tai hymähdykset välittävät paljon enemmän informaatiota kuin meilillä on koskaan mahdollista välittää. Vitsailu on usein turvallisempaa naamakkain kuin vaikkapa online-hymiöillä, koska sanojan tarkoituksia on helpompi tulkita.

Yhteinen kokemus sitouttaa

Face to face -kohtaamisissa oksitosiinin määrä kasvaa. Se on välittäjäaine, joka vahvistaa ihmisten välistä kiintymystä ja luottamusta.

”Kaiken sähköisen media- ja uutishälyn keskellä kohtaaminen onkin paras tapa herättää ja ansaita luottamus. Otamme next stepin huomattavasti helpommin kohdattuamme ihmisen kasvotusten”, Räsänen muistuttaa.

Kun ihmiset ymmärtävät toistensa arkea ja tuntevat toisiaan myös ihmisinä – työminän lisäksi – on kaikki mutkattomampaa. ”Jos kohdatessa voidaan puhua vähän muustakin kuin työasioista, työasioista puhuminenkin on jatkossa helpompaa.”

Yhdessä kokeminen sitouttaa vahvasti. Monilla on kokemusta siitä, miten yhteisen osallistavan tapahtuman jälkeisessä palaverissa ollaankin jo välittömiä ”poskipusukavereita”.

Kohtaamisia kohinan keskelle

Jyri Räsäsen mukaan tapahtuma on ylivoimainen tilanne sekä myyjän ja asiakkaan väliseen vuorovaikutukseen että ylipäätään verkostoitumiseen, oppimiseen ja opettamiseen.

”Tutkimusten mukaan markkinointijohtajat investoivat enemmän live-tapahtumiin ja kokemukselliseen markkinointiin, koska niillä on kyky sitouttaa kohderyhmää. Niillä saadaan myös viestittyä brändistä tehokkaammin digitaalisen markkinoinnin kasvavan kakofonian sijaan”, Räsaänen sanoo.

”Maailma täyttyy kohinasta, kohtaaminen jää.”

Haluatko kuulla enemmän tuloksellisten kohtaamisten luomisesta? Ota yhteyttä: jyri.rasanen@wolttirgroup.fi

Asiantuntija

Jyri Räsänen

Joogasta, filosofiasta ja lumella liikkumisesta innostunut Account Director / Partner, joka haluaa ennen kaikkea inspiroida asiakkaita ja työkavereita.

Motto: Action speaks louder than words. And I'm a man of great experience.

+358 40 5563 041 jyri.rasanen@wolttigroup.fi

Lue lisää

Lisää artikkeleita

Vieraiden ehdoilla valittu paikka vahvistaa tapahtuman brändiä

Yhtä oikeaa tapahtuman paikkaa ei ole. Asiaa kannattaakin lähestyä käytännöllisyyden näkökulmasta. Keitä tapahtumaan tulee, missä juuri he liikkuvat ja miten?

Hyvät pikkujoulut sitouttavat työntekijät yrityksen tavoitteisiin

Kun pikkujoulut suunnitellaan huolellisesti, niihin käytettävä raha muuttuu kulusta investoinniksi, joka kasvattaa yhteenkuuluvuuden tunnetta ja sitoutumista yhteisiin tavoitteisiin.

Tapahtumamarkkinoinnin trendit vuonna 2018

Sosiaalinen vastuu, luovuus ja digitalisaatio leimaavat tapahtumamarkkinoinnin trendejä vuonna 2018. Woltti Groupin Jyri Räsänen keräsi tärkeimmät ilmiöt.

Näin yrityksesi tapahtuma onnistuu SuomiAreenalla

SuomiAreena on Suomen suurin yhteiskunnallinen keskustelutapahtuma. Se on huikea mahdollisuus, mutta jos siellä haluaa erottautua, kannattaa omaan tapahtumaan satsata.

Kuvatekniikka kruunaa hyvin suunnitellun seminaarisisällön

Seminaarin kuvatekniikan suunnittelu perustuu aina siihen, mitä yritys haluaa esittää ja missä. Joskus karismaattisen motivaatiopuhujan viesti voi saada pelkistetystä ympäristöstä jopa lisää voimaa.

Liiketoimintaa lujittava luottamus syntyy vain ihmisten kohtaamisista

”Vaikka maailma digitalisoituisi kuinka paljon tahansa, tarpeemme tavata toisia ihmisiä ei häviä koskaan. Päinvastoin, kaikilla yrityksille on tarve vahvistaa suhteita tärkeisiin asiakkaisiin.

14 asiaa, jotka vaikuttavat tapahtumatuotannon budjettiin

Kun tapahtuma suunnitellaan ja järjestetään omin voimin, budjetti paukkuu herkästi. Lue, mitkä 14 asiaa vaikuttavat tapahtumatuotannon budjetointiin ja kustannuksiin.

Tapahtumien data markkinoinnin automaation käyttöön

Tapahtumien data kannattaa kerätä ja ottaa osaksi markkinoinnin automaatiota. Tämä vaatii hyvän suunnittelun ja selkeät säännöt. Lopputulos näkyy myynnin tehostumisena.

Sisäisillä tapahtumilla sitoutetaan ja tehdään tulosta

Työntekijät ovat olleet yritysten tärkein voimavara juhlapuheissa jo kauan. Nyt he ovat sitä oikeasti, ja siksi heihin kannattaa satsata.

Kaipaatko inspiraatiota? Tilaa uutiskirjeemme