Kohtaaminen jättää tehokkaan muistijäljen

”Live-tilanne sitouttaa käsillä olevaan hetkeen ja avaa aistit aivan eri tasolle kuin tallenteen seuraaminen kotisohvalla. Aistien hereillä oloa lisää myös arjesta poikkeava paikka ja sinne siirtyminen”, sanoo Woltti Groupin account director & partner Jyri Räsänen.

Räsänen vertaa tapahtumaa, jonne saavutaan varta vasten, treffeihin. ”Huomio ja keskittyminen ovat silloin taatusti oikeassa asiassa”, hän hymyilee.

Kuten elokuvissa, myös yhteisessä seminaari- tai muussa tilanteessa katsoja- ja kuulijajoukon aivosähkökäyrät asettuvat samalle taajuudelle. ”He ovat lähtökohtaisesti valmiita keskustelemaan asiasisällöstä ja viestin perille saaminen on huomattavasti helpompaa.”

Viesti myös kehonkielellä

Tapahtumassa korostuu vuorovaikutuksen merkitys. Vuorovaikutustaitoihin kannattaa kiinnittää huomiota ja harjoitella niitä.

”Kehonkieli on iso osa viestintää ja ihminen ymmärtää siksi osan viesteistä vain face to face -tilanteissa. Katsekontakti on tietenkin tärkeimpiä, mutta muistijälki tallentuu kaikilla muillakin aisteilla”, Räsänen sanoo.

”Ihminen aistii myös tuoksut, lämmön, ilmeet, eleet ja jopa puheesta johtuvan muutoksen tilan ilmanpaineessa. Osa viestien lähettämisestä ja vastaanottamisesta on myös alitajuista.”

Kohtaamisessa viesti selkiytyy ja väärinymmärrykset vähenevät. Pienet eleet, äänenpainot tai hymähdykset välittävät paljon enemmän informaatiota kuin meilillä on koskaan mahdollista välittää. Vitsailu on usein turvallisempaa naamakkain kuin vaikkapa online-hymiöillä, koska sanojan tarkoituksia on helpompi tulkita.

Yhteinen kokemus sitouttaa

Face to face -kohtaamisissa oksitosiinin määrä kasvaa. Se on välittäjäaine, joka vahvistaa ihmisten välistä kiintymystä ja luottamusta.

”Kaiken sähköisen media- ja uutishälyn keskellä kohtaaminen onkin paras tapa herättää ja ansaita luottamus. Otamme next stepin huomattavasti helpommin kohdattuamme ihmisen kasvotusten”, Räsänen muistuttaa.

Kun ihmiset ymmärtävät toistensa arkea ja tuntevat toisiaan myös ihmisinä – työminän lisäksi – on kaikki mutkattomampaa. ”Jos kohdatessa voidaan puhua vähän muustakin kuin työasioista, työasioista puhuminenkin on jatkossa helpompaa.”

Yhdessä kokeminen sitouttaa vahvasti. Monilla on kokemusta siitä, miten yhteisen osallistavan tapahtuman jälkeisessä palaverissa ollaankin jo välittömiä ”poskipusukavereita”.

Kohtaamisia kohinan keskelle

Jyri Räsäsen mukaan tapahtuma on ylivoimainen tilanne sekä myyjän ja asiakkaan väliseen vuorovaikutukseen että ylipäätään verkostoitumiseen, oppimiseen ja opettamiseen.

”Tutkimusten mukaan markkinointijohtajat investoivat enemmän live-tapahtumiin ja kokemukselliseen markkinointiin, koska niillä on kyky sitouttaa kohderyhmää. Niillä saadaan myös viestittyä brändistä tehokkaammin digitaalisen markkinoinnin kasvavan kakofonian sijaan”, Räsaänen sanoo.

”Maailma täyttyy kohinasta, kohtaaminen jää.”

Haluatko kuulla enemmän tuloksellisten kohtaamisten luomisesta? Ota yhteyttä: jyri.rasanen@wolttirgroup.fi

Asiantuntija

Jyri Räsänen

Joogasta, filosofiasta ja lumella liikkumisesta innostunut Account Director / Partner, joka haluaa ennen kaikkea inspiroida asiakkaita ja työkavereita.

Motto: Action speaks louder than words. And I'm a man of great experience.

+358 40 5563 041 jyri.rasanen@wolttigroup.fi

Lue lisää

Lisää artikkeleita

Visuaalisesti näyttävä kasvoseinä teki tapahtumasta somehitin

5 x näyttävä tapahtuma Instagramissa

Instagram nostaa merkitystään yritysten ja organisaatioiden markkinoinnissa. Katso vinkit, kuinka luot näyttävän kuvavirran ja rakennat Instagramissa näkyvyyttä tapahtumien avulla. Instagram…

Tulevaisuuden tekijät Haaga-Heliasta

Tapahtuma-alan tulevaisuuden tekijät

Woltti Groupin ja Haaga-Helia-ammattikorkeakoulun yhteistyö on win-win-tilanne. Opiskelijat saavat oppia käytännön työelämästä ja Woltti Group pääsee tutustumaan tulevaisuuden työntekijöihin. Fiuu!…

Oppeja Burning Man -tapahtumasta

Oppeja Burning Man -tapahtumasta

Burning Man on tapahtuma, joka on järjestetty toisin kuin kaikki muut. Siksi siitä kannattaa ottaa oppia. Kun Larry Harvey ja…

Tunne kohderyhmäsi intohimon aiheet

Tunne kohderyhmäsi intohimopisteet 

Jotta vieraat saadaan paikalle, on olennaista tunnistaa, mihin tapahtuman kohderyhmä suhtautuu intohimoisesti ja mikä heille on merkityksellistä. Tapahtumamarkkinoinnissa on entistä…

Woltti Goup muuttaa

Woltti Group muuttaa

Jatkossa löydät meidät osoitteesta Teollisuuskatu 33 – vain kivenheiton päästä entisistä toimitiloistamme. Viisitoista vuotta Helsingin Alppilassa on tullut päätökseen. Train factory…

Lauri Rotko, Helsinki Marketing

Vastuullisempia tilaisuuksia Helsingissä

Helsinki Marketing järjestää ensimmäisen Sustainable meeting -toimintamallinsa mukaisen tilaisuuden syyskuussa Finlandia-talossa. Pilotti on alku aiempaa vastuullisemmille B2B-tapahtumille Helsingissä ja osa…

Luulitko tietäväsi kaiken vastuullisuudesta?

Tapahtumien vastuullisuutta ei ole vain pyrkimys hiilineutraaliuteen, vaan vastuullisuudessa on kyse johtamisjärjestelmästä. Yhtäkkiä vastuullisuuspuhe on läsnä kaikkialla. Onneksemme aihe ei…

Näin mittaat tapahtumamarkkinoinnin vaikuttavuutta

Näin mittaat tapahtumien tuloksia

Tapahtumien vaikuttavuuden mittaaminen on monelle haaste, eikä ihme. Olennaista on mitata aina samoja asioita ja muistaa myös analysoida tulokset. Vain…

Ensivaikutelman voi tehdä vain kerran

Ensivaikutelma joka tekee vaikutuksen

Ensivaikutelman voi tehdä vain kerran. Siksi sen on parasta olla hyvä. Ensivaikutelma ratkaisee. Vanha klisee on erityisen totta erityisesti yritysmaailman…

Kaipaatko inspiraatiota? Tilaa uutiskirjeemme