Yhtiökokous markkinoi yrityksen brändiä

Hyvin järjestetty yhtiökokous on viesti. Se kertoo osakkeenomistajan arvon.

Yhtiökokouksen koolle kutsuminen perustuu osakeyhtiölakiin. Se on pidettävä, mutta itse tapahtuman järjestämisessä juridiikka on huono lähtökohta. ”Turhan moni yhtiö miettii sitä, että yhtiökokous pidetään, koska laki niin vaatii, pitää pakolliset katsaukset ja tarjoaa ehkä kahvia ja pullaa”, tiivistää HP Hämäläinen, WolttiGroupin Head of Production.

Asian ei kuitenkaan tarvitsisi olla näin. Parhaimmillaan hyvin järjestetty yhtiökokous on tehokas markkinointitapahtuma, jossa yhdellä kerralla tavoitetaan suuri joukko yhtiölle tärkeitä ihmisiä – osakkeenomistajia, eli yhtiön omistajia.

”Kyse on ennen kaikkea piensijoittajien innostamisesta. He ovat yhtiön brändilähettiläitä, ja kun heidät saadaan innostumaan, heidän sitoutumisensa yritykseen paranee, ja he kertovat siitä myös muille.”

Sijoittaja ei tiedä – näytä se hänelle

Suomessa on yli 800 000 suoraan osakkeisiin investoivaa piensijoittajaa. Yhtiöstä riippumatta yhteistä heille on kiinnostus kannattavuuteen sekä pörssikurssin ja osingon kehitykseen.

”Keskimäärin piensijoittaja ei tunne kovin hyvin yhtiön operatiivista työtä. Yhtiökokous onkin erittäin hyvä tilaisuus viestiä osaamisesta, strategisista kehityshankkeista ja vastuullisuudesta. Siis kaikesta siitä, mistä yhtiö on ylpeä.”

Yhtiökokous on hyvä paikka nostaa eri liiketoimintayksiköiden kova työ ja osaaminen esiin.

”Oman yhtiön avainhenkilöt on hyvä sitouttaa siihen, että he haluavat esitellä parhaalla mahdollisella tavalla oman liiketoimintansa niin, että osakkeenomistajat sen ymmärtävät.”

Paras hetki toiminnan esittelemiselle on ilmoittautumisen ja varsinaisen yhtiökokouksen välinen aika. Moni saapuu ajoissa paikalle. ”Silloin ihmiset on helppo ottaa kiinni. Kokouksen jälkeen ihmiset juovat kahvit, verkostoituvat ja katoavat omille teilleen.”

Älä väitä, kun voit näyttää

Osakkeenomistajille voi viestiä esimerkiksi vastuullisuudesta, henkilöstöohjelmista, yhteiskunnallisesti tärkeiden asioiden sponsoroinnista tai innovaatioista, joiden on lupa odottaa vaikuttavan tulokseen.

”Kerran toimme kokonaisen laivan komentosillan messukeskukseen. Simulaattorin avulla osakkeenomistajat saivat havaita, miten yhtiön kehittämä etähallintajärjestelmä järjestelmä käytännössä toimi”, Hämäläinen antaa esimerkin.

Yhtiökokouksen nostaminen uudelle tasolle maksaa, mutta niin maksaa tylsemmän paperit käteen -tyyppinen ratkaisukin. Kyse onkin myös tilannetajusta: jos yhtiössä on säästöohjelma ja yt-neuvottelut takana, ylitsepursuavaa yhtiökokousta on vaikea nähdä pr-voittona.

”Mutta kyse ei niinkään ole siitä, että rahaa pitäisi kuluttaa kamalasti. Hyvä yhtiökokous lähtee siitä, että mietitään, miten voisimme viestiä itsestämme hieman luovemmin ja mielenkiintoisemmin.”

Väylä kohti parempaa omistamista

Hyvän yhtiökokouksen selkäranka on huolellinen valmistelu. Projektin suunnitteluun ja toteutukseen aikaa on varattava neljästä kuuteen kuukauteen. Asialistan kärjessä on sopivan tilan varaaminen: sopiva paikka skaalautuu väkimäärän mukaan ja on helposti saavutettavissa. Tiloja varataan jopa vuosia etukäteen.

”Kun yhtiökokous järjestetään mielenkiintoisesti, sana kiirii, ja usein seuraavana vuonna väkeä tulee entistä enemmän. Puskaradio tosin toimii myös toiseen suuntaan”, Hämäläinen sanoo.

Kävijälle kokous tarjoaa läpileikkauksen yhtiöstä aina assistentista hallituksen puheenjohtajaan. Eniten odotuksia herättävät tärkeimpien johtajien puheet, joita nykypäivänä ei papereista lueta.

Perusasioihin kuuluu myös laadukas ääni- ja esitystekniikka, kuten animoidut, yrityksen graafisen ilmeen mukaiset esitysmateriaalit.

Asiantuntija

HP Hämäläinen

Head of Production, joka on myynnin tuki, tuotannon veturi ja asiakkaiden luottopakki.

Motto: Huolellinen ja jämpti asenne palkitaan!

+358 40 7395 626 hp.hamalainen@wolttigroup.fi

Lue lisää

Lisää artikkeleita

Sisäinen
viestintä

Työntekijät ovat olleet yritysten tärkein voimavara juhlapuheissa jo kauan. Nyt he ovat sitä oikeasti, ja siksi heihin kannattaa satsata. Sisäisillä tapahtumilla sitoutetaan ja tehdään tulosta.

Näin kick offista tulee liiketoiminnan työkalu

Huolella suunniteltu kick off muuttaa irrallisen seminaarin koko tilikauden kattavaksi liiketoiminnan työkaluksi. Kick offin merkitystä ei yrityksen menestykselle sovi vähätellä.… Read more »

Suunnittelulla tehot irti tapahtuman vaikuttajamarkkinoinnista

Valjasta tarinasi kertojaksi vaikuttaja. Viestin uskottavuutta vahvistaa, jos yritys puhuu muullakin äänellä kuin omallaan. Livekohtaamisista saa myös enemmän irti, kun… Read more »

Tapahtumat tarvitsevat vastuullisuustrategiaa

Vastuullisuus: miksi et järjestäisi tapahtumaa vastuullisesti, jos kerran voit? Yritysten järjestämät tapahtumat ovat sekä henkilöstö- myös asiakastyön näkökulmasta korvaamattomia ja… Read more »

3,2 mrd eurolla näkyvyyttä suomalaiselle tapahtumaosaamiselle

Trumpin ja Putinin tapaaminen toi Helsingille ennennäkemättömän medianäkyvyyden. “Luottamus Woltti Groupin kykyyn ottaa tuotanto haltuun erittäin lyhyellä varoitusajalla ratkaisi kumppanivalinnan”,… Read more »

Vieraiden ehdoilla valittu paikka vahvistaa tapahtuman brändiä

Yhtä oikeaa tapahtuman paikkaa ei ole. Asiaa kannattaakin lähestyä käytännöllisyyden näkökulmasta. Keitä tapahtumaan tulee, missä juuri he liikkuvat ja miten?

Hyvät pikkujoulut sitouttavat työntekijät yrityksen tavoitteisiin

Kun pikkujoulut suunnitellaan huolellisesti, niihin käytettävä raha muuttuu kulusta investoinniksi, joka kasvattaa yhteenkuuluvuuden tunnetta ja sitoutumista yhteisiin tavoitteisiin.

Tapahtumamarkkinoinnin trendit vuonna 2018

Sosiaalinen vastuu, luovuus ja digitalisaatio leimaavat tapahtumamarkkinoinnin trendejä vuonna 2018. Woltti Groupin Jyri Räsänen keräsi tärkeimmät ilmiöt.

Näin yrityksesi tapahtuma onnistuu SuomiAreenalla

SuomiAreena on Suomen suurin yhteiskunnallinen keskustelutapahtuma. Se on huikea mahdollisuus, mutta jos siellä haluaa erottautua, kannattaa omaan tapahtumaan satsata.

Kaipaatko inspiraatiota? Tilaa uutiskirjeemme