Yhtiökokous markkinoi yrityksen brändiä

Hyvin järjestetty yhtiökokous on viesti. Se kertoo osakkeenomistajan arvon.

Yhtiökokouksen koolle kutsuminen perustuu osakeyhtiölakiin. Se on pidettävä, mutta itse tapahtuman järjestämisessä juridiikka on huono lähtökohta. ”Turhan moni yhtiö miettii sitä, että yhtiökokous pidetään, koska laki niin vaatii, pitää pakolliset katsaukset ja tarjoaa ehkä kahvia ja pullaa”, tiivistää HP Hämäläinen, WolttiGroupin Head of Production.

Asian ei kuitenkaan tarvitsisi olla näin. Parhaimmillaan hyvin järjestetty yhtiökokous on tehokas markkinointitapahtuma, jossa yhdellä kerralla tavoitetaan suuri joukko yhtiölle tärkeitä ihmisiä – osakkeenomistajia, eli yhtiön omistajia.

”Kyse on ennen kaikkea piensijoittajien innostamisesta. He ovat yhtiön brändilähettiläitä, ja kun heidät saadaan innostumaan, heidän sitoutumisensa yritykseen paranee, ja he kertovat siitä myös muille.”

Sijoittaja ei tiedä – näytä se hänelle

Suomessa on yli 800 000 suoraan osakkeisiin investoivaa piensijoittajaa. Yhtiöstä riippumatta yhteistä heille on kiinnostus kannattavuuteen sekä pörssikurssin ja osingon kehitykseen.

”Keskimäärin piensijoittaja ei tunne kovin hyvin yhtiön operatiivista työtä. Yhtiökokous onkin erittäin hyvä tilaisuus viestiä osaamisesta, strategisista kehityshankkeista ja vastuullisuudesta. Siis kaikesta siitä, mistä yhtiö on ylpeä.”

Yhtiökokous on hyvä paikka nostaa eri liiketoimintayksiköiden kova työ ja osaaminen esiin.

”Oman yhtiön avainhenkilöt on hyvä sitouttaa siihen, että he haluavat esitellä parhaalla mahdollisella tavalla oman liiketoimintansa niin, että osakkeenomistajat sen ymmärtävät.”

Paras hetki toiminnan esittelemiselle on ilmoittautumisen ja varsinaisen yhtiökokouksen välinen aika. Moni saapuu ajoissa paikalle. ”Silloin ihmiset on helppo ottaa kiinni. Kokouksen jälkeen ihmiset juovat kahvit, verkostoituvat ja katoavat omille teilleen.”

Älä väitä, kun voit näyttää

Osakkeenomistajille voi viestiä esimerkiksi vastuullisuudesta, henkilöstöohjelmista, yhteiskunnallisesti tärkeiden asioiden sponsoroinnista tai innovaatioista, joiden on lupa odottaa vaikuttavan tulokseen.

”Kerran toimme kokonaisen laivan komentosillan messukeskukseen. Simulaattorin avulla osakkeenomistajat saivat havaita, miten yhtiön kehittämä etähallintajärjestelmä järjestelmä käytännössä toimi”, Hämäläinen antaa esimerkin.

Yhtiökokouksen nostaminen uudelle tasolle maksaa, mutta niin maksaa tylsemmän paperit käteen -tyyppinen ratkaisukin. Kyse onkin myös tilannetajusta: jos yhtiössä on säästöohjelma ja yt-neuvottelut takana, ylitsepursuavaa yhtiökokousta on vaikea nähdä pr-voittona.

”Mutta kyse ei niinkään ole siitä, että rahaa pitäisi kuluttaa kamalasti. Hyvä yhtiökokous lähtee siitä, että mietitään, miten voisimme viestiä itsestämme hieman luovemmin ja mielenkiintoisemmin.”

Väylä kohti parempaa omistamista

Hyvän yhtiökokouksen selkäranka on huolellinen valmistelu. Projektin suunnitteluun ja toteutukseen aikaa on varattava neljästä kuuteen kuukauteen. Asialistan kärjessä on sopivan tilan varaaminen: sopiva paikka skaalautuu väkimäärän mukaan ja on helposti saavutettavissa. Tiloja varataan jopa vuosia etukäteen.

”Kun yhtiökokous järjestetään mielenkiintoisesti, sana kiirii, ja usein seuraavana vuonna väkeä tulee entistä enemmän. Puskaradio tosin toimii myös toiseen suuntaan”, Hämäläinen sanoo.

Kävijälle kokous tarjoaa läpileikkauksen yhtiöstä aina assistentista hallituksen puheenjohtajaan. Eniten odotuksia herättävät tärkeimpien johtajien puheet, joita nykypäivänä ei papereista lueta.

Perusasioihin kuuluu myös laadukas ääni- ja esitystekniikka, kuten animoidut, yrityksen graafisen ilmeen mukaiset esitysmateriaalit.

Expert

HP Hämäläinen

Head of Production, joka on myynnin tuki, tuotannon veturi ja asiakkaiden luottopakki.

Motto: Huolellinen ja jämpti asenne palkitaan!

+358 40 7395 626 hp.hamalainen@wolttigroup.fi

Lue lisää

More Articles

Sisäinen
viestintä

Työntekijät ovat olleet yritysten tärkein voimavara juhlapuheissa jo kauan. Nyt he ovat sitä oikeasti, ja siksi heihin kannattaa satsata. Sisäisillä tapahtumilla sitoutetaan ja tehdään tulosta.
Messut ulkomailla

Messut ulkomailla

Ulkomailla järjestettäville messuille osallistuminen on arvokas investointi, joka oikein suunniteltuna on oivallinen tapa tavata tärkeitä ihmisiä. Toiveissa uudet markkinat tai…

Tila on osa elämystä

Tila on osa elämystä

Rohkeus ja kohderyhmän saappaisiin hyppääminen ovat avain uudenlaisten elämysten tuottamiselle. Tila on voimakas tapa vaikuttaa ihmisen käyttäytymiseen. Se luo ihmisten…

Visuaalisesti näyttävä kasvoseinä teki tapahtumasta somehitin

5 x näyttävä tapahtuma Instagramissa

Instagram nostaa merkitystään yritysten ja organisaatioiden markkinoinnissa. Katso vinkit, kuinka luot näyttävän kuvavirran ja rakennat Instagramissa näkyvyyttä tapahtumien avulla. Instagram…

Tulevaisuuden tekijät Haaga-Heliasta

Tapahtuma-alan tulevaisuuden tekijät

Woltti Groupin ja Haaga-Helia-ammattikorkeakoulun yhteistyö on win-win-tilanne. Opiskelijat saavat oppia käytännön työelämästä ja Woltti Group pääsee tutustumaan tulevaisuuden työntekijöihin. Fiuu!…

Oppeja Burning Man -tapahtumasta

Oppeja Burning Man -tapahtumasta

Burning Man on tapahtuma, joka on järjestetty toisin kuin kaikki muut. Siksi siitä kannattaa ottaa oppia. Kun Larry Harvey ja…

Tunne kohderyhmäsi intohimon aiheet

Tunne kohderyhmäsi intohimopisteet 

Jotta vieraat saadaan paikalle, on olennaista tunnistaa, mihin tapahtuman kohderyhmä suhtautuu intohimoisesti ja mikä heille on merkityksellistä. Tapahtumamarkkinoinnissa on entistä…

Woltti Goup muuttaa

Woltti Group muuttaa

Jatkossa löydät meidät osoitteesta Teollisuuskatu 33 – vain kivenheiton päästä entisistä toimitiloistamme. Viisitoista vuotta Helsingin Alppilassa on tullut päätökseen. Train factory…

Lauri Rotko, Helsinki Marketing

Vastuullisempia tilaisuuksia Helsingissä

Helsinki Marketing järjestää ensimmäisen Sustainable meeting -toimintamallinsa mukaisen tilaisuuden syyskuussa Finlandia-talossa. Pilotti on alku aiempaa vastuullisemmille B2B-tapahtumille Helsingissä ja osa…

Kaipaatko inspiraatiota? Tilaa uutiskirjeemme