5 x näyttävä tapahtuma Instagramissa

Instagram nostaa merkitystään yritysten ja organisaatioiden markkinoinnissa. Katso vinkit, kuinka luot näyttävän kuvavirran ja rakennat Instagramissa näkyvyyttä tapahtumien avulla.

Instagram on noussut muutamassa vuodessa yhdeksi tärkeimmistä sosiaalisen median kanavista, ja sen käyttäjämäärät kasvavat hurjaa vauhtia. Vielä viisi vuotta sitten kanavan kautta tavoitettiin nuorisoa, mutta nykyisin kolme-nelikymppiset ovat Instagramin käyttäjien valtavirtaa.

Tapahtumamarkkinoinnissa näkyvyydestä Instagramissa on tullut uskottavuustekijä. Jos tapahtumalla ei ole omaa aihetunnistetta eli hashtagia tai se ei muuten näy Instagramissa, sitä ei ikään kuin ole olemassa. Sopivaa kumppania etsittäessä potentiaaliset asiakkaat saattavat tarkistaa verkkosivuston sijaan yrityksen Instagram-profiilin – se kun kertoo usein yrityksen kulttuurista enemmän kuin verrattain harvoin päivittyvä verkkosivusto.

Instagram onkin toimiva keino luoda yhteys ja vaikuttaa kohderyhmään. Se on nopea kanava, jossa ei pysähdytä pitkäksi aikaa sisällön ääreen. Huolella mietitty ja visuaalisesti näyttävä sisältö voi kuitenkin Instagramissa luoda vaikutuksen jo sekunneissa.

Viisi tapaa erottua ja vakuuttaa Instagramissa

1. Herätä huomio visuaalisilla elementeillä

Instagramin sisällöntuotannossa kannattaa ehdottomasti hyödyntää kaikki yrityksen tapahtumat ja kohtaamiset asiakkaiden kanssa. Tällöin visuaalisuus ja näkyvyys kannattaa huomioida jo suunnitteluvaiheessa. Käytä tapahtuman visuaalisessa ilmeessä, ohjelmassa ja elementeissä kirkkaita värejä, jotka herättävät kiinnostuksen.

 

Gas Fest 2017 -tapahtumassa alkumaljat tarjoiltiin skumppahameesta, joka sai vieraat kaivamaan kännykkänsä esiin heti ovella ja jakamaan kuvia.

Gas Fest 2017 -tapahtumassa hurmannut kuohuviinimekko sai kännykkäkamerat nousemaan

2. Yllätä vieraat ja tallenna tunteet kuviksi

Aidot tunteet näkyvät ihmisten kasvoilla. Kuvasta välittyvä aito innostus, ihmetys, liikutus ja riemu kiinnittävät Instagramin kuvavirrassa huomiota ja pysäyttävät kuvan äärelle. Tunteikkaita kuvia ei voi väkisin luoda, mutta niiden syntymiselle voi luoda parhaat mahdolliset puitteet tapahtuman ohjelman ja ylöspanon suunnittelulla.

Kerro kuvavirrassasi tarinaa näyttämällä saapuvien vieraiden yllättyneet ilmeet näyttävästi suunnitellun tilan edessä ja kuvaamalla vieraiden keskinäisissä kohtaamisissa näkyvät tunteet. Aidot ihmiset, liike, tunteet ja kohtaamiset kiinnostavat – siksi ne kannattaa etukäteen valmistautua taltioimaan.

Valmistaudu taltioimaan vieraiden kasvoilla näkyvä ihmetys ja tunteet

3. Kerro tarina kuvan lisäksi sanoin

Instagram on kuvavetoinen kanava, mutta myös osuvalla saatetekstillä pystyy herättämään kiinnostuksen ja pysäyttämään ihmiset kuvan äärelle. Emojeita, huudahduksia ja kysymyksiä voi viljellä matalalla kynnyksellä: ne toimivat tässä kanavassa, herättävät huomion ja syventävät kuvan viestiä.

Aihetunnisteet ovat tärkeässä roolissa tukemassa kuvan ja tekstin viestiä ja löydettävyyttä. Hashtageja voi nykyisin myös seurata, mistä onkin tullut yksi Instagramin tärkeimmistä ominaisuuksista.

4. Hypetä Instagram Storiesissa!

Instagramin kuvavirran rinnalle nousi muutamia vuosia sitten Stories-ominaisuus. Stories-julkaisujen pystymuotoiset kuvat ja videoklipit pysyvät nähtävillä vain 24 tuntia, jollei niitä erikseen tallenna profiilin kohokohtiin.

Stories-klipit toimivat erityisen hyvin fiiliksen luontiin, ja aiemmin Instagramin kuvavirran täyttäneet ruoka- ja kukkakuvat ovatkin siirtyneet monella kuvavirran sijaan stooreihin. Stories toimii hyvin myös vuorovaikutuksen rakentamiseen ja seuraajien huomioimiseen, sillä siellä voi helposti jakaa muiden julkaisemia stooreja, joihin oma profiili on merkitty.

Stories-klipeissä voi kuvavirtaa rennommin irrotella ja monella brändistään tarkalla yritykselläkin Stories-puolella julkaistut livevideot ovat reilun rosoisia. Vaatimustaso on kuitenkin koko ajan nousussa, joten Stories-klippeihinkin kannattaa luoda brändi-ilmettä tukeva sisältökonsepti.

Näkyvyyttä saa, kun tarjoaa kuvattavaa

 

5. Kun haluat näyttää ammattilaiselta, käytä ammattikuvaajaa

Stories-ominaisuuden myötä Instagramin kuvavirrassa julkaistuilta kuvilta on alettu odottaa entistä korkeampaa laatua. Kuvafeedissä julkaistut kuvat kun muodostavat profiilin kuvaseinän, ja sitä kautta rakentavat jatkuvaa yritysmielikuvaa ja brändiä.

Kuvien ottamiseen tapahtumissa kannattaa siksi aina käyttää ammattilaista. Kuvista kyllä näkee, onko ne ottanut ammattilainen vai harjoittelija kännykällä. Ammattilaisen kuvissa kuvakulmat ovat monipuolisia ja kiinnostavia, värit kohdallaan ja ihmiset edustavina.

Kuvaaja kannattaa etukäteen briiffata tarkasti siitä, millaisia kuvia tapahtumasta halutaan ja mihin käyttöön ne tulevat. Osa kuvista ja videoista on hyvä pyytää käsiteltynä jo samana iltana tai seuraavana aamuna, jotta ne voidaan julkaista heti Instagramissa. Vaikka kuville olisi käyttöä myöhemminkin, yleisöä ne kiinnostavat tapahtuman aikana tai heti sen jälkeen, ei enää maanantaiaamuna.

Ammattikuvaaja on myös hyvä houkutin saada vieraat poseeraamaan logoista kootun kuvausseinän edessä. Näyttäväkään kuvausseinä harvoin yksin innostaa vieraita selfien ottamiseen ja jakamiseen, mutta erityisesti juhla-asussa moni on valmis jonottamaan päästäkseen ammattilaisen kuvattavaksi yhdessä muiden vieraiden kanssa.

Haluatko tietää lisää integroidusta markkinoinnista ja tapahtumien suunnittelusta? Ota yhteyttä marianne.hokkanen@wolttigroup.fi

Asiantuntija

Marianne Hokkanen

Visuaalisesti ajatteleva Creative Planner, joka innostuu uusista asioista ja tuottaa idearikkaita tapahtumia.

Motto: Jos en osaa, opettelen.

+358 44 0885 789 marianne.hokkanen@wolttigroup.fi

Lisää artikkeleita

Tapahtumatuotanto

Jokaisen tapahtuman ytimessä on asiakas. Mikä heitä koskettaa, mikä saa heidät haukkomaan happea? Vaikuttava tapahtuma ei synny sattumalta. Hyvä suunnittelu on onnistuneen tapahtuman salaisuus.
Tulevaisuuden tekijät Haaga-Heliasta

Tapahtuma-alan tulevaisuuden tekijät

Woltti Groupin ja Haaga-Helia-ammattikorkeakoulun yhteistyö on win-win-tilanne. Opiskelijat saavat oppia käytännön työelämästä ja Woltti Group pääsee tutustumaan tulevaisuuden työntekijöihin. Fiuu!…

Oppeja Burning Man -tapahtumasta

Oppeja Burning Man -tapahtumasta

Burning Man on tapahtuma, joka on järjestetty toisin kuin kaikki muut. Siksi siitä kannattaa ottaa oppia. Kun Larry Harvey ja…

Tunne kohderyhmäsi intohimon aiheet

Tunne kohderyhmäsi intohimopisteet 

Jotta vieraat saadaan paikalle, on olennaista tunnistaa, mihin tapahtuman kohderyhmä suhtautuu intohimoisesti ja mikä heille on merkityksellistä. Tapahtumamarkkinoinnissa on entistä…

Woltti Goup muuttaa

Woltti Group muuttaa

Jatkossa löydät meidät osoitteesta Teollisuuskatu 33 – vain kivenheiton päästä entisistä toimitiloistamme. Viisitoista vuotta Helsingin Alppilassa on tullut päätökseen. Train factory…

Lauri Rotko, Helsinki Marketing

Vastuullisempia tilaisuuksia Helsingissä

Helsinki Marketing järjestää ensimmäisen Sustainable meeting -toimintamallinsa mukaisen tilaisuuden syyskuussa Finlandia-talossa. Pilotti on alku aiempaa vastuullisemmille B2B-tapahtumille Helsingissä ja osa…

Luulitko tietäväsi kaiken vastuullisuudesta?

Tapahtumien vastuullisuutta ei ole vain pyrkimys hiilineutraaliuteen, vaan vastuullisuudessa on kyse johtamisjärjestelmästä. Yhtäkkiä vastuullisuuspuhe on läsnä kaikkialla. Onneksemme aihe ei…

Näin mittaat tapahtumamarkkinoinnin vaikuttavuutta

Näin mittaat tapahtumien tuloksia

Tapahtumien vaikuttavuuden mittaaminen on monelle haaste, eikä ihme. Olennaista on mitata aina samoja asioita ja muistaa myös analysoida tulokset. Vain…

Ensivaikutelman voi tehdä vain kerran

Ensivaikutelma joka tekee vaikutuksen

Ensivaikutelman voi tehdä vain kerran. Siksi sen on parasta olla hyvä. Ensivaikutelma ratkaisee. Vanha klisee on erityisen totta erityisesti yritysmaailman…

Kaipaatko inspiraatiota? Tilaa uutiskirjeemme