Hyvät pikkujoulut sitouttavat työntekijät yrityksen tavoitteisiin

Kun pikkujoulut suunnitellaan huolellisesti, niihin käytettävä raha muuttuu kulusta investoinniksi, joka kasvattaa yhteenkuuluvuuden tunnetta ja sitoutumista yhteisiin tavoitteisiin.

Joulupukit vasta hiovat juhannussuunnitelmiaan, mutta yrityksissä kaukaiselta tuntuvan joulun väistämätön lähestyminen on otettava tosissaan. Etenkin, jos ajatuksissa on järjestää pikkujoulut isommalle porukalle.

”Osa yrityksistä tekee perusvaraukset jo heti edellisten pikkujoulujen jälkeen tai heti alkuvuodesta. Isoimmat yritykset ovat suurimmaksi osaksi jo varauksensa tehneet, mutta iso varausbuumi alkaa viimeistään kesän lopulla”, Woltti Groupin asiakkuusjohtaja Jukka Mäkelä sanoo.

Mitä enemmän haluaa valinnanvaraa, sitä aiemmin pitää olla liikkeellä. Sesonki joulukuussa on lyhyt. ”Käytännössä suosituimpia pikkujoulupäiviä on vain neljä. Paitsi parhaat paikat myös suosituimmat artistit ja esiintyjät menevät nopeasti. Ne kannattaa varata heti, mutta kaiken muun ehtii järjestää kuntoon vielä myöhemminkin.”

Hyvä juhla viestii arvostusta

Pikkujouluperinne on aika ajoin kyseenalaistettu tarpeettomana. Nykypäivän alati kiireisemmässä työkulttuurissa työkavereilla on kuitenkin vain harvoin mahdollisuutta kokoontua yhteen pitämään hauskaa ilman tulospaineita.

”Pikkujoulujen merkitystä on vähätelty, ja etenkin huonompina aikoina ne on nähty pakkopullana tai kulueränä. Pikkujoulujen merkitys on kuitenkin isompi kuin ajatellaan, sillä työntekijöille juhlat ja niiden laatu ovet merkki siitä, miten työnantaja heitä arvostaa.”

Parhaimmillaan pikkujoulut kasvattavat yhteenkuuluvuuden tunnetta. Epämuodollisissa puitteissa on mahdollista tutustua myös työkavereihin, joiden kanssa työpaikalla ei ole tiiviisti tekemisissä.
Suunnitteluvaiheessa katse kannattaa suunnata kohderyhmään. Lopputulos on aina tasapainoilua erilaisten ihmisten ja mielihalujen välillä.

”Jo pienessäkin yrityksessä on erityyppisiä ja ikäisiä ihmisiä. Jollekin riittää kivat puitteet ja rentoutuminen, kun toinen nauttii siitä, että saa nähdä ykkösartistin ja bailata. Suunnitelmat pitäisi kuitenkin tehdä niin, että kaikki tuntevat olonsa turvalliseksi ja tervetulleeksi.”

Rakenna pikkujouluihin nostattava draaman kaari

Kun pikkujoulut suunnitellaan huolellisesti, niihin käytettävä raha muuttuu kulusta investoinniksi, joka kasvattaa yhteenkuuluvuuden tunnetta ja sitoutumista yhteisiin tavoitteisiin. Tämä edellyttää sitä, että pikkujoulujen ympärille luodaan positiivinen jännite, joka kestää ensimmäisestä kutsusta juhlien läpi jälkipeleihin asti.

  1. Aloita suunnittelu ajoissa ja päätä mahdollisesta teemasta.
  2. Päätä ajoissa myös se, kuka pikkujouluissa esiintyy ja mitä muuta ohjelmaa juhlissa on. Näin voit käyttää sisältöä osana juhlakutsuja ja -viestintää heti.
  3. Lähetä kutsut jo alkusyksystä, jotta kaikilla halukkailla on yhdenvertainen mahdollisuus varata aikaa kalentereihinsa.
  4. Luo juhlien lähestyessä odottavaa tunnelmaa yrityksen viestintäkanavissa.
  5. Kun juhlat ovat ohitse, laadi yrityksen sisäiseen viestintään kertomus ja esimerkiksi kuvagalleria pikkujouluista, jolloin myös poisjääneet pääsevät tapahtumiin mukaan.

Hyvät uutiset istuvat juhlaan

Toteutukseen vaikuttaa yrityksen koko. Pienelle firmalle hyvä ratkaisu on usein ravintolan tarjoama valmis paketti, jota voi viilata omien tarpeiden mukaan.

”Mutta mitä isompaan firmaan mennään, sitä enemmän se alkaa tuntua bulkilta. Tapahtumajärjestäjä osaa auttaa siinä, miten tilaisuus rytmitetään draaman kaaren mukaan.”

Tämä tarkoittaa esimerkiksi sitä, missä välissä puhutaan asiaa, milloin nautitaan esityksistä ja milloin vain ruokaillaan tai seurustellaan. Vaikka tilaisuus on rento, mukaan voi ujuttaa myös asiapuolta yrityksen toiminnasta.

”Pikkujoulut eivät kuitenkaan ole negatiivisten uutisten paikka. Sen sijaan kiitosten antamiselle ja yhteisten saavutusten esiin nostamiselle siellä on paikkansa. Pikkujoulujen on oltava paikka, missä voidaan juhlia hyvällä fiiliksellä.”

Drinkkilippujen laskeminen kertoo laiskuudesta

Vuosien varrella pikkujoulukulttuuri on muuttunut yhä siistimmäksi. Kun ennen juhlien laatu mitattiin lähinnä virvokkeiden määrällä, on tilalle tullut elämyksellisyys. Vapaa hana on yhä useammin vaihtunut drinkkilippuihin.

”Se on vain hyvä asia. Totta kai ylilyöntejä voi aina sattua, mutta ylipäätään juhlintakulttuuri on tullut paljon aiempaa fiksummaksi. Siinä mielessä keskustelu pikkujoulusta ja alkoholista on ylimitoitettua.”

Erityisesti nuorempi polvi odottaa työnantajan järjestävän juhliin laadukasta ohjelmaa. Se on osa muuttuva työkulttuuria. Palkan lisäksi työn halutaan antavan elämään sisältöä ja yhteisiä hetkiä oman yhteisön kanssa. ”Siksi onkin aika turhaa miettiä, antaako vieraille neljä vai kuusi drinkkilippua. Jos niitä lasketaan, se on vain merkki siitä, ettei juhliin ole viitsitty järjestää mielekkäämpää ohjelmaa.”

Kysy lisää: jukka.makela@wolttigroup.fi

Lisää artikkeleita

Sisäinen
viestintä

Työntekijät ovat olleet yritysten tärkein voimavara juhlapuheissa jo kauan. Nyt he ovat sitä oikeasti, ja siksi heihin kannattaa satsata. Sisäisillä tapahtumilla sitoutetaan ja tehdään tulosta.

Näin kick offista tulee liiketoiminnan työkalu

Huolella suunniteltu kick off muuttaa irrallisen seminaarin koko tilikauden kattavaksi liiketoiminnan työkaluksi. Kick offin merkitystä ei yrityksen menestykselle sovi vähätellä.… Read more »

Yhtiökokous markkinoi yrityksen brändiä

Hyvin järjestetty yhtiökokous on viesti. Se kertoo osakkeenomistajan arvon. Yhtiökokouksen koolle kutsuminen perustuu osakeyhtiölakiin. Se on pidettävä, mutta itse tapahtuman… Read more »

Suunnittelulla tehot irti tapahtuman vaikuttajamarkkinoinnista

Valjasta tarinasi kertojaksi vaikuttaja. Viestin uskottavuutta vahvistaa, jos yritys puhuu muullakin äänellä kuin omallaan. Livekohtaamisista saa myös enemmän irti, kun… Read more »

Tapahtumat tarvitsevat vastuullisuustrategiaa

Vastuullisuus: miksi et järjestäisi tapahtumaa vastuullisesti, jos kerran voit? Yritysten järjestämät tapahtumat ovat sekä henkilöstö- myös asiakastyön näkökulmasta korvaamattomia ja… Read more »

3,2 mrd eurolla näkyvyyttä suomalaiselle tapahtumaosaamiselle

Trumpin ja Putinin tapaaminen toi Helsingille ennennäkemättömän medianäkyvyyden. “Luottamus Woltti Groupin kykyyn ottaa tuotanto haltuun erittäin lyhyellä varoitusajalla ratkaisi kumppanivalinnan”,… Read more »

Vieraiden ehdoilla valittu paikka vahvistaa tapahtuman brändiä

Yhtä oikeaa tapahtuman paikkaa ei ole. Asiaa kannattaakin lähestyä käytännöllisyyden näkökulmasta. Keitä tapahtumaan tulee, missä juuri he liikkuvat ja miten?

Tapahtumamarkkinoinnin trendit vuonna 2018

Sosiaalinen vastuu, luovuus ja digitalisaatio leimaavat tapahtumamarkkinoinnin trendejä vuonna 2018. Woltti Groupin Jyri Räsänen keräsi tärkeimmät ilmiöt.

Näin yrityksesi tapahtuma onnistuu SuomiAreenalla

SuomiAreena on Suomen suurin yhteiskunnallinen keskustelutapahtuma. Se on huikea mahdollisuus, mutta jos siellä haluaa erottautua, kannattaa omaan tapahtumaan satsata.

Kaipaatko inspiraatiota? Tilaa uutiskirjeemme