Hyvät pikkujoulut sitouttavat työntekijät yrityksen tavoitteisiin

Kun pikkujoulut suunnitellaan huolellisesti, niihin käytettävä raha muuttuu kulusta investoinniksi, joka kasvattaa yhteenkuuluvuuden tunnetta ja sitoutumista yhteisiin tavoitteisiin.

Joulupukit vasta hiovat juhannussuunnitelmiaan, mutta yrityksissä kaukaiselta tuntuvan joulun väistämätön lähestyminen on otettava tosissaan. Etenkin, jos ajatuksissa on järjestää pikkujoulut isommalle porukalle.

”Osa yrityksistä tekee perusvaraukset jo heti edellisten pikkujoulujen jälkeen tai heti alkuvuodesta. Isoimmat yritykset ovat suurimmaksi osaksi jo varauksensa tehneet, mutta iso varausbuumi alkaa viimeistään kesän lopulla”, Woltti Groupin asiakkuusjohtaja Jukka Mäkelä sanoo.

Mitä enemmän haluaa valinnanvaraa, sitä aiemmin pitää olla liikkeellä. Sesonki joulukuussa on lyhyt. ”Käytännössä suosituimpia pikkujoulupäiviä on vain neljä. Paitsi parhaat paikat myös suosituimmat artistit ja esiintyjät menevät nopeasti. Ne kannattaa varata heti, mutta kaiken muun ehtii järjestää kuntoon vielä myöhemminkin.”

Hyvä juhla viestii arvostusta

Pikkujouluperinne on aika ajoin kyseenalaistettu tarpeettomana. Nykypäivän alati kiireisemmässä työkulttuurissa työkavereilla on kuitenkin vain harvoin mahdollisuutta kokoontua yhteen pitämään hauskaa ilman tulospaineita.

”Pikkujoulujen merkitystä on vähätelty, ja etenkin huonompina aikoina ne on nähty pakkopullana tai kulueränä. Pikkujoulujen merkitys on kuitenkin isompi kuin ajatellaan, sillä työntekijöille juhlat ja niiden laatu ovet merkki siitä, miten työnantaja heitä arvostaa.”

Parhaimmillaan pikkujoulut kasvattavat yhteenkuuluvuuden tunnetta. Epämuodollisissa puitteissa on mahdollista tutustua myös työkavereihin, joiden kanssa työpaikalla ei ole tiiviisti tekemisissä.
Suunnitteluvaiheessa katse kannattaa suunnata kohderyhmään. Lopputulos on aina tasapainoilua erilaisten ihmisten ja mielihalujen välillä.

”Jo pienessäkin yrityksessä on erityyppisiä ja ikäisiä ihmisiä. Jollekin riittää kivat puitteet ja rentoutuminen, kun toinen nauttii siitä, että saa nähdä ykkösartistin ja bailata. Suunnitelmat pitäisi kuitenkin tehdä niin, että kaikki tuntevat olonsa turvalliseksi ja tervetulleeksi.”

Rakenna pikkujouluihin nostattava draaman kaari

Kun pikkujoulut suunnitellaan huolellisesti, niihin käytettävä raha muuttuu kulusta investoinniksi, joka kasvattaa yhteenkuuluvuuden tunnetta ja sitoutumista yhteisiin tavoitteisiin. Tämä edellyttää sitä, että pikkujoulujen ympärille luodaan positiivinen jännite, joka kestää ensimmäisestä kutsusta juhlien läpi jälkipeleihin asti.

  1. Aloita suunnittelu ajoissa ja päätä mahdollisesta teemasta.
  2. Päätä ajoissa myös se, kuka pikkujouluissa esiintyy ja mitä muuta ohjelmaa juhlissa on. Näin voit käyttää sisältöä osana juhlakutsuja ja -viestintää heti.
  3. Lähetä kutsut jo alkusyksystä, jotta kaikilla halukkailla on yhdenvertainen mahdollisuus varata aikaa kalentereihinsa.
  4. Luo juhlien lähestyessä odottavaa tunnelmaa yrityksen viestintäkanavissa.
  5. Kun juhlat ovat ohitse, laadi yrityksen sisäiseen viestintään kertomus ja esimerkiksi kuvagalleria pikkujouluista, jolloin myös poisjääneet pääsevät tapahtumiin mukaan.

Hyvät uutiset istuvat juhlaan

Toteutukseen vaikuttaa yrityksen koko. Pienelle firmalle hyvä ratkaisu on usein ravintolan tarjoama valmis paketti, jota voi viilata omien tarpeiden mukaan.

”Mutta mitä isompaan firmaan mennään, sitä enemmän se alkaa tuntua bulkilta. Tapahtumajärjestäjä osaa auttaa siinä, miten tilaisuus rytmitetään draaman kaaren mukaan.”

Tämä tarkoittaa esimerkiksi sitä, missä välissä puhutaan asiaa, milloin nautitaan esityksistä ja milloin vain ruokaillaan tai seurustellaan. Vaikka tilaisuus on rento, mukaan voi ujuttaa myös asiapuolta yrityksen toiminnasta.

”Pikkujoulut eivät kuitenkaan ole negatiivisten uutisten paikka. Sen sijaan kiitosten antamiselle ja yhteisten saavutusten esiin nostamiselle siellä on paikkansa. Pikkujoulujen on oltava paikka, missä voidaan juhlia hyvällä fiiliksellä.”

Drinkkilippujen laskeminen kertoo laiskuudesta

Vuosien varrella pikkujoulukulttuuri on muuttunut yhä siistimmäksi. Kun ennen juhlien laatu mitattiin lähinnä virvokkeiden määrällä, on tilalle tullut elämyksellisyys. Vapaa hana on yhä useammin vaihtunut drinkkilippuihin.

”Se on vain hyvä asia. Totta kai ylilyöntejä voi aina sattua, mutta ylipäätään juhlintakulttuuri on tullut paljon aiempaa fiksummaksi. Siinä mielessä keskustelu pikkujoulusta ja alkoholista on ylimitoitettua.”

Erityisesti nuorempi polvi odottaa työnantajan järjestävän juhliin laadukasta ohjelmaa. Se on osa muuttuva työkulttuuria. Palkan lisäksi työn halutaan antavan elämään sisältöä ja yhteisiä hetkiä oman yhteisön kanssa. ”Siksi onkin aika turhaa miettiä, antaako vieraille neljä vai kuusi drinkkilippua. Jos niitä lasketaan, se on vain merkki siitä, ettei juhliin ole viitsitty järjestää mielekkäämpää ohjelmaa.”

Kysy lisää: jukka.makela@wolttigroup.fi

Lisää artikkeleita

Sisäinen
viestintä

Työntekijät ovat olleet yritysten tärkein voimavara juhlapuheissa jo kauan. Nyt he ovat sitä oikeasti, ja siksi heihin kannattaa satsata. Sisäisillä tapahtumilla sitoutetaan ja tehdään tulosta.
Ensivaikutelman voi tehdä vain kerran

Ensivaikutelma joka tekee vaikutuksen

Ensivaikutelman voi tehdä vain kerran. Siksi sen on parasta olla hyvä. Ensivaikutelma ratkaisee. Vanha klisee on erityisen totta erityisesti yritysmaailman…

Työpajamuotoinen tapahtuma kiinnostaa

Kun ohjelman tekevät vieraat itse

Fasilitointi tekee yritystapahtumasta vaikuttavamman. “Perinteinen tapa järjestää B2B-tapahtuma on laittaa kutsuvieraat kuuntelemaan muiden juttuja. On keynote-puhuja, paneeli, pyöreän pöydän keskustelu…

Messut kiinnostavat taas

Älä unohda messuja

Kuinka ohjataan omalle messuosastolle juuri ne oikeat vieraat? Kun uudet tuotteet esitellään 3D-videoina ja ihmiset rakentavat ammattiverkostojaan sosiaalisessa mediassa, näyttävät…

Tapahtuman tarina alkaa jo kutsusta

Tapahtumassa brändi herää eloon

Tapahtuma kertoo tarinaa aina ensimmäisestä kutsuviestistä vieraiden siitä kertomiin kokemuksiin. Tapahtumaa suunniteltaessa on tärkeää miettiä, mitä asioita tilaisuudessa halutaan nostaa…

Tapahtumat ovat kohtaamisia, jotka jäävät mieleen

Ostopolun vaikuttavin kohtaamispiste

Tapahtumamarkkinointi on yksi tehokkaimmista ostokäyttäytymiseen vaikuttavista toimenpiteistä, mutta välitön myynti ei aina kerro olennaista tapahtuman aikaansaamasta vaikutuksesta. Markkinoijan vuosisuunnitelmassa tapahtumat…

Uudenlaista ajattelua Gas Fest -tapahtumassa

Kilpailumenestys kertoo uudesta ajattelusta

Markkinointialan kilpailuissa menestyvät suunnannäyttäjät, joissa tulokset pystytään osoittamaan ja asiat on tehty uudella tavalla. Tehdään tästä tapahtuma, joka voittaa palkintoja….

LUX Helsinki | kuva Petri Anttila

Yritystilaisuus ison tapahtuman kyljessä

LUX Helsinki, SuomiAreena ja muut laajaa kohderyhmää kiinnostavat massatapahtumat tarjoavat loistomahdollisuuden kiinnostavan B2B-tilaisuuden järjestämiselle. Pakkanen paukkuu ja pimeys laskeutuu aikaisin….

IBM Think 2018 -tapahtuma

Tapahtumamarkkinointi kasvaa kohisten

Tapahtumamarkkinointi voi Suomessa yhä vahvemmin. Nousukiitoinen trendi selviää Sponsorointi ja tapahtumamarkkinointi ry:n teettämästä Tapahtumabarometri-tutkimuksesta. Suomalaiset yritykset käyttivät vuonna 2018 tapahtumamarkkinointiin…

Kaipaatko inspiraatiota? Tilaa uutiskirjeemme