Liiketoimintaa lujittava luottamus syntyy vain ihmisten kohtaamisista

Maailmassa vain kaksi asiaa ovat pysyviä: muutos ja inhimillisyys. Aavistuksen kliseiseen sanapariin tiivistyy samalla peruste siihen, miksi menestystä haluavan yrityksen on järjestettävä liiketoiminnalleen tärkeille kohderyhmilleen tapahtumia.

”Vaikka maailma digitalisoituisi kuinka paljon tahansa, tarpeemme tavata toisia ihmisiä ei häviä koskaan. Päinvastoin, kaikilla yrityksille on tarve rakentaa, ylläpitää ja ennen kaikkea vahvistaa suhteita tärkeisiin ihmisiin”, Woltti Groupin operatiivinen johtaja Jyrki Aittola sanoo.

Juuri digitaalinen maailma luo uutta liiketoimintaa. Samalla uuden ajan negatiivisena kääntöpuolena on yhä matalampi kynnys levittää väärää tietoa halvalla ja tehokkaasti. Se järkyttää ihmisten uskoa myös rehtiin tiedonvälitykseen: valtioiden tai yritysten viestintää kyseenalaistetaan yhä enemmän.

”Kaiken liiketoiminnan lähtökohta on luottamus, ja sitä rakennetaan kaikkein tehokkaimmin tapaamalla ihmisiä kasvotusten.”

Hyvin järjestetty tapahtuma vahvistaa brändiä

Avainhenkilöiden kokoaminen mielekkään ja hyvin järjestetyn tapahtuma ympärille voi olla yritykselle kuin uusi käyntikortti, josta myös sana kiirii kauas. Hyvin järjestetty tapahtuma tuo yritykselle monia hyötyjä:

  1. Auttaa uusien liikesuhteiden rakentamista sekä ylläpitää ja vahvistaa vanhoja suhteita. Yhteiset elämykset rakentavat asiakkuuden tarinaa.
  2. Viestii oman yrityksen arvoja ja asenteita.
  3. Vahvistaa brändimielikuvaa ja luottamusta brändiin. Mielekkäällä tapahtumalla voit lunastaa tekemällä sitä, mitä muuten vain väität.
  4. Ansaitsee yritykselle useamman tunnin ajan jakamatonta huomiota suurelta määrältä tärkeitä ihmisiä. Tämä synnyttää paljon kontaktimahdollisuuksia myyjille.
  5. Luo uusia kontakteja yrityksen eri asiakkaiden välille, mikä vahvistaa myös yrityksen omaa bisnesverkostoa.

Tapahtuma on tehokas myynnin kanava

Markkinoinnin näkökulmasta yrityksen järjestämä tapahtuma on markkinointiviestintää siinä missä uutiskirjeet, some-kampanjat, televisiomainokset tai lehti-ilmoituksetkin. Aivan kuten muukin viestintä, myös tapahtumat kilpailevat ihmisten ajasta. Siksi tärkeä vaihe tapahtuman suunnittelua onkin miettiä sisältö niin, että tapahtumaan kutsuttavat vieraat kokevat aidosti hyötyvänsä siitä, mitä he näkevät ja kuulevat.

”Tapahtuman etuja verrattuna muihin viestintäkanaviin ovat sen pitkä kesto ja interaktiivisuus. Tapahtuma on aina myös kokemus, joka koetaan kaikilla aisteilla, mikä ei muissa viestintäkanavissa toteudu.”

Kontaktipintaa siis on, kunhan sitä osataan hyödyntää. Käytännössä tämä tarkoittaa sitä, että oman yrityksen väen on oltava aktiivisesti kutsuvieraille läsnä.

”Ei riitä, että oman firman myyjät notkuvat viinilasien ympärillä omassa porukassaan”, Aittola karrikoi.

Tapahtuma maksaa itsensä takaisin

Tapahtuman järjestäminen maksaa. Se myös maksaa itsensä moninkertaisesti takaisin: myynnin kontaktien näkökulmasta tapahtuman voima on ylivertainen. Tavatakseen 20 asiakasta yhden myyjän on käytettävä useita työpäiviä vain sopiakseen tapaamisaikoja, matkustaessaan ja tavatessaan ihmisiä. Kun tapahtuman on suunniteltu hyvin, saman määrän ihmisiä voi tavata yhdellä kertaa samoissa tiloissa. Vaikka investointi on isompi, myynnin kokonaiskustannus on pienempi.

”Palaverirutiinit ovat useimmiten täyttä bisnesteatteria, sovitaan aika, puhutaan säästä ja lämmitellään, käydään asiaan ja sitten löysätään. Kaavaa voi rikkoa tapahtumissa ja saada toisesta ihmisestä enemmän irti.”

Tavoite vaikuttaa aina vieraslistaan

Henkilötasolla tapahtumien suurin voima on luottamuksen rakentamisessa ja ihmissuhteiden lujittamisessa. Yritystasolla nämä heijastuvat suoraan liiketoiminnan tavoitteisiin. Vaikka tapahtumasta leivottaisiin kuinka hurmaava spektaakkeli tahansa, yksikään yritystapahtuma ei ole irrallaan yrityksen strategiasta. Sen on aina tuettava tavoitteita, ja siksi myös vieraslista on laadittava sen mukaan.

”Mutta tapahtumassa ei olla vain lyhyellä tähtäimellä clousaamassa diilejä, vaan rakentamassa pitkän tähtäimen menestystä ylläpitämällä ja lujittamalla ihmissuhteita. Luottamus on kaikelle liiketoiminnalle ratkaisevan tärkeää ja siksi juuri sen rakentamiseen pitää panostaa.”

Haluatko kuulla lisää inhimillisten kohtaamisten järjestämisestä? Ota yhteyttä: jyrki.aittola@wolttigroup.fi