Tapahtumamarkkinoinnin strategian hyödyt

Ilman strategista ajattelua vaikuttamisessa onnistuminen on hakuammuntaa. Silti liian usein yrityksissä tapahtumarkkinoinnin strategian virkaa hoitaa tapahtumamanuaali, joka linjaa miten brändi käyttäytyy tapahtumissa. Mutta tämä ei riitä niiden strategisten linjausten luomiseen, jotka ohjaavat miksi ja miten ihmisten tunteisiin vaikutetaan syvällisesti, miten jätetään ainutlaatuinen muistijälki ja miten innostetaan ihmisiä toimimaan.

Tapahtumamarkkinoinnin strategia tarvitaan, koska strategian avulla määritetään liiketoiminnalliset ongelmat ja tavoitteet niiden ratkaisemiseksi, koordinoidaan ja priorisoidaan resursseja sekä annetaan suunta erilaisten tapahtumien taktiselle ja luovalle toteutuksella – olivat tapahtumat sitten esimerkiksi yrityksen sisäisiä tapahtumia, messuja, asiakastilaisuuksia, tuotelanseerauksia, kumppanina oloa muiden tilaisuuksissa tai sijoittajille suunnattuja tilaisuuksia.

Miksi joku kiinnostuisi tapahtumasta?

Tärkein tapahtumamarkkinoinnin strategisista kysymyksistä on miksi-kysymys. Useimmiten syy siihen, miksi tapahtuma järjestetään, on sama syy, miksi yritys ylipäätään on olemassa. Miksi joku kiinnostuisi yrityksestä, sen tuotteista ja sen tapahtumista? Miksi kukaan haluaisi osallistua erilaisiin tilaisuuksiin? Millaisiin tilaisuuksiin kohderyhmä haluaisi osallistua? Miksi yritys on olemassa?

Tapahtumamarkkinoinnin toimenpiteitä ei yleensä kannata järjestää ellei niiden avulla ratkaista liiketoiminnallisia ongelmia. Bisnesongelma liittyy aina yrityksen liiketoimintaan, ei varsinaiseen tapahtumaan. Tavoite ja mittarit kannattaa määritellä strategiassa näiden ongelmien ratkaisujen kautta.

Tapahtumien potentiaalinen yleisö kannattaa määritellä hyvin, koska sen avulla yleisö saadaan kiinnostumaan ja osallistumaan. Yksi tärkeimmistä kysymyksistä kysyä, on mikä motivoi haluttua kohderyhmää osallistumaan tapahtumiin.

Lopuksi kannattaa aina kysyä, mitä ainutlaatuista tapahtumissamme on. Mikä jää yleisön mieleen. Miten tapahtumamme erottuvat kilpailijoiden vastaavista tapahtumista?

Haluatko tietää enemmän miten tehdä tuloksellinen tapahtumamarkkinoinnin strategia? Ota yhteyttä jyrki.aittola@wolttigroup.fi

Asiantuntija

Jyrki Aittola

Synnynnäisesti kyltymätön CEO ja Senior Partner, liiketoiminnan kehittäjä ja strategi, joka etsii uusia ideoita ja näkökulmia.

Motto: We don´t remember day´s we remember moments.

+358 40 5036 625 jyrki.aittola@wolttigroup.fi

Lue lisää

Lisää artikkeleita

Uudenlaista ajattelua Gas Fest -tapahtumassa

Kilpailumenestys kertoo uudesta ajattelusta

Markkinointialan kilpailuissa menestyvät suunnannäyttäjät, joissa tulokset pystytään osoittamaan ja asiat on tehty uudella tavalla. Tehdään tästä tapahtuma, joka voittaa palkintoja.… Read more »

LUX Helsinki | kuva Petri Anttila

Yritystilaisuus ison tapahtuman kyljessä

LUX Helsinki, SuomiAreena ja muut laajaa kohderyhmää kiinnostavat massatapahtumat tarjoavat loistomahdollisuuden kiinnostavan B2B-tilaisuuden järjestämiselle. Pakkanen paukkuu ja pimeys laskeutuu aikaisin.… Read more »

IBM Think 2018 -tapahtuma

Tapahtumamarkkinointi kasvaa kohisten

Tapahtumamarkkinointi voi Suomessa yhä vahvemmin. Nousukiitoinen trendi selviää Sponsorointi ja tapahtumamarkkinointi ry:n teettämästä Tapahtumabarometri-tutkimuksesta. Suomalaiset yritykset käyttivät vuonna 2018 tapahtumamarkkinointiin… Read more »

Briefin tekeminen tapahtumatoimistolle

Tapahtumatoimiston briefaus

Toimistokumppanin ohjeistamisessa on olennaista avata myös hankkeen taustat, tavoitteet ja kohderyhmä. Nappaa talteen tapahtumajärjestäjän check-list! Tärkeä tapahtuma on tulossa ja… Read more »

Näin kick offista tulee liiketoiminnan työkalu

Huolella suunniteltu kick off muuttaa irrallisen seminaarin koko tilikauden kattavaksi liiketoiminnan työkaluksi. Kick offin merkitystä ei yrityksen menestykselle sovi vähätellä.… Read more »

Yhtiökokous markkinoi yrityksen brändiä

Hyvin järjestetty yhtiökokous on viesti. Se kertoo osakkeenomistajan arvon. Yhtiökokouksen koolle kutsuminen perustuu osakeyhtiölakiin. Se on pidettävä, mutta itse tapahtuman… Read more »

Suunnittelulla tehot irti tapahtuman vaikuttajamarkkinoinnista

Valjasta tarinasi kertojaksi vaikuttaja. Viestin uskottavuutta vahvistaa, jos yritys puhuu muullakin äänellä kuin omallaan. Livekohtaamisista saa myös enemmän irti, kun… Read more »

Tapahtumat tarvitsevat vastuullisuustrategiaa

Vastuullisuus: miksi et järjestäisi tapahtumaa vastuullisesti, jos kerran voit? Yritysten järjestämät tapahtumat ovat sekä henkilöstö- myös asiakastyön näkökulmasta korvaamattomia ja… Read more »

3,2 mrd eurolla näkyvyyttä suomalaiselle tapahtumaosaamiselle

Trumpin ja Putinin tapaaminen toi Helsingille ennennäkemättömän medianäkyvyyden. “Luottamus Woltti Groupin kykyyn ottaa tuotanto haltuun erittäin lyhyellä varoitusajalla ratkaisi kumppanivalinnan”,… Read more »

Kaipaatko inspiraatiota? Tilaa uutiskirjeemme