Miksi tapahtumamarkkinoinnin strategia kannattaa tehdä?

Meiltä kysytään usein, miksi kannattaa tehdä tapahtumamarkkinoinnin strategia. Tähän on yksinkertainen vastaus: koska tapahtumien avulla voidaan vaikuttaa ihmisten tunteisiin jopa televisiota tehokkaammin. Ilman strategista ajattelua vaikuttamisessa onnistuminen on hakuammuntaa.

Silti liian usein yrityksissä tapahtumarkkinoinnin strategian virkaa hoitaa tapahtumamanuaali, joka linjaa miten brändi käyttäytyy tapahtumissa. Mutta tämä ei riitä niiden strategisten linjausten luomiseen, jotka ohjaavat miksi ja miten ihmisten tunteisiin vaikutetaan syvällisesti, miten jätetään ainutlaatuinen muistijälki ja miten innostetaan ihmisiä toimimaan.

Tapahtumamarkkinoinnin strategia tarvitaan, koska strategian avulla määritetään liiketoiminnalliset ongelmat ja tavoitteet niiden ratkaisemiseksi, koordinoidaan ja priorisoidaan resursseja sekä annetaan suunta erilaisten tapahtumien taktiselle ja luovalle toteutuksella – olivat tapahtumat sitten esimerkiksi yrityksen sisäisiä tapahtumia, messuja, asiakastilaisuuksia, tuotelanseerauksia, kumppanina oloa muiden tilaisuuksissa tai sijoittajille suunnattuja tilaisuuksia.

Tärkein tapahtumamarkkinoinnin strategisista kysymyksistä on miksi-kysymys. Useimmiten syy siihen, miksi tapahtuma järjestetään, on sama syy, miksi yritys ylipäätään on olemassa. Miksi joku kiinnostuisi yrityksestä, sen tuotteista ja sen tapahtumista? Miksi kukaan haluaisi osallistua erilaisiin tilaisuuksiin? Millaisiin tilaisuuksiin kohderyhmä haluaisi osallistua? Miksi yritys on olemassa?

Tapahtumamarkkinoinnin toimenpiteitä ei yleensä kannata järjestää ellei niiden avulla ratkaista liiketoiminnallisia ongelmia. Bisnesongelma liittyy aina yrityksen liiketoimintaan, ei varsinaiseen tapahtumaan. Tavoite ja mittarit kannattaa määritellä strategiassa näiden ongelmien ratkaisujen kautta.

Tapahtumien potentiaalinen yleisö kannattaa määritellä hyvin, koska sen avulla yleisö saadaan kiinnostumaan ja osallistumaan. Yksi tärkeimmistä kysymyksistä kysyä, on mikä motivoi haluttua kohderyhmää osallistumaan tapahtumiin.

Lopuksi kannattaa aina kysyä, mitä ainutlaatuista tapahtumissamme on. Mikä jää yleisön mieleen. Miten tapahtumamme erottuvat kilpailijoiden vastaavista tapahtumista?

Haluatko tietää enemmän miten tehdä tuloksellinen tapahtumamarkkinoinnin strategia? Ota yhteyttä jyrki.aittola@wolttigroup.fi