Näin järjestät liiketoiminnallesi hyödyllisiä tapahtumia

Woltti Groupin perustaja ja toimitusjohtaja Jyrki Aittola kertoo vinkit, miten järjestää tapahtumia kannattavasti.

1. Valitse tapahtumalle selkeä tavoite

Yrityksen tapahtuman avulla pyritään yleensä joko lisäämään myyntiä tai alentamaan myynnin kustannuksia. Tavoitteen asettaminen onkin ensimmäinen tehtävä, ja sen jälkeen kannattaa suunnitella tapahtuman ajankohta, sisältö, toteutus, mittarit ja jälkihoito valitun päämäärän mukaisesti.

Jos tapahtuman tavoitteena on lisätä myyntiä, tapahtuman suunnittelussa kannattaa miettiä, miten tapahtuma luo uusia kontakteja, tarjouspyyntöjä ja suoria kauppoja.

Kun tapahtuman liiketoiminnalliset hyödyt liittyvät myynnin kustannusten alentamiseen, kannattaa sen kustannuksia verrata sille vaihtoehtoisen toimenpiteen kustannuksiin. Jos yritys järjestää tärkeimmille asiakkailleen esittelytilaisuuden uudesta tuotteesta tai palvelusta, vaihtoehtoinen kustannus voisi koostua useista peräkkäisistä myynnin ja markkinoinnin toimenpiteistä.

2. Sisältö asiakkaiden kiinnostuksen mukaan

On tärkeää valita asiakkaan tarpeisiin ja kiinnostuksen kohteisiin vastaava tapahtumasisältö, sillä asiakkaan kallisarvoisesta ajasta ja huomiosta kilpailee moni.

Mitä paremmin tunnet asiakkaasi, tiedät heidän kiinnostuksensa ja intohimonsa kohteet ja ymmärrät heidän arkeaan, sitä todennäköisemmin tarjoat sisältöä joka puhuttelee heitä ja saa heidät osallistumaan.

Ota siis selvää mitä asiakkaasi ajattelevat ja tuntevat, ja mistä he ovat intohimoisesti kiinnostuneita. Älä rakenna tapahtumaa oman yrityksesi näkökulmasta vaan asiakkaalle.

3. Mitä haluat asiakkaan aivoissa ja tunteissa tapahtuvan?

Tapahtuma vaikuttaa kaikilla asteilla ja tapahtumat ovat kestoltaan usein pitkiä. Tapahtuma onkin mediana kokonaisvaltainen ja tarjoaa lukuisia vaikuttamisen mahdollisuuksia.

Tapahtuman avulla voi jakaa tietoa, kouluttaa ja opastaa, ja lisätä asiakkaiden osaamista valitusta aiheesta. Esimerkiksi isot kansainväliset IT-yritykset järjestävät asiakkailleen isoja konferensseja alan uusimman tiedon ja parhaimpien käytäntöjen jakamisen ympärille.

Toiseksi tapahtuman avulla voi muuttaa ihmisten tunteita ja asenteita myönteisemmiksi yritystä kohtaan. Tällöin tapahtuman kyky luoda ja ylläpitää tunteita on nostettava sen tärkeimmäksi asiaksi. Inspiroiminen ja näyttäminen väittämisen sijaan ovat tärkeässä roolissa.

Kolmas tapa on keskittyä tapahtumassa asiakassuhteen vahvistamiseen. Vahva asiakassuhde lisää molemminpuolista luottamusta. Tällöin liiketoimintaa kehitetään ja rakennetaan kumppaneina, eikä enää helposti kilpailutettavan tilaaja-alihankkija-suhteen pohjalta.

Olennaista on tunnistaa, mitä tietoja ja taitoja asiakkaasi tarvitsee tehdäkseen sinulle suotuisia pieniä tai suuria päätöksiä. Mitä suhteita tulee luoda, rakentaa tai syventää liiketoiminnan edistämiseksi. Ja tietenkin mitä tunteisiin perustuvia ennakkokäsityksiä halutaan muuttaa tai vahvistaa.

4. Mittaa systemaattisesti kehittymistä ja paranna

Tapahtuman tavoitteet kannattaa johtaa suoraan liiketoiminnan tavoitteista. Onko tavoitteesi esimerkiksi löytää uusia kontakteja myynnille, ylläpitää ja parantaa suhteita nykyisiin asiakkaisiin vai lanseerata uusi tuote? Tapahtuman avulla voi ratkoa hyvin erilaisia liiketoiminnan ongelmia.

Tapahtuman onnistumisen mittaaminen on tärkeää, jotta voi seuraavalla kerralla järjestää vielä paremman ja tuloksellisemman tapahtuman. Mittaaminen kannattaakin nähdä jatkuvana prosessina eikä yksittäiseen tapahtumaan kuuluvana projektina. Jos et mittaa tai mittaat vääriä asioita, et voi tietää miten parantaa seuraavassa tapahtumassa.

Haluatko tietää enemmän miten kytket tapahtumasi liiketoiminnan ytimeen? Ota yhteyttä jyrki.aittola@wolttigroup.fi

Expert
Jyrki Aittola

Jyrki Aittola

Synnynnäisesti kyltymätön CEO ja Senior Partner, liiketoiminnan kehittäjä ja strategi, joka etsii uusia ideoita ja näkökulmia.

Motto: We don´t remember day´s we remember moments.

+358 40 5036 625 jyrki.aittola@wolttigroup.fi

Lue lisää

More Articles

Messut ulkomailla

Messut ulkomailla

Ulkomailla järjestettäville messuille osallistuminen on arvokas investointi, joka oikein suunniteltuna on oivallinen tapa tavata tärkeitä ihmisiä. Toiveissa uudet markkinat tai…

Tila on osa elämystä

Tila on osa elämystä

Rohkeus ja kohderyhmän saappaisiin hyppääminen ovat avain uudenlaisten elämysten tuottamiselle. Tila on voimakas tapa vaikuttaa ihmisen käyttäytymiseen. Se luo ihmisten…

Visuaalisesti näyttävä kasvoseinä teki tapahtumasta somehitin

5 x näyttävä tapahtuma Instagramissa

Instagram nostaa merkitystään yritysten ja organisaatioiden markkinoinnissa. Katso vinkit, kuinka luot näyttävän kuvavirran ja rakennat Instagramissa näkyvyyttä tapahtumien avulla. Instagram…

Tulevaisuuden tekijät Haaga-Heliasta

Tapahtuma-alan tulevaisuuden tekijät

Woltti Groupin ja Haaga-Helia-ammattikorkeakoulun yhteistyö on win-win-tilanne. Opiskelijat saavat oppia käytännön työelämästä ja Woltti Group pääsee tutustumaan tulevaisuuden työntekijöihin. Fiuu!…

Oppeja Burning Man -tapahtumasta

Oppeja Burning Man -tapahtumasta

Burning Man on tapahtuma, joka on järjestetty toisin kuin kaikki muut. Siksi siitä kannattaa ottaa oppia. Kun Larry Harvey ja…

Tunne kohderyhmäsi intohimon aiheet

Tunne kohderyhmäsi intohimopisteet 

Jotta vieraat saadaan paikalle, on olennaista tunnistaa, mihin tapahtuman kohderyhmä suhtautuu intohimoisesti ja mikä heille on merkityksellistä. Tapahtumamarkkinoinnissa on entistä…

Woltti Goup muuttaa

Woltti Group muuttaa

Jatkossa löydät meidät osoitteesta Teollisuuskatu 33 – vain kivenheiton päästä entisistä toimitiloistamme. Viisitoista vuotta Helsingin Alppilassa on tullut päätökseen. Train factory…

Lauri Rotko, Helsinki Marketing

Vastuullisempia tilaisuuksia Helsingissä

Helsinki Marketing järjestää ensimmäisen Sustainable meeting -toimintamallinsa mukaisen tilaisuuden syyskuussa Finlandia-talossa. Pilotti on alku aiempaa vastuullisemmille B2B-tapahtumille Helsingissä ja osa…

Luulitko tietäväsi kaiken vastuullisuudesta?

Tapahtumien vastuullisuutta ei ole vain pyrkimys hiilineutraaliuteen, vaan vastuullisuudessa on kyse johtamisjärjestelmästä. Yhtäkkiä vastuullisuuspuhe on läsnä kaikkialla. Onneksemme aihe ei…

Kaipaatko inspiraatiota? Tilaa uutiskirjeemme