Sponsorointi on tehokas tapa päästä kiinni relevantilla tavalla haluamaansa yleisöön. Se vain pitää tehdä oikealla ja vaikuttavalla tavalla.

Valitettavasti moni yritys jää sponsoroinnin ensimmäisille ja vähemmän vaikuttaville portaille seisomaan. Ota sponsorointi haltuun, katso esimerkit videoilta ja astu askeleet vaikuttaviin sponsoroinnin tapoihin, neuvoo Wolttigroupin toimitusjohtaja Jyrki Aittola.

Miksi sponsorointi kannattaa?

Tänä päivänä yleisöt ovat pirstoutuneet eri kanaviin ja välineisiin. Mikään yksittäinen markkinointikanava ei enää pysty kattamaan yritykselle tärkeimpiä kohderyhmiä samalla tavalla kuin ennen.

Tässä tilanteessa sponsorointi astuu tehokkaaksi mahdollisuudeksi. Urheilussa, kulttuurissa tai missä tahansa alueella sponsoroitava kohde omistaa aiheen, jonka seuraajat suhtautuvat aiheeseen intohimoisesti. Sponsoroinnin avulla brandi pääsee juuri oikean yleisön luokse, juuri silloin kun yleisö suhtautuu intohimoisesti aiheeseen.

Mikä sponsoroinnissa menee pieleen?

Liian usein sponsoroinnissa lähdetään liikkeelle brandin omalla logiikalla ja viestillä keskeyttämään sponsoroitavan kohteen ja yleisön välinen intohimoinen suhde. Tämä tapa ei luo vaikuttavuutta vaan pikemminkin ärsyttävyyttä, vaikka saattaakin kerätä näkyvyyttä ja silmäpareja.

Vaikuttava sponsorointi ei ole vain tukemista ja näkyvyyttä. Mukana olo, logonäkyvyys ja mainokset ovat toki helposti mitattavia, ja niitä on helppo ostaa, mutta vaikuttavaa sponsorointia ne eivät ole.

Missä on sponsoroinnin vaikuttavuuden ydin?

Vaikuttavan sponsoroinnin ydin on siinä, että sponsoroitava kohde ja sponsori luovat yhdessä yleisölle jotain uutta ja sellaista, mitä ei muuten syntyisi. Vaikuttavaa lisäarvoa luova sponsorointi vaatii sponsoroitavalta brandilta sitoutumista ja osallistumista.

Mutta mitä vaikuttavan lisäarvon luominen käytännössä tarkoittaa? Tässä viisi erilaista esimerkkiä, miten sponsoroivat yritykset ja sponsoroinnin kohde ovat yhdessä luoneet uutta ja vaikuttavaa.

1. Hollantilainen finanssiyritys ING ja Microsoft toivovat yhdessä eloon 1600-luvun hollantilaisen taiteilija Rembrandt van Rijnin taidot luomalla digitaalisesti uuden Rembrandtin taideteoksen. Katso video:

2. Yhdysvaltalainen iso virvoitusjuomabrändi Mountain Dew loi yhdessä sponsoroimiensa skeittaajatähtien kanssa alan faneille ainutlaatuisen virtuaalisen todellisuuden kokemuksen, jossa fanit pääsevät kokemaan, miltä tuntuu skeitata skeittitähden silmin. Katso video:

3. Suomalainen eristysteollisuuden uranuurtajana Paroc toi yhdessä Woltti Groupin kanssa saunaelämyksen keskelle Lahden 2017 MM-kisoihin, joiden yksi sponsori Paroc oli. Saunassa pystyi paitsi saunomaan myös katsomaan hiihdon MM-kisoja. Katso video:

4. Dubain kansallinen lentoyhtiö Emirates viihdytti jalkapallotaitoisten lentoemäntiensä avulla sponsoroimansa saksalaisen jalkapallojoukkueen HSV:n faneja ennen ottelun alkua. Emirates on käyttänyt samaa faneja viihdyttävää konseptia useissa urheilun sponsorointikohteissaan. Katso video:

5. Brittiläinen lääkeyritys GlaxoSmithKline on liittoutunut yhteen sponsoroimansa Formula 1 tallin McLarenin kanssa tutkiakseen ja parantaakseen tiimin suoritusta datan keräämisen ja sen analyysin avulla. Katso video:

 

Vaikuttava sponsorointi on brändien liittoutumista

Vaikuttava sponsorointi on siis brändien liittoutumista uuden luomiseen. Katso videolta, Tango Brand Alliancen Anders Lindénin esitys aiheesta Woltti Groupin inspiraatiopäivillä:

Haluatko kuulla lisää vaikuttavista sponsoroinnin tavoista? Ota meihin yhteyttä!