Osaatko sponsoroida vaikuttavasti?

Sponsorointi on tehokas tapa päästä kiinni relevantilla tavalla haluamaansa yleisöön. Se vain pitää tehdä oikealla ja vaikuttavalla tavalla.

Valitettavasti moni yritys jää sponsoroinnin ensimmäisille ja vähemmän vaikuttaville portaille seisomaan. Ota sponsorointi haltuun, katso esimerkit videoilta ja astu askeleet vaikuttaviin sponsoroinnin tapoihin, neuvoo Woltti Groupin toimitusjohtaja Jyrki Aittola.

Miksi sponsorointi kannattaa?

Tänä päivänä yleisöt ovat pirstoutuneet eri kanaviin ja välineisiin. Mikään yksittäinen markkinointikanava ei enää pysty kattamaan yritykselle tärkeimpiä kohderyhmiä samalla tavalla kuin ennen.

Tässä tilanteessa sponsorointi astuu tehokkaaksi mahdollisuudeksi. Urheilussa, kulttuurissa tai missä tahansa alueella sponsoroitava kohde omistaa aiheen, jonka seuraajat suhtautuvat aiheeseen intohimoisesti. Sponsoroinnin avulla brandi pääsee juuri oikean yleisön luokse, juuri silloin kun yleisö suhtautuu intohimoisesti aiheeseen.

Mikä sponsoroinnissa menee pieleen?

Liian usein sponsoroinnissa lähdetään liikkeelle brandin omalla logiikalla ja viestillä keskeyttämään sponsoroitavan kohteen ja yleisön välinen intohimoinen suhde. Tämä tapa ei luo vaikuttavuutta vaan pikemminkin ärsyttävyyttä, vaikka saattaakin kerätä näkyvyyttä ja silmäpareja.

Vaikuttava sponsorointi ei ole vain tukemista ja näkyvyyttä. Mukana olo, logonäkyvyys ja mainokset ovat toki helposti mitattavia, ja niitä on helppo ostaa, mutta vaikuttavaa sponsorointia ne eivät ole.

Missä on sponsoroinnin vaikuttavuuden ydin?

Vaikuttavan sponsoroinnin ydin on siinä, että sponsoroitava kohde ja sponsori luovat yhdessä yleisölle jotain uutta ja sellaista, mitä ei muuten syntyisi. Vaikuttavaa lisäarvoa luova sponsorointi vaatii sponsoroitavalta brandilta sitoutumista ja osallistumista.

Mutta mitä vaikuttavan lisäarvon luominen käytännössä tarkoittaa? Tässä viisi erilaista esimerkkiä, miten sponsoroivat yritykset ja sponsoroinnin kohde ovat yhdessä luoneet uutta ja vaikuttavaa.

1. Hollantilainen finanssiyritys ING ja Microsoft toivovat yhdessä eloon 1600-luvun hollantilaisen taiteilija Rembrandt van Rijnin taidot luomalla digitaalisesti uuden Rembrandtin taideteoksen. Katso video:

2. Yhdysvaltalainen iso virvoitusjuomabrändi Mountain Dew loi yhdessä sponsoroimiensa skeittaajatähtien kanssa alan faneille ainutlaatuisen virtuaalisen todellisuuden kokemuksen, jossa fanit pääsevät kokemaan, miltä tuntuu skeitata skeittitähden silmin. Katso video:

3. Suomalainen eristysteollisuuden uranuurtajana Paroc toi yhdessä Woltti Groupin kanssa saunaelämyksen keskelle Lahden 2017 MM-kisoihin, joiden yksi sponsori Paroc oli. Saunassa pystyi paitsi saunomaan myös katsomaan hiihdon MM-kisoja. Katso video:

4. Dubain kansallinen lentoyhtiö Emirates viihdytti jalkapallotaitoisten lentoemäntiensä avulla sponsoroimansa saksalaisen jalkapallojoukkueen HSV:n faneja ennen ottelun alkua. Emirates on käyttänyt samaa faneja viihdyttävää konseptia useissa urheilun sponsorointikohteissaan. Katso video:

5. Brittiläinen lääkeyritys GlaxoSmithKline on liittoutunut yhteen sponsoroimansa Formula 1 tallin McLarenin kanssa tutkiakseen ja parantaakseen tiimin suoritusta datan keräämisen ja sen analyysin avulla. Katso video:

 

Vaikuttava sponsorointi on brändien liittoutumista

Vaikuttava sponsorointi on siis brändien liittoutumista uuden luomiseen. Katso videolta, Tango Brand Alliancen Anders Lindénin esitys aiheesta Woltti Groupin inspiraatiopäivillä:

 

Haluatko kuulla lisää vaikuttavista sponsoroinnin tavoista?
Ota yhteyttä: jyrki.aittola@wolttigroup.fi

Asiantuntija

Jyrki Aittola

Synnynnäisesti kyltymätön CEO ja Senior Partner, liiketoiminnan kehittäjä ja strategi, joka etsii uusia ideoita ja näkökulmia.

Motto: We don´t remember day´s we remember moments.

+358 40 5036 625 jyrki.aittola@wolttigroup.fi

Lue lisää

Lisää artikkeleita

Näin kick offista tulee liiketoiminnan työkalu

Huolella suunniteltu kick off muuttaa irrallisen seminaarin koko tilikauden kattavaksi liiketoiminnan työkaluksi. Kick offin merkitystä ei yrityksen menestykselle sovi vähätellä.… Read more »

Yhtiökokous markkinoi yrityksen brändiä

Hyvin järjestetty yhtiökokous on viesti. Se kertoo osakkeenomistajan arvon. Yhtiökokouksen koolle kutsuminen perustuu osakeyhtiölakiin. Se on pidettävä, mutta itse tapahtuman… Read more »

Suunnittelulla tehot irti tapahtuman vaikuttajamarkkinoinnista

Valjasta tarinasi kertojaksi vaikuttaja. Viestin uskottavuutta vahvistaa, jos yritys puhuu muullakin äänellä kuin omallaan. Livekohtaamisista saa myös enemmän irti, kun… Read more »

Tapahtumat tarvitsevat vastuullisuustrategiaa

Vastuullisuus: miksi et järjestäisi tapahtumaa vastuullisesti, jos kerran voit? Yritysten järjestämät tapahtumat ovat sekä henkilöstö- myös asiakastyön näkökulmasta korvaamattomia ja… Read more »

3,2 mrd eurolla näkyvyyttä suomalaiselle tapahtumaosaamiselle

Trumpin ja Putinin tapaaminen toi Helsingille ennennäkemättömän medianäkyvyyden. “Luottamus Woltti Groupin kykyyn ottaa tuotanto haltuun erittäin lyhyellä varoitusajalla ratkaisi kumppanivalinnan”,… Read more »

Vieraiden ehdoilla valittu paikka vahvistaa tapahtuman brändiä

Yhtä oikeaa tapahtuman paikkaa ei ole. Asiaa kannattaakin lähestyä käytännöllisyyden näkökulmasta. Keitä tapahtumaan tulee, missä juuri he liikkuvat ja miten?

Hyvät pikkujoulut sitouttavat työntekijät yrityksen tavoitteisiin

Kun pikkujoulut suunnitellaan huolellisesti, niihin käytettävä raha muuttuu kulusta investoinniksi, joka kasvattaa yhteenkuuluvuuden tunnetta ja sitoutumista yhteisiin tavoitteisiin.

Tapahtumamarkkinoinnin trendit vuonna 2018

Sosiaalinen vastuu, luovuus ja digitalisaatio leimaavat tapahtumamarkkinoinnin trendejä vuonna 2018. Woltti Groupin Jyri Räsänen keräsi tärkeimmät ilmiöt.

Näin yrityksesi tapahtuma onnistuu SuomiAreenalla

SuomiAreena on Suomen suurin yhteiskunnallinen keskustelutapahtuma. Se on huikea mahdollisuus, mutta jos siellä haluaa erottautua, kannattaa omaan tapahtumaan satsata.

Kaipaatko inspiraatiota? Tilaa uutiskirjeemme