Osaatko sponsoroida vaikuttavasti?

Sponsorointi on tehokas tapa päästä kiinni relevantilla tavalla haluamaansa yleisöön. Se vain pitää tehdä oikealla ja vaikuttavalla tavalla.

Valitettavasti moni yritys jää sponsoroinnin ensimmäisille ja vähemmän vaikuttaville portaille seisomaan. Ota sponsorointi haltuun, katso esimerkit videoilta ja astu askeleet vaikuttaviin sponsoroinnin tapoihin, neuvoo Woltti Groupin toimitusjohtaja Jyrki Aittola.

Miksi sponsorointi kannattaa?

Tänä päivänä yleisöt ovat pirstoutuneet eri kanaviin ja välineisiin. Mikään yksittäinen markkinointikanava ei enää pysty kattamaan yritykselle tärkeimpiä kohderyhmiä samalla tavalla kuin ennen.

Tässä tilanteessa sponsorointi astuu tehokkaaksi mahdollisuudeksi. Urheilussa, kulttuurissa tai missä tahansa alueella sponsoroitava kohde omistaa aiheen, jonka seuraajat suhtautuvat aiheeseen intohimoisesti. Sponsoroinnin avulla brandi pääsee juuri oikean yleisön luokse, juuri silloin kun yleisö suhtautuu intohimoisesti aiheeseen.

Mikä sponsoroinnissa menee pieleen?

Liian usein sponsoroinnissa lähdetään liikkeelle brandin omalla logiikalla ja viestillä keskeyttämään sponsoroitavan kohteen ja yleisön välinen intohimoinen suhde. Tämä tapa ei luo vaikuttavuutta vaan pikemminkin ärsyttävyyttä, vaikka saattaakin kerätä näkyvyyttä ja silmäpareja.

Vaikuttava sponsorointi ei ole vain tukemista ja näkyvyyttä. Mukana olo, logonäkyvyys ja mainokset ovat toki helposti mitattavia, ja niitä on helppo ostaa, mutta vaikuttavaa sponsorointia ne eivät ole.

Missä on sponsoroinnin vaikuttavuuden ydin?

Vaikuttavan sponsoroinnin ydin on siinä, että sponsoroitava kohde ja sponsori luovat yhdessä yleisölle jotain uutta ja sellaista, mitä ei muuten syntyisi. Vaikuttavaa lisäarvoa luova sponsorointi vaatii sponsoroitavalta brandilta sitoutumista ja osallistumista.

Mutta mitä vaikuttavan lisäarvon luominen käytännössä tarkoittaa? Tässä viisi erilaista esimerkkiä, miten sponsoroivat yritykset ja sponsoroinnin kohde ovat yhdessä luoneet uutta ja vaikuttavaa.

1. Hollantilainen finanssiyritys ING ja Microsoft toivovat yhdessä eloon 1600-luvun hollantilaisen taiteilija Rembrandt van Rijnin taidot luomalla digitaalisesti uuden Rembrandtin taideteoksen. Katso video:

2. Yhdysvaltalainen iso virvoitusjuomabrändi Mountain Dew loi yhdessä sponsoroimiensa skeittaajatähtien kanssa alan faneille ainutlaatuisen virtuaalisen todellisuuden kokemuksen, jossa fanit pääsevät kokemaan, miltä tuntuu skeitata skeittitähden silmin. Katso video:

3. Suomalainen eristysteollisuuden uranuurtajana Paroc toi yhdessä Woltti Groupin kanssa saunaelämyksen keskelle Lahden 2017 MM-kisoihin, joiden yksi sponsori Paroc oli. Saunassa pystyi paitsi saunomaan myös katsomaan hiihdon MM-kisoja. Katso video:

4. Dubain kansallinen lentoyhtiö Emirates viihdytti jalkapallotaitoisten lentoemäntiensä avulla sponsoroimansa saksalaisen jalkapallojoukkueen HSV:n faneja ennen ottelun alkua. Emirates on käyttänyt samaa faneja viihdyttävää konseptia useissa urheilun sponsorointikohteissaan. Katso video:

5. Brittiläinen lääkeyritys GlaxoSmithKline on liittoutunut yhteen sponsoroimansa Formula 1 tallin McLarenin kanssa tutkiakseen ja parantaakseen tiimin suoritusta datan keräämisen ja sen analyysin avulla. Katso video:

 

Vaikuttava sponsorointi on brändien liittoutumista

Vaikuttava sponsorointi on siis brändien liittoutumista uuden luomiseen. Katso videolta, Tango Brand Alliancen Anders Lindénin esitys aiheesta Woltti Groupin inspiraatiopäivillä:

 

Haluatko kuulla lisää vaikuttavista sponsoroinnin tavoista?
Ota yhteyttä: jyrki.aittola@wolttigroup.fi

Asiantuntija

Jyrki Aittola

Synnynnäisesti kyltymätön CEO ja Senior Partner, liiketoiminnan kehittäjä ja strategi, joka etsii uusia ideoita ja näkökulmia.

Motto: We don´t remember day´s we remember moments.

+358 40 5036 625 jyrki.aittola@wolttigroup.fi

Lue lisää

Lisää artikkeleita

Projektipäällikkö

Projektipäällikkö

Uskotko, että ihmisten väliset kohtaamiset tekevät maailmasta paremman? Oletko intohimoinen tapahtumien moniosaaja? Hae mukaan kasvavaan joukkoomme! Etsimme kokenutta ja energistä…

Tapahtumatuottaja

Tapahtumatuottaja

Uskotko, että ihmisten väliset kohtaamiset tekevät maailmasta paremman? Oletko intohimoinen tapahtumien moniosaaja? Hae mukaan kasvavaan joukkoomme!   Etsimme joukkoomme kunnianhimoista…

Luulitko tietäväsi kaiken vastuullisuudesta?

Tapahtumien vastuullisuutta ei ole vain pyrkimys hiilineutraaliuteen, vaan vastuullisuudessa on kyse johtamisjärjestelmästä. Yhtäkkiä vastuullisuuspuhe on läsnä kaikkialla. Onneksemme aihe ei…

Näin mittaat tapahtumamarkkinoinnin vaikuttavuutta

Näin mittaat tapahtumien tuloksia

Tapahtumien vaikuttavuuden mittaaminen on monelle haaste, eikä ihme. Olennaista on mitata aina samoja asioita ja muistaa myös analysoida tulokset. Vain…

Ensivaikutelman voi tehdä vain kerran

Ensivaikutelma joka tekee vaikutuksen

Ensivaikutelman voi tehdä vain kerran. Siksi sen on parasta olla hyvä. Ensivaikutelma ratkaisee. Vanha klisee on erityisen totta erityisesti yritysmaailman…

Työpajamuotoinen tapahtuma kiinnostaa

Kun ohjelman tekevät vieraat itse

Fasilitointi tekee yritystapahtumasta vaikuttavamman. “Perinteinen tapa järjestää B2B-tapahtuma on laittaa kutsuvieraat kuuntelemaan muiden juttuja. On keynote-puhuja, paneeli, pyöreän pöydän keskustelu…

Messut kiinnostavat taas

Älä unohda messuja

Kuinka ohjataan omalle messuosastolle juuri ne oikeat vieraat? Kun uudet tuotteet esitellään 3D-videoina ja ihmiset rakentavat ammattiverkostojaan sosiaalisessa mediassa, näyttävät…

Tapahtuman tarina alkaa jo kutsusta

Tapahtumassa brändi herää eloon

Tapahtuma kertoo tarinaa aina ensimmäisestä kutsuviestistä vieraiden siitä kertomiin kokemuksiin. Tapahtumaa suunniteltaessa on tärkeää miettiä, mitä asioita tilaisuudessa halutaan nostaa…

Tapahtumat ovat kohtaamisia, jotka jäävät mieleen

Ostopolun vaikuttavin kohtaamispiste

Tapahtumamarkkinointi on yksi tehokkaimmista ostokäyttäytymiseen vaikuttavista toimenpiteistä, mutta välitön myynti ei aina kerro olennaista tapahtuman aikaansaamasta vaikutuksesta. Markkinoijan vuosisuunnitelmassa tapahtumat…

Kaipaatko inspiraatiota? Tilaa uutiskirjeemme