Osaatko sponsoroida vaikuttavasti?

Sponsorointi on tehokas tapa päästä kiinni relevantilla tavalla haluamaansa yleisöön. Se vain pitää tehdä oikealla ja vaikuttavalla tavalla.

Valitettavasti moni yritys jää sponsoroinnin ensimmäisille ja vähemmän vaikuttaville portaille seisomaan. Ota sponsorointi haltuun, katso esimerkit videoilta ja astu askeleet vaikuttaviin sponsoroinnin tapoihin, neuvoo Woltti Groupin toimitusjohtaja Jyrki Aittola.

Miksi sponsorointi kannattaa?

Tänä päivänä yleisöt ovat pirstoutuneet eri kanaviin ja välineisiin. Mikään yksittäinen markkinointikanava ei enää pysty kattamaan yritykselle tärkeimpiä kohderyhmiä samalla tavalla kuin ennen.

Tässä tilanteessa sponsorointi astuu tehokkaaksi mahdollisuudeksi. Urheilussa, kulttuurissa tai missä tahansa alueella sponsoroitava kohde omistaa aiheen, jonka seuraajat suhtautuvat aiheeseen intohimoisesti. Sponsoroinnin avulla brandi pääsee juuri oikean yleisön luokse, juuri silloin kun yleisö suhtautuu intohimoisesti aiheeseen.

Mikä sponsoroinnissa menee pieleen?

Liian usein sponsoroinnissa lähdetään liikkeelle brandin omalla logiikalla ja viestillä keskeyttämään sponsoroitavan kohteen ja yleisön välinen intohimoinen suhde. Tämä tapa ei luo vaikuttavuutta vaan pikemminkin ärsyttävyyttä, vaikka saattaakin kerätä näkyvyyttä ja silmäpareja.

Vaikuttava sponsorointi ei ole vain tukemista ja näkyvyyttä. Mukana olo, logonäkyvyys ja mainokset ovat toki helposti mitattavia, ja niitä on helppo ostaa, mutta vaikuttavaa sponsorointia ne eivät ole.

Missä on sponsoroinnin vaikuttavuuden ydin?

Vaikuttavan sponsoroinnin ydin on siinä, että sponsoroitava kohde ja sponsori luovat yhdessä yleisölle jotain uutta ja sellaista, mitä ei muuten syntyisi. Vaikuttavaa lisäarvoa luova sponsorointi vaatii sponsoroitavalta brandilta sitoutumista ja osallistumista.

Mutta mitä vaikuttavan lisäarvon luominen käytännössä tarkoittaa? Tässä viisi erilaista esimerkkiä, miten sponsoroivat yritykset ja sponsoroinnin kohde ovat yhdessä luoneet uutta ja vaikuttavaa.

1. Hollantilainen finanssiyritys ING ja Microsoft toivovat yhdessä eloon 1600-luvun hollantilaisen taiteilija Rembrandt van Rijnin taidot luomalla digitaalisesti uuden Rembrandtin taideteoksen. Katso video:

2. Yhdysvaltalainen iso virvoitusjuomabrändi Mountain Dew loi yhdessä sponsoroimiensa skeittaajatähtien kanssa alan faneille ainutlaatuisen virtuaalisen todellisuuden kokemuksen, jossa fanit pääsevät kokemaan, miltä tuntuu skeitata skeittitähden silmin. Katso video:

3. Suomalainen eristysteollisuuden uranuurtajana Paroc toi yhdessä Woltti Groupin kanssa saunaelämyksen keskelle Lahden 2017 MM-kisoihin, joiden yksi sponsori Paroc oli. Saunassa pystyi paitsi saunomaan myös katsomaan hiihdon MM-kisoja. Katso video:

4. Dubain kansallinen lentoyhtiö Emirates viihdytti jalkapallotaitoisten lentoemäntiensä avulla sponsoroimansa saksalaisen jalkapallojoukkueen HSV:n faneja ennen ottelun alkua. Emirates on käyttänyt samaa faneja viihdyttävää konseptia useissa urheilun sponsorointikohteissaan. Katso video:

5. Brittiläinen lääkeyritys GlaxoSmithKline on liittoutunut yhteen sponsoroimansa Formula 1 tallin McLarenin kanssa tutkiakseen ja parantaakseen tiimin suoritusta datan keräämisen ja sen analyysin avulla. Katso video:

 

Vaikuttava sponsorointi on brändien liittoutumista

Vaikuttava sponsorointi on siis brändien liittoutumista uuden luomiseen. Katso videolta, Tango Brand Alliancen Anders Lindénin esitys aiheesta Woltti Groupin inspiraatiopäivillä:

 

Haluatko kuulla lisää vaikuttavista sponsoroinnin tavoista?
Ota yhteyttä: jyrki.aittola@wolttigroup.fi

Expert
Jyrki Aittola

Jyrki Aittola

Synnynnäisesti kyltymätön CEO ja Senior Partner, liiketoiminnan kehittäjä ja strategi, joka etsii uusia ideoita ja näkökulmia.

Motto: We don´t remember day´s we remember moments.

+358 40 5036 625 jyrki.aittola@wolttigroup.fi

Lue lisää

More Articles

Messut ulkomailla

Messut ulkomailla

Ulkomailla järjestettäville messuille osallistuminen on arvokas investointi, joka oikein suunniteltuna on oivallinen tapa tavata tärkeitä ihmisiä. Toiveissa uudet markkinat tai…

Tila on osa elämystä

Tila on osa elämystä

Rohkeus ja kohderyhmän saappaisiin hyppääminen ovat avain uudenlaisten elämysten tuottamiselle. Tila on voimakas tapa vaikuttaa ihmisen käyttäytymiseen. Se luo ihmisten…

Visuaalisesti näyttävä kasvoseinä teki tapahtumasta somehitin

5 x näyttävä tapahtuma Instagramissa

Instagram nostaa merkitystään yritysten ja organisaatioiden markkinoinnissa. Katso vinkit, kuinka luot näyttävän kuvavirran ja rakennat Instagramissa näkyvyyttä tapahtumien avulla. Instagram…

Tulevaisuuden tekijät Haaga-Heliasta

Tapahtuma-alan tulevaisuuden tekijät

Woltti Groupin ja Haaga-Helia-ammattikorkeakoulun yhteistyö on win-win-tilanne. Opiskelijat saavat oppia käytännön työelämästä ja Woltti Group pääsee tutustumaan tulevaisuuden työntekijöihin. Fiuu!…

Oppeja Burning Man -tapahtumasta

Oppeja Burning Man -tapahtumasta

Burning Man on tapahtuma, joka on järjestetty toisin kuin kaikki muut. Siksi siitä kannattaa ottaa oppia. Kun Larry Harvey ja…

Tunne kohderyhmäsi intohimon aiheet

Tunne kohderyhmäsi intohimopisteet 

Jotta vieraat saadaan paikalle, on olennaista tunnistaa, mihin tapahtuman kohderyhmä suhtautuu intohimoisesti ja mikä heille on merkityksellistä. Tapahtumamarkkinoinnissa on entistä…

Woltti Goup muuttaa

Woltti Group muuttaa

Jatkossa löydät meidät osoitteesta Teollisuuskatu 33 – vain kivenheiton päästä entisistä toimitiloistamme. Viisitoista vuotta Helsingin Alppilassa on tullut päätökseen. Train factory…

Lauri Rotko, Helsinki Marketing

Vastuullisempia tilaisuuksia Helsingissä

Helsinki Marketing järjestää ensimmäisen Sustainable meeting -toimintamallinsa mukaisen tilaisuuden syyskuussa Finlandia-talossa. Pilotti on alku aiempaa vastuullisemmille B2B-tapahtumille Helsingissä ja osa…

Luulitko tietäväsi kaiken vastuullisuudesta?

Tapahtumien vastuullisuutta ei ole vain pyrkimys hiilineutraaliuteen, vaan vastuullisuudessa on kyse johtamisjärjestelmästä. Yhtäkkiä vastuullisuuspuhe on läsnä kaikkialla. Onneksemme aihe ei…

Kaipaatko inspiraatiota? Tilaa uutiskirjeemme