Suunnittelulla tehot irti tapahtuman vaikuttajamarkkinoinnista

Valjasta tarinasi kertojaksi vaikuttaja. Viestin uskottavuutta vahvistaa, jos yritys puhuu muullakin äänellä kuin omallaan. Livekohtaamisista saa myös enemmän irti, kun ne tuo osaksi digitaalista tekemistä.

Tunnettu nimi esiintyjänä on aina ollut tärkeä osa tapahtuman sisältöä. Nykymaailmassa yhteistyön esiintyjän kanssa ei kuitenkaan tarvitse rajoittua vain itse tapahtumaan. Tunnetuilla nimillä on usein sosiaalisessa mediassa oma kiihkeä seuraajakuntansa, joka kannattaa hyödyntää tapahtumamarkkinoinnin ohella. Woltti Groupin Jyri Räsänen kannustaa hyödyntämään vaikuttajamarkkinointia rohkeasti tapahtumissa ja suunnittelemaan kokonaisuuden huolella.

Vaikuttajan sanaan luotetaan brändiä enemmän

Vaikuttajamarkkinointi on viime vuosien trendisana, joka monella yrityksellä on jo vakiintunut merkittäväksi osaksi kaikkea markkinointia. Mitä nuoremmasta kohderyhmästä on kyse, sitä suurempi arvo heille on somesta tutuilla kasvoilla. Nuorten seuratuimpien idolien joukosta jo kuusi ensimmäistä on nykyisin tubettajia.

“Taustalla on kuitenkin kaikilla samat emotionaaliset mekanismit, nuoret ovat vain aktiivisempia seuraajia some-kanavissa. Nalle Wahlrooskin on määrätylle kohderyhmälle vahva vaikuttaja”, Woltti Groupin osakas Jyri Räsänen huomauttaa.

Some-vaikuttajien seuraaminen eroaa perinteisten julkkisten fanittamisesta siinä, että vaikuttajat hallitsevat julkisuutta itse omissa kanavissaan. Heitä seurataan nimenomaan vertaisena, ja heidän suosituksillaan on siksi brändimarkkinointia isompi painoarvo.

“Tutkimukset todistavat, että ihmisen suositukseen luotetaan enemmän kuin brändin viestiin. Kaksi kolmesta kuluttajasta myös ostaa todennäköisemmin, jos saa päätökselle tukea sosiaalisen median suosituksista”, Jyri Räsänen sanoo.

Valitse vaikuttaja yhteistyöhön huolella

Oikein valittu vaikuttajayhteistyö saattaa nostaa tapahtuman kiinnostavuudessa kokonaan uudelle tasolle. Yhteistyöhön ja esiintyjäksi valittava vaikuttaja kannattaa kuitenkin valita huolella. Niin sanottu brand match on tärkeä.

Kannattaa selvittää etukäteen, onko vaikuttaja relevantti kohderyhmällesi, ja käänteisesti, kiinnostaako tapahtumasi aidosti vaikuttajaa ja hänen yleisöään. Hyödynnä myös vaikuttajan näkemystä oman yleisönsä tavoittamisesta ja heihin vaikuttamisen tavoista. Tapahtumalla voi olla myös vaikuttajalle itselleen merkitystä. Vaikuttajan kanssa voi puhua jo yhteistyön neuvotteluvaiheessa siitä, mitä arvoa hänelle syntyy yhteistyöstä.

“Mieti myös kustannusten ja tavoittavuuden oikeaa suhdetta. Kärjistäen: maksatko miljoona euroa Lionel Messistä vai satsaatko saman summan joukkoon pienempiä nimiä, mutta intohimoisempia kohderyhmiä. Me kaikki olemme vaikuttajia, mieti siis miten voit hyödyntää myös omien sidosryhmien, työntekijöiden, esiintyjien ja asiakkaiden vaikuttavuutta sosiaalisessa mediassa.”

Jos yhteistyö sujuu hyvin, sitä myös kannattaa jatkaa. Pitkäjänteinen co-marketing sitouttaa.

Mieti vaikuttajan rooli osana kokonaisuutta

Vaikuttajayhteistyön potentiaali valuu hukkaan, jos vaikuttaja jää vain nimeksi esiintyjälistaan. Vaikuttajayhteistyön rooli on hyvä miettiä alusta lähtien kiinteäksi osaksi kokonaisuutta: sekä osana markkinoinnin ja myynnin suunnitelmaa että käytännön tapahtuman toteutusta.

Vaikuttajamarkkinointi itsessäänkin toimii paremmin, kun siihen on yhdistetty aito kohtaaminen yleisön kanssa.

“Avainsana on suunnittelu”, Jyri Räsänen muistuttaa. “Viisasta sanontaa mukaillen ‘Infuencer Marketing is just a buzzword until you come up with a plan’.”

Vaikuttajamarkkinoinnin checklist tapahtumajärjestäjälle

  • Buukkaa vaikuttaja esiintyjäksi tai vetonaulaksi jo tapahtuman suunnitteluvaiheessa
  • Osallista vaikuttaja oman osuutensa suunnitteluun heti kun sinulla on tiedossa tapahtuman punainen lanka
  • Hyödynnä vaikuttajaa laajasti markkinoinnissa. Muista että vaikuttajan nimen ja kuvan käyttöoikeus markkinoinnissa ennen ja jälkeen tapahtuman sekä näkyvyys vaikuttajan omissa kanavissa pitää aina erikseen neuvotella
  • Mieti tarkkaan mitä tavoittelet ja keneen haluat vaikuttaa, kerro vaikuttajalle selkeästi tavoitteet yhteistyölle ja mittaa tuloksia.
  • Muistuta vaikuttajaa kaupallisten merkintöjen tärkeydestä: sisällöt on merkittävä yhteistyöksi aina, jos niiden julkaisusta on sovittu ja vaikuttaja saa niistä jotain palkkiota

Haluatko kuulla lisää vaikuttajien hyödyntämisestä osana tapahtumia? Ota yhteyttä jyri.rasanen@wolttigroup.fi

Asiantuntija

Jyri Räsänen

Joogasta, filosofiasta ja lumella liikkumisesta innostunut Account Director / Partner, joka haluaa ennen kaikkea inspiroida asiakkaita ja työkavereita.

Motto: Action speaks louder than words. And I'm a man of great experience.

+358 40 5563 041 jyri.rasanen@wolttigroup.fi

Lue lisää

Lisää artikkeleita

Konseptit
& strategia

Kohtaamisten avulla voidaan vaikuttaa ihmisten tunteisiin jopa televisiota tehokkaammin. Ilman strategista ajattelua tässä onnistuminen on kuitenkin hakuammuntaa.

Kokemuksellinen
markkinointi

Kokemuksellinen markkinointi luo voimakkaan tunne-elämyksen. Brändi, joka saa asiakkaan tunteet loistamaan, erottuu kilpailijoista. Kun asiakkaat sitoutuvat brändiin, bisnes sujuu.
Uudenlaista ajattelua Gas Fest -tapahtumassa

Kilpailumenestys kertoo uudesta ajattelusta

Markkinointialan kilpailuissa menestyvät suunnannäyttäjät, joissa tulokset pystytään osoittamaan ja asiat on tehty uudella tavalla. Tehdään tästä tapahtuma, joka voittaa palkintoja….

LUX Helsinki | kuva Petri Anttila

Yritystilaisuus ison tapahtuman kyljessä

LUX Helsinki, SuomiAreena ja muut laajaa kohderyhmää kiinnostavat massatapahtumat tarjoavat loistomahdollisuuden kiinnostavan B2B-tilaisuuden järjestämiselle. Pakkanen paukkuu ja pimeys laskeutuu aikaisin….

IBM Think 2018 -tapahtuma

Tapahtumamarkkinointi kasvaa kohisten

Tapahtumamarkkinointi voi Suomessa yhä vahvemmin. Nousukiitoinen trendi selviää Sponsorointi ja tapahtumamarkkinointi ry:n teettämästä Tapahtumabarometri-tutkimuksesta. Suomalaiset yritykset käyttivät vuonna 2018 tapahtumamarkkinointiin…

Briefin tekeminen tapahtumatoimistolle

Tapahtumatoimiston briefaus

Toimistokumppanin ohjeistamisessa on olennaista avata myös hankkeen taustat, tavoitteet ja kohderyhmä. Nappaa talteen tapahtumajärjestäjän check-list! Tärkeä tapahtuma on tulossa ja…

Näin kick offista tulee liiketoiminnan työkalu

Huolella suunniteltu kick off muuttaa irrallisen seminaarin koko tilikauden kattavaksi liiketoiminnan työkaluksi. Kick offin merkitystä ei yrityksen menestykselle sovi vähätellä….

Yhtiökokous markkinoi yrityksen brändiä

Hyvin järjestetty yhtiökokous on viesti. Se kertoo osakkeenomistajan arvon. Yhtiökokouksen koolle kutsuminen perustuu osakeyhtiölakiin. Se on pidettävä, mutta itse tapahtuman…

Tapahtumat tarvitsevat vastuullisuustrategiaa

Vastuullisuus: miksi et järjestäisi tapahtumaa vastuullisesti, jos kerran voit? Yritysten järjestämät tapahtumat ovat sekä henkilöstö- myös asiakastyön näkökulmasta korvaamattomia ja…

Kaipaatko inspiraatiota? Tilaa uutiskirjeemme