Suunnittelulla tehot irti tapahtuman vaikuttajamarkkinoinnista

Valjasta tarinasi kertojaksi vaikuttaja. Viestin uskottavuutta vahvistaa, jos yritys puhuu muullakin äänellä kuin omallaan. Livekohtaamisista saa myös enemmän irti, kun ne tuo osaksi digitaalista tekemistä.

Tunnettu nimi esiintyjänä on aina ollut tärkeä osa tapahtuman sisältöä. Nykymaailmassa yhteistyön esiintyjän kanssa ei kuitenkaan tarvitse rajoittua vain itse tapahtumaan. Tunnetuilla nimillä on usein sosiaalisessa mediassa oma kiihkeä seuraajakuntansa, joka kannattaa hyödyntää tapahtumamarkkinoinnin ohella. Woltti Groupin Jyri Räsänen kannustaa hyödyntämään vaikuttajamarkkinointia rohkeasti tapahtumissa ja suunnittelemaan kokonaisuuden huolella.

Vaikuttajan sanaan luotetaan brändiä enemmän

Vaikuttajamarkkinointi on viime vuosien trendisana, joka monella yrityksellä on jo vakiintunut merkittäväksi osaksi kaikkea markkinointia. Mitä nuoremmasta kohderyhmästä on kyse, sitä suurempi arvo heille on somesta tutuilla kasvoilla. Nuorten seuratuimpien idolien joukosta jo kuusi ensimmäistä on nykyisin tubettajia.

“Taustalla on kuitenkin kaikilla samat emotionaaliset mekanismit, nuoret ovat vain aktiivisempia seuraajia some-kanavissa. Nalle Wahlrooskin on määrätylle kohderyhmälle vahva vaikuttaja”, Woltti Groupin osakas Jyri Räsänen huomauttaa.

Some-vaikuttajien seuraaminen eroaa perinteisten julkkisten fanittamisesta siinä, että vaikuttajat hallitsevat julkisuutta itse omissa kanavissaan. Heitä seurataan nimenomaan vertaisena, ja heidän suosituksillaan on siksi brändimarkkinointia isompi painoarvo.

“Tutkimukset todistavat, että ihmisen suositukseen luotetaan enemmän kuin brändin viestiin. Kaksi kolmesta kuluttajasta myös ostaa todennäköisemmin, jos saa päätökselle tukea sosiaalisen median suosituksista”, Jyri Räsänen sanoo.

Valitse vaikuttaja yhteistyöhön huolella

Oikein valittu vaikuttajayhteistyö saattaa nostaa tapahtuman kiinnostavuudessa kokonaan uudelle tasolle. Yhteistyöhön ja esiintyjäksi valittava vaikuttaja kannattaa kuitenkin valita huolella. Niin sanottu brand match on tärkeä.

Kannattaa selvittää etukäteen, onko vaikuttaja relevantti kohderyhmällesi, ja käänteisesti, kiinnostaako tapahtumasi aidosti vaikuttajaa ja hänen yleisöään. Hyödynnä myös vaikuttajan näkemystä oman yleisönsä tavoittamisesta ja heihin vaikuttamisen tavoista. Tapahtumalla voi olla myös vaikuttajalle itselleen merkitystä. Vaikuttajan kanssa voi puhua jo yhteistyön neuvotteluvaiheessa siitä, mitä arvoa hänelle syntyy yhteistyöstä.

“Mieti myös kustannusten ja tavoittavuuden oikeaa suhdetta. Kärjistäen: maksatko miljoona euroa Lionel Messistä vai satsaatko saman summan joukkoon pienempiä nimiä, mutta intohimoisempia kohderyhmiä. Me kaikki olemme vaikuttajia, mieti siis miten voit hyödyntää myös omien sidosryhmien, työntekijöiden, esiintyjien ja asiakkaiden vaikuttavuutta sosiaalisessa mediassa.”

Jos yhteistyö sujuu hyvin, sitä myös kannattaa jatkaa. Pitkäjänteinen co-marketing sitouttaa.

Mieti vaikuttajan rooli osana kokonaisuutta

Vaikuttajayhteistyön potentiaali valuu hukkaan, jos vaikuttaja jää vain nimeksi esiintyjälistaan. Vaikuttajayhteistyön rooli on hyvä miettiä alusta lähtien kiinteäksi osaksi kokonaisuutta: sekä osana markkinoinnin ja myynnin suunnitelmaa että käytännön tapahtuman toteutusta.

Vaikuttajamarkkinointi itsessäänkin toimii paremmin, kun siihen on yhdistetty aito kohtaaminen yleisön kanssa.

“Avainsana on suunnittelu”, Jyri Räsänen muistuttaa. “Viisasta sanontaa mukaillen ‘Infuencer Marketing is just a buzzword until you come up with a plan’.”

Vaikuttajamarkkinoinnin checklist tapahtumajärjestäjälle

  • Buukkaa vaikuttaja esiintyjäksi tai vetonaulaksi jo tapahtuman suunnitteluvaiheessa
  • Osallista vaikuttaja oman osuutensa suunnitteluun heti kun sinulla on tiedossa tapahtuman punainen lanka
  • Hyödynnä vaikuttajaa laajasti markkinoinnissa. Muista että vaikuttajan nimen ja kuvan käyttöoikeus markkinoinnissa ennen ja jälkeen tapahtuman sekä näkyvyys vaikuttajan omissa kanavissa pitää aina erikseen neuvotella
  • Mieti tarkkaan mitä tavoittelet ja keneen haluat vaikuttaa, kerro vaikuttajalle selkeästi tavoitteet yhteistyölle ja mittaa tuloksia.
  • Muistuta vaikuttajaa kaupallisten merkintöjen tärkeydestä: sisällöt on merkittävä yhteistyöksi aina, jos niiden julkaisusta on sovittu ja vaikuttaja saa niistä jotain palkkiota

Haluatko kuulla lisää vaikuttajien hyödyntämisestä osana tapahtumia? Ota yhteyttä jyri.rasanen@wolttigroup.fi

Expert

Jyri Räsänen

Joogasta, filosofiasta ja lumella liikkumisesta innostunut Account Director / Partner, joka haluaa ennen kaikkea inspiroida asiakkaita ja työkavereita.

Motto: Action speaks louder than words. And I'm a man of great experience.

+358 40 5563 041 jyri.rasanen@wolttigroup.fi

Lue lisää

More Articles

Konseptit
& strategia

Kohtaamisten avulla voidaan vaikuttaa ihmisten tunteisiin jopa televisiota tehokkaammin. Ilman strategista ajattelua tässä onnistuminen on kuitenkin hakuammuntaa.

Kokemuksellinen
markkinointi

Kokemuksellinen markkinointi luo voimakkaan tunne-elämyksen. Brändi, joka saa asiakkaan tunteet loistamaan, erottuu kilpailijoista. Kun asiakkaat sitoutuvat brändiin, bisnes sujuu.
Messut ulkomailla

Messut ulkomailla

Ulkomailla järjestettäville messuille osallistuminen on arvokas investointi, joka oikein suunniteltuna on oivallinen tapa tavata tärkeitä ihmisiä. Toiveissa uudet markkinat tai…

Tila on osa elämystä

Tila on osa elämystä

Rohkeus ja kohderyhmän saappaisiin hyppääminen ovat avain uudenlaisten elämysten tuottamiselle. Tila on voimakas tapa vaikuttaa ihmisen käyttäytymiseen. Se luo ihmisten…

Visuaalisesti näyttävä kasvoseinä teki tapahtumasta somehitin

5 x näyttävä tapahtuma Instagramissa

Instagram nostaa merkitystään yritysten ja organisaatioiden markkinoinnissa. Katso vinkit, kuinka luot näyttävän kuvavirran ja rakennat Instagramissa näkyvyyttä tapahtumien avulla. Instagram…

Tulevaisuuden tekijät Haaga-Heliasta

Tapahtuma-alan tulevaisuuden tekijät

Woltti Groupin ja Haaga-Helia-ammattikorkeakoulun yhteistyö on win-win-tilanne. Opiskelijat saavat oppia käytännön työelämästä ja Woltti Group pääsee tutustumaan tulevaisuuden työntekijöihin. Fiuu!…

Oppeja Burning Man -tapahtumasta

Oppeja Burning Man -tapahtumasta

Burning Man on tapahtuma, joka on järjestetty toisin kuin kaikki muut. Siksi siitä kannattaa ottaa oppia. Kun Larry Harvey ja…

Tunne kohderyhmäsi intohimon aiheet

Tunne kohderyhmäsi intohimopisteet 

Jotta vieraat saadaan paikalle, on olennaista tunnistaa, mihin tapahtuman kohderyhmä suhtautuu intohimoisesti ja mikä heille on merkityksellistä. Tapahtumamarkkinoinnissa on entistä…

Woltti Goup muuttaa

Woltti Group muuttaa

Jatkossa löydät meidät osoitteesta Teollisuuskatu 33 – vain kivenheiton päästä entisistä toimitiloistamme. Viisitoista vuotta Helsingin Alppilassa on tullut päätökseen. Train factory…

Kaipaatko inspiraatiota? Tilaa uutiskirjeemme