Tapahtuma-alan tulevaisuuden tekijät

Woltti Groupin ja Haaga-Helia-ammattikorkeakoulun yhteistyö on win-win-tilanne. Opiskelijat saavat oppia käytännön työelämästä ja Woltti Group pääsee tutustumaan tulevaisuuden työntekijöihin.

Fiuu! Voittajajoukkue liukuu pitkin torin ylle viritettyä vaijeria ja ottaa vastaan raikuvat aplodit. Käynnissä oleva kilpailu on osa Suomen laajuista Restorace-kiertuetta, joka on osa kaikkien aikojen suurinta restonomikoulutuksen markkinointitempausta Suomessa.

Tai ainakin melkein. Haaga-Helian opiskelijoiden järjestämä kiertue on kyllä parhaillaan käynnissä, mutta idea vaijeriliu’usta ei lopulta toteudu itse tapahtumassa. Sen sijaan torilla on muun muassa iglun muotoinen disco sekä viidakko, jossa voi tutustua restonomeihin, jotka ovat jo työelämässä.

Näyttävä vaijeriliuku oli yksi innostavista ja ennakkoluulottomista ideoista, joita Haaga-Helian opiskelijat kehittivät yhdessä Woltti Groupin kanssa Restorace-kiertueen suunnitteluvaiheessa järjestetyssä työpajassa. Yritysyhteistyö mahdollisti opiskelijoille Woltti Groupin kehittämiin suunnittelumetodeihin tutustumisen ja opetti, että hyvätkään ideat eivät aina lopulta ole toteutuskelpoisia.

Jotain muuta kuin pönötysseminaari

Woltti Groupin ja Haaga-Helia-ammattikorkeakoulun yhteistyö starttasi syksyllä 2018. Tapahtumatuotantoon suuntautuneiden opiskelijoiden työelämäyhteistyötä koordinoiva lehtori Monika Birkle on erityisen tyytyväinen Restorace-kiertueen ideointiin, joka tehtiin yhdessä Woltti Groupin kanssa.

“Opiskelijat kävivät viime syksynä Woltti Groupissa yritysvierailulla, jonka aikana syntyi idea yhteistyön tiivistämisestä. Sopiva aihe ja formaatti löytyikin heti uuden lukukauden ja projektien alkaessa. Saimme opiskelijoiden kanssa tehtäväksi suunnitella matkailu-, ravitsemis- ja talousalan asiantuntijuutta tutuksi tekevän Restorace-hankkeen loppuseminaarin, josta haluttiin jotain muuta kuin pönötysseminaari”, Birkle kertoo.

Woltti Group halusi ehdottomasti olla mukana jakamassa opiskelijoille työkaluja ja innostusta projektissa, joka liittyi suoraan tapahtumien tuottamiseen. Suunnitteluprojekti toteutettiin Woltti Groupin fasilitoimana työpajana, jossa käytiin läpi tapahtuman tuotannon eri vaiheet ja ideoitiin post-it-lapuilla, mitä eri vaiheissa tapahtuu. Ideoinnin pohjalta loppuseminaarista muodostuikin kokonainen kiertue.

“Työpaja osoittautui heti toimivaksi. Käytetty menetelmä on selkeä, joten opiskelijat pääsivät heti töihin tuottamaan uusia ideoita ja näkemyksiä. Olin todella innoissani kun näin, millaisia ideoita opiskelijat loivat. Olemme paljon käyttäneet opinnoissa erilaisia malleja, prosesseja ja työkaluja, mutta minäkin ihastuin tähän Woltin malliin, koska se on niin nopea ja helposti omaksuttava. He käyttävät tätä myös omissa asiakasprojekteissaan.”

Woltti Groupin työpajoissa Haaga-Helian opiskelijat oppivat uusia taitoja

 

Oppilaitoksen ja yrityksen yhteistyö hyödyttää molempia osapuolia

Työelämälähtöinen oppimisympäristö on tuttu myös Woltti Groupin projektipäällikkö Suvi Mannoselle, joka itsekin on Haaga-Helian kasvatteja.

“Aitojen projektien parissa työskentely on ehdottomasti paras matka tälle alalle. Niissä oppii ratkomaan ongelmia itse, kun opettajat eivät voi antaa oikeita vastauksia vaan ainoastaan auttaa kertomalla, mistä voit saada lisätietoa tai hakea ratkaisuja”, Mannonen sanoo.

Opiskelijoiden lisäksi yhteistyö hyödyttää myös Woltti Groupia, joka pääsee tutustumaan alalle kouluttautuviin uusiin osaajiin. Yhteistyö tuo Woltti Groupin toimintaa tutuksi opiskelijoille ja luo samalla työnantajamielikuvaa.

“Opiskelijat ovat tulevaisuuden työntekijöitä, joita haluamme meille töihin. Kun kasvot ovat tuttuja molemmin puolin, on harjoittelu- ja työpaikkoja helpompi kysyä, ja sitä parempia työntekijöitä me saamme. On ylipäätään kaikkien työnantajien vastuulla kasvattaa nuoria työelämään”, Mannonen toteaa.

“Tavoitteena on jatkaa Haaga-Helian kanssa yhteistyötä aina, kun opiskelijoilla tulee sille tarvetta. Teemme yhteistyötä muidenkin koulujen kanssa ja kerromme mieluusti tapahtuma-alasta ja Woltin tarinaa, josta voi saada innostuksen alasta. Opiskelijayhteistyö on tärkeää, jotta meistä tiedetään ja meihin halutaan ottaa yhteyttä”, Suvi Mannonen toteaa.

Haluatko kuulla lisää Woltti Groupin käyttämistä osallistavista metodeista? Ota yhteyttä suvi.mannonen@wolttigroup.fi.

Expert

Suvi Mannonen

Positiivisella asenteella varustettu projektipäällikkö, joka ei tykkää hävitä missään.

Motto: Elä elämäsi hymyillen, hymyile läpi kyynelten.

+358 40 736 9930 suvi.mannonen@wolttigroup.fi

More Articles

Tapahtumatuotanto

Jokaisen tapahtuman ytimessä on asiakas. Mikä heitä koskettaa, mikä saa heidät haukkomaan happea? Vaikuttava tapahtuma ei synny sattumalta. Hyvä suunnittelu on onnistuneen tapahtuman salaisuus.
Messut ulkomailla

Messut ulkomailla

Ulkomailla järjestettäville messuille osallistuminen on arvokas investointi, joka oikein suunniteltuna on oivallinen tapa tavata tärkeitä ihmisiä. Toiveissa uudet markkinat tai…

Tila on osa elämystä

Tila on osa elämystä

Rohkeus ja kohderyhmän saappaisiin hyppääminen ovat avain uudenlaisten elämysten tuottamiselle. Tila on voimakas tapa vaikuttaa ihmisen käyttäytymiseen. Se luo ihmisten…

Visuaalisesti näyttävä kasvoseinä teki tapahtumasta somehitin

5 x näyttävä tapahtuma Instagramissa

Instagram nostaa merkitystään yritysten ja organisaatioiden markkinoinnissa. Katso vinkit, kuinka luot näyttävän kuvavirran ja rakennat Instagramissa näkyvyyttä tapahtumien avulla. Instagram…

Oppeja Burning Man -tapahtumasta

Oppeja Burning Man -tapahtumasta

Burning Man on tapahtuma, joka on järjestetty toisin kuin kaikki muut. Siksi siitä kannattaa ottaa oppia. Kun Larry Harvey ja…

Tunne kohderyhmäsi intohimon aiheet

Tunne kohderyhmäsi intohimopisteet 

Jotta vieraat saadaan paikalle, on olennaista tunnistaa, mihin tapahtuman kohderyhmä suhtautuu intohimoisesti ja mikä heille on merkityksellistä. Tapahtumamarkkinoinnissa on entistä…

Woltti Goup muuttaa

Woltti Group muuttaa

Jatkossa löydät meidät osoitteesta Teollisuuskatu 33 – vain kivenheiton päästä entisistä toimitiloistamme. Viisitoista vuotta Helsingin Alppilassa on tullut päätökseen. Train factory…

Lauri Rotko, Helsinki Marketing

Vastuullisempia tilaisuuksia Helsingissä

Helsinki Marketing järjestää ensimmäisen Sustainable meeting -toimintamallinsa mukaisen tilaisuuden syyskuussa Finlandia-talossa. Pilotti on alku aiempaa vastuullisemmille B2B-tapahtumille Helsingissä ja osa…

Luulitko tietäväsi kaiken vastuullisuudesta?

Tapahtumien vastuullisuutta ei ole vain pyrkimys hiilineutraaliuteen, vaan vastuullisuudessa on kyse johtamisjärjestelmästä. Yhtäkkiä vastuullisuuspuhe on läsnä kaikkialla. Onneksemme aihe ei…

Kaipaatko inspiraatiota? Tilaa uutiskirjeemme