Tapahtumat tarvitsevat vastuullisuustrategiaa

Vastuullisuus: miksi et järjestäisi tapahtumaa vastuullisesti, jos kerran voit?

Yritysten järjestämät tapahtumat ovat sekä henkilöstö- myös asiakastyön näkökulmasta korvaamattomia ja ainutlaatuisia. Hyvien vaikutusten kääntöpuolena on kuitenkin se tosiasia, että myös tapahtumien järjestäminen kuormittaa ympäristöä. Siksi yritysten olisikin ennen kaikkea mietittävä, miten tapahtumat opittaisiin järjestämään mahdollisimman vastuullisesti.

”Jokainen yritys tarvitsee vastuullisuusstrategian tapahtumien järjestämiseen. Mielestäni tapahtumajärjestäjien tehtävänä on auttaa asiakkaitaan vastuullisuuden toteuttamisessa”, sanoo Jarkko Kivikoski, Woltin business director.

Muutos ei tapahdu kerralla

Muutoksen kohti vastuullisuutta ei tarvitse tapahtua kerralla. Jos näin käy, ovat käsiteltävät asiat luultavasti liian pinnallisia. Kertakäyttömukien vaihtaminen tai kierrätysmateriaalin käyttö kalusteissa voi olla näkyvää, mutta isommassa kuvassa jalanjälki kohti vaikuttavaa vastuullisuutta pysyy pienenä.

Yrityksen näkökulmasta riittää, että tapahtumia järjestettäessä vastuullisuutta ajatellaan. Kun oma vastuullisuus halutaan aidosti muuttaa läpinäkyväksi, päästään hitaasti mutta varmasti myös vaikuttaviin tuloksiin. Ensin teot, sitten vasta sanat.

”Jokaisen yrityksen strategia on erilainen riippuen siitä, minkälaiset asiat heidän käsityksessään ja arvoissaan vastuullisuudesta painottuvat. Työ alkaa sillä, että tunnistetaan omista tapahtumista ne osa-alueet, joita petraamalla vastuullisuutta saadaan tehokkaimmin kehitettyä.”

Ruoka ja paikka vaikuttavat eniten

Ympäristöuutisten ja ilmastopaneeli IPCC:n tuoreen ilmastoraportin valossa näkyvin osa vastuullisuutta myös tapahtumien järjestämisessä vastuu ympäristöstä.

”Jokainen on alkanut viimeistään nyt ymmärtää, että sen eteen on tehtävä töitä, eikä tapahtumien järjestäminen ole tästä irrallaan.”

Ympäristövastuullisuudesta puhuttaessa näkyvimmin esiin nousevat ruoka ja juoma sekä matkustaminen, joita tarkastelemalla saadaan usein jo merkittäviä vaikutuksia aikaan. Suosimalla lähellä sijaitsevaa paikkaa, lähiruokaa ja mahdollisimman helposti saavutettavia tiloja säästetään turhia kuljetuskustannuksia. Se ei pelasta yksin maailmaa, mutta:

”Jos voi toimia järkevästi, ei ole mitään syytä olla tekemättä niin.”

Fiksu huomioi myös yhteisön

Ympäristöä laajemmin vastuullisuus liittyy myös sosiaalisuuteen. Ei ole yhdentekevää, minkälaisen vaikutuksen tapahtuma jättää lähialueelle. Sosiaalinen vastuu kasvaa, kun rahat jäävät lähelle.

”Hyvä esimerkki tästä ovat festarien rannekkeet. Ne ehkä saa halvemmalla Kiinasta, mutta paikalliselta valmistajalta ostettaessa on helppoa jäljittää, miten ne on tuotettu, minne raha jää ja paljonko se luo työtä.”

Sosiaalinen vastuu voi painottua myös tapahtumatilan valinnassa. Jos vastakkain on yritys, joka tukee esimerkiksi nuorisourheilua ja yritys, joka käyttää tuoton vain osakkeenomistajien hyödyksi, ovat asiakasyritykset usein valmiita kallistamaan vaakaa.

”Tällaisia asioita on alettu kysyä yhä enemmän. Yritykset haluavat suosia sellaisia palveluntarjoajia, joiden toiminnassa sosiaalinen vastuu korostuu.”

Luovuus ei tarvitse tuhlausta

Kolmas näkökulma vastuuseen löytyy taloudesta. Tapahtumaa järjestettäessä luovuus ja vaikuttavuus ovat tärkeitä, mutta rahan ei pitäisi palaa turhan holtittomasti.

”Niin tapahtumajärjestäjän kuin asiakkaankin pitäisi miettiä yrityksen rahaa kuin se olisi hänen omaansa. Tanssijoista ei kannata maksaa, jos tanssijat eivät synnytä vaikutusta.”

Yrityksen tapa käsitellä vastuullisuutta on yhteistyökumppaneille nykyisin yhä tärkeämpi. Koska vastuullisuuden luotettava viestiminen on vaikeaa, on parempi näyttää kuin kertoa.  Siinä tapahtuman voima nousee esiin.

”Tapahtumat, joissa asiakkaat mukana, ovat oivia paikkoja vastuullisuustyön viestimisessä, koska siellä käyttäydytään sen mukaan, mitä puhutaan. Tapahtuma on käyttöliittymä vastuullisuuteen ja tekoihin.”

Lisää artikkeleita

Tapahtumatuotanto

Jokaisen tapahtuman ytimessä on asiakas. Mikä heitä koskettaa, mikä saa heidät haukkomaan happea? Vaikuttava tapahtuma ei synny sattumalta. Hyvä suunnittelu on onnistuneen tapahtuman salaisuus.
Tunne kohderyhmäsi intohimon aiheet

Tunne kohderyhmäsi intohimopisteet 

Jotta vieraat saadaan paikalle, on olennaista tunnistaa, mihin tapahtuman kohderyhmä suhtautuu intohimoisesti ja mikä heille on merkityksellistä. Tapahtumamarkkinoinnissa on entistä…

Woltti Goup muuttaa

Woltti Group muuttaa

Jatkossa löydät meidät osoitteesta Teollisuuskatu 33 – vain kivenheiton päästä entisistä toimitiloistamme. Viisitoista vuotta Helsingin Alppilassa on tullut päätökseen. Train factory…

Lauri Rotko, Helsinki Marketing

Vastuullisempia tilaisuuksia Helsingissä

Helsinki Marketing järjestää ensimmäisen Sustainable meeting -toimintamallinsa mukaisen tilaisuuden syyskuussa Finlandia-talossa. Pilotti on alku aiempaa vastuullisemmille B2B-tapahtumille Helsingissä ja osa…

Luulitko tietäväsi kaiken vastuullisuudesta?

Tapahtumien vastuullisuutta ei ole vain pyrkimys hiilineutraaliuteen, vaan vastuullisuudessa on kyse johtamisjärjestelmästä. Yhtäkkiä vastuullisuuspuhe on läsnä kaikkialla. Onneksemme aihe ei…

Näin mittaat tapahtumamarkkinoinnin vaikuttavuutta

Näin mittaat tapahtumien tuloksia

Tapahtumien vaikuttavuuden mittaaminen on monelle haaste, eikä ihme. Olennaista on mitata aina samoja asioita ja muistaa myös analysoida tulokset. Vain…

Ensivaikutelman voi tehdä vain kerran

Ensivaikutelma joka tekee vaikutuksen

Ensivaikutelman voi tehdä vain kerran. Siksi sen on parasta olla hyvä. Ensivaikutelma ratkaisee. Vanha klisee on erityisen totta erityisesti yritysmaailman…

Työpajamuotoinen tapahtuma kiinnostaa

Kun ohjelman tekevät vieraat itse

Fasilitointi tekee yritystapahtumasta vaikuttavamman. “Perinteinen tapa järjestää B2B-tapahtuma on laittaa kutsuvieraat kuuntelemaan muiden juttuja. On keynote-puhuja, paneeli, pyöreän pöydän keskustelu…

Messut kiinnostavat taas

Älä unohda messuja

Kuinka ohjataan omalle messuosastolle juuri ne oikeat vieraat? Kun uudet tuotteet esitellään 3D-videoina ja ihmiset rakentavat ammattiverkostojaan sosiaalisessa mediassa, näyttävät…

Kaipaatko inspiraatiota? Tilaa uutiskirjeemme