Tapahtumat tarvitsevat vastuullisuustrategiaa

Vastuullisuus: miksi et järjestäisi tapahtumaa vastuullisesti, jos kerran voit?

Yritysten järjestämät tapahtumat ovat sekä henkilöstö- myös asiakastyön näkökulmasta korvaamattomia ja ainutlaatuisia. Hyvien vaikutusten kääntöpuolena on kuitenkin se tosiasia, että myös tapahtumien järjestäminen kuormittaa ympäristöä. Siksi yritysten olisikin ennen kaikkea mietittävä, miten tapahtumat opittaisiin järjestämään mahdollisimman vastuullisesti.

”Jokainen yritys tarvitsee vastuullisuusstrategian tapahtumien järjestämiseen. Mielestäni tapahtumajärjestäjien tehtävänä on auttaa asiakkaitaan vastuullisuuden toteuttamisessa”, sanoo Jarkko Kivikoski, Woltin business director.

Muutos ei tapahdu kerralla

Muutoksen kohti vastuullisuutta ei tarvitse tapahtua kerralla. Jos näin käy, ovat käsiteltävät asiat luultavasti liian pinnallisia. Kertakäyttömukien vaihtaminen tai kierrätysmateriaalin käyttö kalusteissa voi olla näkyvää, mutta isommassa kuvassa jalanjälki kohti vaikuttavaa vastuullisuutta pysyy pienenä.

Yrityksen näkökulmasta riittää, että tapahtumia järjestettäessä vastuullisuutta ajatellaan. Kun oma vastuullisuus halutaan aidosti muuttaa läpinäkyväksi, päästään hitaasti mutta varmasti myös vaikuttaviin tuloksiin. Ensin teot, sitten vasta sanat.

”Jokaisen yrityksen strategia on erilainen riippuen siitä, minkälaiset asiat heidän käsityksessään ja arvoissaan vastuullisuudesta painottuvat. Työ alkaa sillä, että tunnistetaan omista tapahtumista ne osa-alueet, joita petraamalla vastuullisuutta saadaan tehokkaimmin kehitettyä.”

Ruoka ja paikka vaikuttavat eniten

Ympäristöuutisten ja ilmastopaneeli IPCC:n tuoreen ilmastoraportin valossa näkyvin osa vastuullisuutta myös tapahtumien järjestämisessä vastuu ympäristöstä.

”Jokainen on alkanut viimeistään nyt ymmärtää, että sen eteen on tehtävä töitä, eikä tapahtumien järjestäminen ole tästä irrallaan.”

Ympäristövastuullisuudesta puhuttaessa näkyvimmin esiin nousevat ruoka ja juoma sekä matkustaminen, joita tarkastelemalla saadaan usein jo merkittäviä vaikutuksia aikaan. Suosimalla lähellä sijaitsevaa paikkaa, lähiruokaa ja mahdollisimman helposti saavutettavia tiloja säästetään turhia kuljetuskustannuksia. Se ei pelasta yksin maailmaa, mutta:

”Jos voi toimia järkevästi, ei ole mitään syytä olla tekemättä niin.”

Fiksu huomioi myös yhteisön

Ympäristöä laajemmin vastuullisuus liittyy myös sosiaalisuuteen. Ei ole yhdentekevää, minkälaisen vaikutuksen tapahtuma jättää lähialueelle. Sosiaalinen vastuu kasvaa, kun rahat jäävät lähelle.

”Hyvä esimerkki tästä ovat festarien rannekkeet. Ne ehkä saa halvemmalla Kiinasta, mutta paikalliselta valmistajalta ostettaessa on helppoa jäljittää, miten ne on tuotettu, minne raha jää ja paljonko se luo työtä.”

Sosiaalinen vastuu voi painottua myös tapahtumatilan valinnassa. Jos vastakkain on yritys, joka tukee esimerkiksi nuorisourheilua ja yritys, joka käyttää tuoton vain osakkeenomistajien hyödyksi, ovat asiakasyritykset usein valmiita kallistamaan vaakaa.

”Tällaisia asioita on alettu kysyä yhä enemmän. Yritykset haluavat suosia sellaisia palveluntarjoajia, joiden toiminnassa sosiaalinen vastuu korostuu.”

Luovuus ei tarvitse tuhlausta

Kolmas näkökulma vastuuseen löytyy taloudesta. Tapahtumaa järjestettäessä luovuus ja vaikuttavuus ovat tärkeitä, mutta rahan ei pitäisi palaa turhan holtittomasti.

”Niin tapahtumajärjestäjän kuin asiakkaankin pitäisi miettiä yrityksen rahaa kuin se olisi hänen omaansa. Tanssijoista ei kannata maksaa, jos tanssijat eivät synnytä vaikutusta.”

Yrityksen tapa käsitellä vastuullisuutta on yhteistyökumppaneille nykyisin yhä tärkeämpi. Koska vastuullisuuden luotettava viestiminen on vaikeaa, on parempi näyttää kuin kertoa.  Siinä tapahtuman voima nousee esiin.

”Tapahtumat, joissa asiakkaat mukana, ovat oivia paikkoja vastuullisuustyön viestimisessä, koska siellä käyttäydytään sen mukaan, mitä puhutaan. Tapahtuma on käyttöliittymä vastuullisuuteen ja tekoihin.”

Lisää artikkeleita

Tapahtumatuotanto

Jokaisen tapahtuman ytimessä on asiakas. Mikä heitä koskettaa, mikä saa heidät haukkomaan happea? Vaikuttava tapahtuma ei synny sattumalta. Hyvä suunnittelu on onnistuneen tapahtuman salaisuus.

Näin kick offista tulee liiketoiminnan työkalu

Huolella suunniteltu kick off muuttaa irrallisen seminaarin koko tilikauden kattavaksi liiketoiminnan työkaluksi. Kick offin merkitystä ei yrityksen menestykselle sovi vähätellä.… Read more »

Yhtiökokous markkinoi yrityksen brändiä

Hyvin järjestetty yhtiökokous on viesti. Se kertoo osakkeenomistajan arvon. Yhtiökokouksen koolle kutsuminen perustuu osakeyhtiölakiin. Se on pidettävä, mutta itse tapahtuman… Read more »

Suunnittelulla tehot irti tapahtuman vaikuttajamarkkinoinnista

Valjasta tarinasi kertojaksi vaikuttaja. Viestin uskottavuutta vahvistaa, jos yritys puhuu muullakin äänellä kuin omallaan. Livekohtaamisista saa myös enemmän irti, kun… Read more »

3,2 mrd eurolla näkyvyyttä suomalaiselle tapahtumaosaamiselle

Trumpin ja Putinin tapaaminen toi Helsingille ennennäkemättömän medianäkyvyyden. “Luottamus Woltti Groupin kykyyn ottaa tuotanto haltuun erittäin lyhyellä varoitusajalla ratkaisi kumppanivalinnan”,… Read more »

Vieraiden ehdoilla valittu paikka vahvistaa tapahtuman brändiä

Yhtä oikeaa tapahtuman paikkaa ei ole. Asiaa kannattaakin lähestyä käytännöllisyyden näkökulmasta. Keitä tapahtumaan tulee, missä juuri he liikkuvat ja miten?

Hyvät pikkujoulut sitouttavat työntekijät yrityksen tavoitteisiin

Kun pikkujoulut suunnitellaan huolellisesti, niihin käytettävä raha muuttuu kulusta investoinniksi, joka kasvattaa yhteenkuuluvuuden tunnetta ja sitoutumista yhteisiin tavoitteisiin.

Tapahtumamarkkinoinnin trendit vuonna 2018

Sosiaalinen vastuu, luovuus ja digitalisaatio leimaavat tapahtumamarkkinoinnin trendejä vuonna 2018. Woltti Groupin Jyri Räsänen keräsi tärkeimmät ilmiöt.

Näin yrityksesi tapahtuma onnistuu SuomiAreenalla

SuomiAreena on Suomen suurin yhteiskunnallinen keskustelutapahtuma. Se on huikea mahdollisuus, mutta jos siellä haluaa erottautua, kannattaa omaan tapahtumaan satsata.

Kaipaatko inspiraatiota? Tilaa uutiskirjeemme