5 x näyttävä tapahtuma Instagramissa

Instagram nostaa merkitystään yritysten ja organisaatioiden markkinoinnissa. Katso vinkit, kuinka luot näyttävän kuvavirran ja rakennat Instagramissa näkyvyyttä tapahtumien avulla.

Instagram on noussut muutamassa vuodessa yhdeksi tärkeimmistä sosiaalisen median kanavista, ja sen käyttäjämäärät kasvavat hurjaa vauhtia. Vielä viisi vuotta sitten kanavan kautta tavoitettiin nuorisoa, mutta nykyisin kolme-nelikymppiset ovat Instagramin käyttäjien valtavirtaa.

Tapahtumamarkkinoinnissa näkyvyydestä Instagramissa on tullut uskottavuustekijä. Jos tapahtumalla ei ole omaa aihetunnistetta eli hashtagia tai se ei muuten näy Instagramissa, sitä ei ikään kuin ole olemassa. Sopivaa kumppania etsittäessä potentiaaliset asiakkaat saattavat tarkistaa verkkosivuston sijaan yrityksen Instagram-profiilin – se kun kertoo usein yrityksen kulttuurista enemmän kuin verrattain harvoin päivittyvä verkkosivusto.

Instagram onkin toimiva keino luoda yhteys ja vaikuttaa kohderyhmään. Se on nopea kanava, jossa ei pysähdytä pitkäksi aikaa sisällön ääreen. Huolella mietitty ja visuaalisesti näyttävä sisältö voi kuitenkin Instagramissa luoda vaikutuksen jo sekunneissa.

Viisi tapaa erottua ja vakuuttaa Instagramissa

1. Herätä huomio visuaalisilla elementeillä

Instagramin sisällöntuotannossa kannattaa ehdottomasti hyödyntää kaikki yrityksen tapahtumat ja kohtaamiset asiakkaiden kanssa. Tällöin visuaalisuus ja näkyvyys kannattaa huomioida jo suunnitteluvaiheessa. Käytä tapahtuman visuaalisessa ilmeessä, ohjelmassa ja elementeissä kirkkaita värejä, jotka herättävät kiinnostuksen.

 

Gas Fest 2017 -tapahtumassa alkumaljat tarjoiltiin skumppahameesta, joka sai vieraat kaivamaan kännykkänsä esiin heti ovella ja jakamaan kuvia.

Gas Fest 2017 -tapahtumassa hurmannut kuohuviinimekko sai kännykkäkamerat nousemaan

2. Yllätä vieraat ja tallenna tunteet kuviksi

Aidot tunteet näkyvät ihmisten kasvoilla. Kuvasta välittyvä aito innostus, ihmetys, liikutus ja riemu kiinnittävät Instagramin kuvavirrassa huomiota ja pysäyttävät kuvan äärelle. Tunteikkaita kuvia ei voi väkisin luoda, mutta niiden syntymiselle voi luoda parhaat mahdolliset puitteet tapahtuman ohjelman ja ylöspanon suunnittelulla.

Kerro kuvavirrassasi tarinaa näyttämällä saapuvien vieraiden yllättyneet ilmeet näyttävästi suunnitellun tilan edessä ja kuvaamalla vieraiden keskinäisissä kohtaamisissa näkyvät tunteet. Aidot ihmiset, liike, tunteet ja kohtaamiset kiinnostavat – siksi ne kannattaa etukäteen valmistautua taltioimaan.

Valmistaudu taltioimaan vieraiden kasvoilla näkyvä ihmetys ja tunteet

3. Kerro tarina kuvan lisäksi sanoin

Instagram on kuvavetoinen kanava, mutta myös osuvalla saatetekstillä pystyy herättämään kiinnostuksen ja pysäyttämään ihmiset kuvan äärelle. Emojeita, huudahduksia ja kysymyksiä voi viljellä matalalla kynnyksellä: ne toimivat tässä kanavassa, herättävät huomion ja syventävät kuvan viestiä.

Aihetunnisteet ovat tärkeässä roolissa tukemassa kuvan ja tekstin viestiä ja löydettävyyttä. Hashtageja voi nykyisin myös seurata, mistä onkin tullut yksi Instagramin tärkeimmistä ominaisuuksista.

4. Hypetä Instagram Storiesissa!

Instagramin kuvavirran rinnalle nousi muutamia vuosia sitten Stories-ominaisuus. Stories-julkaisujen pystymuotoiset kuvat ja videoklipit pysyvät nähtävillä vain 24 tuntia, jollei niitä erikseen tallenna profiilin kohokohtiin.

Stories-klipit toimivat erityisen hyvin fiiliksen luontiin, ja aiemmin Instagramin kuvavirran täyttäneet ruoka- ja kukkakuvat ovatkin siirtyneet monella kuvavirran sijaan stooreihin. Stories toimii hyvin myös vuorovaikutuksen rakentamiseen ja seuraajien huomioimiseen, sillä siellä voi helposti jakaa muiden julkaisemia stooreja, joihin oma profiili on merkitty.

Stories-klipeissä voi kuvavirtaa rennommin irrotella ja monella brändistään tarkalla yritykselläkin Stories-puolella julkaistut livevideot ovat reilun rosoisia. Vaatimustaso on kuitenkin koko ajan nousussa, joten Stories-klippeihinkin kannattaa luoda brändi-ilmettä tukeva sisältökonsepti.

Näkyvyyttä saa, kun tarjoaa kuvattavaa

 

5. Kun haluat näyttää ammattilaiselta, käytä ammattikuvaajaa

Stories-ominaisuuden myötä Instagramin kuvavirrassa julkaistuilta kuvilta on alettu odottaa entistä korkeampaa laatua. Kuvafeedissä julkaistut kuvat kun muodostavat profiilin kuvaseinän, ja sitä kautta rakentavat jatkuvaa yritysmielikuvaa ja brändiä.

Kuvien ottamiseen tapahtumissa kannattaa siksi aina käyttää ammattilaista. Kuvista kyllä näkee, onko ne ottanut ammattilainen vai harjoittelija kännykällä. Ammattilaisen kuvissa kuvakulmat ovat monipuolisia ja kiinnostavia, värit kohdallaan ja ihmiset edustavina.

Kuvaaja kannattaa etukäteen briiffata tarkasti siitä, millaisia kuvia tapahtumasta halutaan ja mihin käyttöön ne tulevat. Osa kuvista ja videoista on hyvä pyytää käsiteltynä jo samana iltana tai seuraavana aamuna, jotta ne voidaan julkaista heti Instagramissa. Vaikka kuville olisi käyttöä myöhemminkin, yleisöä ne kiinnostavat tapahtuman aikana tai heti sen jälkeen, ei enää maanantaiaamuna.

Ammattikuvaaja on myös hyvä houkutin saada vieraat poseeraamaan logoista kootun kuvausseinän edessä. Näyttäväkään kuvausseinä harvoin yksin innostaa vieraita selfien ottamiseen ja jakamiseen, mutta erityisesti juhla-asussa moni on valmis jonottamaan päästäkseen ammattilaisen kuvattavaksi yhdessä muiden vieraiden kanssa.

Haluatko tietää lisää integroidusta markkinoinnista ja tapahtumien suunnittelusta? Ota yhteyttä marianne.hokkanen@wolttigroup.fi

Asiantuntija
Marianne Hokkanen

Marianne Hokkanen

Visuaalisesti ajatteleva Creative Planner, joka innostuu uusista asioista ja tuottaa idearikkaita tapahtumia.

Motto: Jos en osaa, opettelen.

+358 44 0885 789 marianne.hokkanen@wolttigroup.fi

Lisää artikkeleita

Tapahtumatuotanto

Jokaisen tapahtuman ytimessä on asiakas. Mikä heitä koskettaa, mikä saa heidät haukkomaan happea? Vaikuttava tapahtuma ei synny sattumalta. Hyvä suunnittelu on onnistuneen tapahtuman salaisuus.
SPR yleiskokous 2020

SPR:n yleiskokous yhdisti 11 paikkakuntaa virtuaalisesti

Punaisen Ristin yleiskokous laittoi luovuuden ja tekniikan koetukselle: yhdistimme yksitoista paikkakuntaa reaaliaikaisesti kahdella kielellä. Syksyn alussa törmäsimme asiakkaamme Suomen Punaisen…

Virtuaalimessut

Liidejä ja diilejä virtuaalimessuilta

Virtuaalimessut yhdistävät yrityksen ja asiakkaat paikasta riippumatta. Korona-ajan hätäapuna alkanut digitaalinen läsnäolo muuttuu tärkeäksi verkkonäkyvyyden työkaluksi. Pandemia on luonut moneen…

sisäinen henkilöstötapahtuma

Sisäinen virtuaalitapahtuma nostattaa fiilistä

Etätöiden aikana yrityksen sisäinen viestintä on tärkeämpää kuin koskaan. Virtuaaliset HR-tapahtumat luovat fyysisen etäisyyden aikaan henkistä läheisyyttä.  Etätyö voi olla…

After partyt voi järjestää virtuaalisestikin

Virtuaaliset löylyt ITS Finlandin virtuaalikongressissa

Korona loi virtuaalikongresseille nopeasti tarpeen, kysynnän ja tarjonnan.Virtuaalinen elämys syntyy siitä, että vieras voi osallistua kuin paikan päällä. Ihmissuhteet ja…

Digitapahtumien välineitä

Vaikuttavan digitapahtuman anatomia 

Digitaalista tapahtumapaikkaa ei valita tekniikka edellä vaan tavoitteet ja vaikuttavuus mielessä.  Kun puhutaan verkon yli ja virtuaalisesti tehtävistä tapahtumista, puhe…

Virusturvallisissa tapahtumissa olennaista on huolellinen ennakkosuunnittelu

Miten järjestetään koronaturvallinen tapahtuma?

Virusturvallinen tapahtuma järjestetään huomioimalla suunnittelussa tarkasti turvallisuusnäkökulmat ennen ja jälkeen tapahtuman sekä itse tapahtumassa. Oleellista on läpinäkyvyys viestinnässä ja huolellinen…

Tapahtumien järjestäminen digitaalisesti

Vinkit onnistuneen online-tapahtuman järjestämiseen

Virtuaalitapahtuma, webinaari, striimaus vai etäkokouksen fasilitointi? Erilaisia etäratkaisuja on hyödynnetty jo vuosia tapahtumissa. Lue, millaisia vaihtoehtoja fyysisen tapahtuman järjestämiselle on…

Messut ulkomailla

Messut ulkomailla

Ulkomailla järjestettäville messuille osallistuminen on arvokas investointi, joka oikein suunniteltuna on oivallinen tapa tavata tärkeitä ihmisiä. Toiveissa uudet markkinat tai…

Kaipaatko inspiraatiota? Tilaa uutiskirjeemme