Liidejä ja diilejä virtuaalimessuilta

Virtuaalimessut yhdistävät yrityksen ja asiakkaat paikasta riippumatta. Korona-ajan hätäapuna alkanut digitaalinen läsnäolo muuttuu tärkeäksi verkkonäkyvyyden työkaluksi.

Pandemia on luonut moneen yritykseen vaikean tilanteen. Asiakkaita ja yhteistyökumppaneita pitäisi päästä tapaamaan ja budjettikin on kunnossa, mutta messut on peruttu. Vaikeaan tilanteeseen on onneksi helppo ratkaisu, Woltti Groupin kansainvälisten tapahtumien projektijohtaja Jukka Kosunen sanoo.

”Virtuaalimessuilla voi kokea ilman lentokoneessa istumista lähestulkoon kaiken saman kuin perinteisillä messuillakin, ehkä nyt yhteistä kahvi- tai oluthetkeä lukuun ottamatta”, Kosunen tiivistää.

Sopiva aika aloittaa virtuaalimessujen järjestäminen on nyt. Tällä hetkellä näyttää, että poikkeusolojen kanssa joudutaan tasapainoilemaan pitkään.

”Onneksi virtuaalitapahtumassa ei ole kyse menetettyjen tapahtumien korvaamisesta, vaan uudesta entistä paremmasta tavasta tavata ihmisiä. Kiinnostava tapahtuma syntyy verkon yli helposti.”

Vaivannäkö edeltää hyvää tapahtumaa

Hyvän virtuaalisen tapahtuman eteen on nähtävä hieman vaivaa. Moni messujärjestäjä tarjoaa geneerisiä ratkaisuja yritysten tuotteiden tai palveluiden esittelyyn. Usein ongelmana on webnaarimainen yksisuuntaisuus, kun taas virtuaalisen tähtitapahtuman edellytyksenä on ennen kaikkea interaktiivisuus.

”Voimme kuitenkin tehdä jotakin paljon luovempaa ja räätälöidympää. Hyvin ennakkoon markkinoidulla digitapahtumalla tavoitetaan suuri määrä ihmisiä.”

Osaava tapahtumajärjestäjä kykenee luomaan vetävän digitapahtuman nopeastikin, mutta sisällön ja tavoitteiden teroittamiseen on varattava aikaa. Perinteisten tapahtumien tavoin digimessut taistelevat ihmisten huomiosta ja ajasta.

”Huolella mietitty, osallistujia aktivoiva sisältö on tärkeää. Tapahtuma onnistuu, kun jo kutsun saadessaan ihminen huomaa, ettei halua olla sieltä pois.”

Paljon kontakteja pienellä vaivalla

Teknisesti virtuaalimessujen toteutus vaatii selaimella toimivan internet-alustan, joka kokoaa ihmiset yhteen. Koronavuoden oppien myötä vain mielikuvitus alkaa olla rajana. 

Virtuaalimessuilla kantavia voimia ovat valovoimaiset juontajat sekä esiintyjät, joiden puheet striimataan televisiolaatuisella kuvalla suoraan studiosta. Lisäksi yritykselle voidaan luoda 3D-tila, jossa vieraat voivat navigoida ihmisten ja asioiden äärelle.

”Se on helppo tapa luoda kontakteja. Ihmisten kanssa voi jutella avatarina 3D-tilassa, videopuhelun tai chatin kautta, ja paikalla oleville yrityksen edustajille voi helposti tehdä yhteydenottopyyntöjä.”

Tärkeimmät syyt virtuaalimessujen järjestämiselle on kohtaamiset asiakkaiden kanssa ja yrityksen diginäkyvyyden kohentaminen. Sivutuotteena tulee mahdollisuus tavoittaa kansainvälistä yleisöä aiempaa helpommin.

Virtuaalisten messujen hyödyt pähkinänkuoressa

Jonakin päivänä pandemia on ohi, mutta virtuaaliset messut ovat tulleet markkinoinnin työkalupakkiin jäädäkseen. Virtuaalimessujen hyödyt avautuvat usean näkökulman avulla:

  1. Kävijöiden määrää ei ole millään tavalla rajattu, eikä tilavarauksista tarvitse huolehtia.
  2. Virtuaalitapahtumaan voi saapua mistä päin maailmaa tahansa tai fyysisistä esteistä riippumatta. 
  3. Yksittäisen kontaktin ja liidin hinta on huomattavasti perinteisiä messuja edullisempi.
  4. Messuilla viestittävät asiat ovat integroitavissa helposti yrityksen muuhun digitaaliseen viestintään.
  5. Hyvin tehdyt sisällöt jäävät elämään ja ovat hyödynnettävissä markkinoinnissa pitkään tapahtuman jälkeen.

Virtuaalimessut ovat ympäristöystävällinen teko

Covid-19 tauti on muodostanut harhan, sillä sen saama palstatila on painanut muiden yritystoimintaankin vaikuttavien megatrendien ongelmat taka-alalle. Esimerkiksi ilmastonmuutos ja sen vaatimat toimet eivät ole hävinneet minnekään. 

”Virtuaaliset messut ovatkin tehokas ja vastuullinen tapa pienentää hiilijalanjälkeä, mikä jokaisen yrityksen on tavalla tai toisella tehtävä.”

Kokonaan virtuaalisesti järjestettävät messut eivät perinteisiä tapahtumia korvaa. Poikkeusolot ja niiden aiheuttama eristys viimeistään ovat osoittaneet, kuinka tärkeää ihmisille on tavata toinen toisiaan.

”Virtuaalimessut mahdollistavat sen, että osa myöhemminkin tapahtumista järjestetään digitaalisesti ja harvempiin livetapahtumiin voidaan panostaa vahvemmin. Jatkossa messuosaston oheen on tarjottava virtuaalinen mahdollisuus heille, jotka eivät pääse itse paikalle.”

Haluatko kuulla lisää virtuaalisten tapahtumien järjestämisestä? Ota yhteyttä jukka.kosunen@wolttigroup.fi

Asiantuntija

Jukka Kosunen

Project Director, joka hoitaa kaiken tarvittavan tekniikan tapahtumiin.

Motto: Ei nyt sorruta mihinkään poikamaiseen höntyilyyn.

+358 40 739 1522 jukka.kosunen@wolttigroup.fi

Lue lisää

Lisää artikkeleita

Virtuaaliset tapahtumat ja digitaalisuus

Videot ja muut digitaaliset sisällöt ovat hyviä välineitä vaikuttaa tunteisiin. Autamme asiakkaitamme tärkeiden viestien kiteyttämisessä, havainnollistamisessa ja tarinallistamisessa.

Tapahtumatuotanto

Jokaisen tapahtuman ytimessä on asiakas. Mikä heitä koskettaa, mikä saa heidät haukkomaan happea? Vaikuttava tapahtuma ei synny sattumalta. Hyvä suunnittelu on onnistuneen tapahtuman salaisuus.
sisäinen henkilöstötapahtuma

Sisäinen virtuaalitapahtuma nostattaa fiilistä

Etätöiden aikana yrityksen sisäinen viestintä on tärkeämpää kuin koskaan. Virtuaaliset HR-tapahtumat luovat fyysisen etäisyyden aikaan henkistä läheisyyttä.  Etätyö voi olla…

After partyt voi järjestää virtuaalisestikin

Virtuaaliset löylyt ITS Finlandin virtuaalikongressissa

Korona loi virtuaalikongresseille nopeasti tarpeen, kysynnän ja tarjonnan.Virtuaalinen elämys syntyy siitä, että vieras voi osallistua kuin paikan päällä. Ihmissuhteet ja…

Digitapahtumien välineitä

Vaikuttavan digitapahtuman anatomia 

Digitaalista tapahtumapaikkaa ei valita tekniikka edellä vaan tavoitteet ja vaikuttavuus mielessä.  Kun puhutaan verkon yli ja virtuaalisesti tehtävistä tapahtumista, puhe…

Virusturvallisissa tapahtumissa olennaista on huolellinen ennakkosuunnittelu

Miten järjestetään koronaturvallinen tapahtuma?

Virusturvallinen tapahtuma järjestetään huomioimalla suunnittelussa tarkasti turvallisuusnäkökulmat ennen ja jälkeen tapahtuman sekä itse tapahtumassa. Oleellista on läpinäkyvyys viestinnässä ja huolellinen…

Tapahtumien järjestäminen digitaalisesti

Vinkit onnistuneen online-tapahtuman järjestämiseen

Virtuaalitapahtuma, webinaari, striimaus vai etäkokouksen fasilitointi? Erilaisia etäratkaisuja on hyödynnetty jo vuosia tapahtumissa. Lue, millaisia vaihtoehtoja fyysisen tapahtuman järjestämiselle on…

Messut ulkomailla

Messut ulkomailla

Ulkomailla järjestettäville messuille osallistuminen on arvokas investointi, joka oikein suunniteltuna on oivallinen tapa tavata tärkeitä ihmisiä. Toiveissa uudet markkinat tai…

Tila on osa elämystä

Tila on osa elämystä

Rohkeus ja kohderyhmän saappaisiin hyppääminen ovat avain uudenlaisten elämysten tuottamiselle. Tila on voimakas tapa vaikuttaa ihmisen käyttäytymiseen. Se luo ihmisten…

Kaipaatko inspiraatiota? Tilaa uutiskirjeemme