Virtuaalimessut yhdistävät yrityksen ja asiakkaat paikasta riippumatta. Digitaalinen läsnäolo sidosryhmille tärkeimmillä virtuaalimessuilla on tärkeä verkkonäkyvyyden työkalu.
Virtuaalimessuilla voi kokea ilman lentokoneessa istumista lähestulkoon kaiken saman kuin perinteisillä messuillakin, ehkä yhteistä kahvi- tai oluthetkeä lukuun ottamatta. Virtuaalitapahtumassa ei ole kyse tavallisten messujen korvaamisesta, vaan uudesta tavasta tavata ihmisiä. Kiinnostava tapahtuma syntyy verkon yli helposti.
Vaivannäkö edeltää hyvää tapahtumaa
Hyvän virtuaalisen tapahtuman eteen on nähtävä hieman vaivaa. Luova ja räätälöity lähestymistapa kannattaa, sillä hyvin ennakkoon markkinoidulla digitapahtumalla tavoitetaan suuri määrä ihmisiä. Moni messujärjestäjä tarjoaa geneerisiä ratkaisuja yritysten tuotteiden tai palveluiden esittelyyn. Usein ongelmana on webnaarimainen yksisuuntaisuus, kun taas virtuaalisen tähtitapahtuman edellytyksenä on ennen kaikkea interaktiivisuus.
Osaava tapahtumajärjestäjä kykenee luomaan vetävän digitapahtuman nopeastikin, mutta sisällön ja tavoitteiden teroittamiseen on varattava aikaa. Perinteisten tapahtumien tavoin digimessut taistelevat ihmisten huomiosta ja ajasta. Huolella mietitty, osallistujia aktivoiva sisältö on tärkeää. Tapahtuma onnistuu, kun jo kutsun saadessaan ihminen huomaa, ettei halua olla sieltä pois.
Paljon kontakteja pienellä vaivalla
Teknisesti virtuaalimessujen toteutus vaatii vain selaimella toimivan internet-alustan, joka kokoaa ihmiset yhteen. Virtuaalimessuilla kantavia voimia ovat valovoimaiset juontajat sekä esiintyjät, joiden puheet striimataan televisiolaatuisella kuvalla suoraan studiosta. Lisäksi yritykselle voidaan luoda 3D-tila, jossa vieraat voivat navigoida ihmisten ja asioiden äärelle.
Virtuaalimessut ovatkin helppo tapa luoda kontakteja. Ihmisten kanssa voi jutella avatarina 3D-tilassa, videopuhelun tai chatin kautta, ja paikalla oleville yrityksen edustajille voi helposti tehdä yhteydenottopyyntöjä.
Tärkeimmät syyt virtuaalimessujen järjestämiselle on kohtaamiset asiakkaiden kanssa ja yrityksen diginäkyvyyden kohentaminen. Sivutuotteena tulee mahdollisuus tavoittaa kansainvälistä yleisöä aiempaa helpommin.
Virtuaalisten messujen hyödyt pähkinänkuoressa
Jonakin päivänä pandemia on ohi, mutta virtuaaliset messut ovat tulleet markkinoinnin työkalupakkiin jäädäkseen. Virtuaalimessujen hyödyt avautuvat usean näkökulman avulla:
- Kävijöiden määrää ei ole millään tavalla rajattu, eikä tilavarauksista tarvitse huolehtia.
- Virtuaalitapahtumaan voi saapua mistä päin maailmaa tahansa tai fyysisistä esteistä riippumatta.
- Yksittäisen kontaktin ja liidin hinta on huomattavasti perinteisiä messuja edullisempi.
- Messuilla viestittävät asiat ovat integroitavissa helposti yrityksen muuhun digitaaliseen viestintään.
- Hyvin tehdyt sisällöt jäävät elämään ja ovat hyödynnettävissä markkinoinnissa pitkään tapahtuman jälkeen.
Virtuaalimessut ovat ympäristöystävällinen teko
Kokonaan virtuaalisesti järjestettävät messut eivät perinteisiä tapahtumia korvaa. Ihmisille on tärkeää tavata toinen toisiaan kasvotusten. Virtuaaliset messut ovat kuitenkin tehokas ja vastuullinen tapa pienentää hiilijalanjälkeä, mikä jokaisen yrityksen on tavalla tai toisella tehtävä.
Virtuaalimessut mahdollistavat sen, että osa myöhemminkin tapahtumista järjestetään digitaalisesti ja harvempiin livetapahtumiin voidaan panostaa vahvemmin. Jatkossa messuosaston oheen on tarjottava virtuaalinen mahdollisuus heille, jotka eivät pääse itse paikalle.
Haluatko kuulla lisää virtuaalisten tapahtumien järjestämisestä? Ota meihin yhteyttä!
Ninni Arion
Maailman messuilla marinoitunut myynnin asiantuntija rakastaa ideoida keinoja, joilla yllättää iloisesti asiakkaita ja saavuttaa tavoitteita sekä auttaa muita menestymään.
Motto: Menestyminen ei ole avain onnellisuuteen. Onnellisuus on avain menestymiseen. Jos pidät siitä mitä teet, onnistut varmasti.
Ota meihin yhteyttä
Jätä yhteystietosi oheisella lomakkeella. Asiantuntijamme on teihin yhteydessä ja voitte keskustella tarkemmin erilaisten tapahtumien järjestämisestä.
Lisää artikkeleita
Tapahtumien kutsuprosessi joka tuo tuloksia!
Massapostituksilla, löysillä lupauksilla ja me-ajattelulla yritystapahtumat kärsivät osallistujakadosta. Wolttigroupin nelivaiheisen kutsuprosessin avulla tapahtumiin saadaan osallistumaan oikeat ihmiset. Elämme aikakautta, jolla Helsingin Sanomien etusivu tai suosikkiohjelman…
Rohkeasti markkinoita valtaamaan – Mitä on tapahtumamarkkinointi 2023?
Mihin tapahtumamarkkinointi on menossa vuonna 2023? Mitä olemme oppineet koronapandemiasta ja miten tapahtuma-ala muuttuu? Toimivatko virtuaalitapahtumat edelleen? Kysymyksiä, joihin Wolttigroupin Jyrki Aittola vastaa. Vuosi 2022…