Tapahtumamarkkinoinnin strategian hyödyt

Ilman strategista ajattelua vaikuttamisessa onnistuminen on hakuammuntaa. Silti liian usein yrityksissä tapahtumarkkinoinnin strategian virkaa hoitaa tapahtumamanuaali, joka linjaa miten brändi käyttäytyy tapahtumissa. Mutta tämä ei riitä niiden strategisten linjausten luomiseen, jotka ohjaavat miksi ja miten ihmisten tunteisiin vaikutetaan syvällisesti, miten jätetään ainutlaatuinen muistijälki ja miten innostetaan ihmisiä toimimaan.

Tapahtumamarkkinoinnin strategia tarvitaan, koska strategian avulla määritetään liiketoiminnalliset ongelmat ja tavoitteet niiden ratkaisemiseksi, koordinoidaan ja priorisoidaan resursseja sekä annetaan suunta erilaisten tapahtumien taktiselle ja luovalle toteutuksella – olivat tapahtumat sitten esimerkiksi yrityksen sisäisiä tapahtumia, messuja, asiakastilaisuuksia, tuotelanseerauksia, kumppanina oloa muiden tilaisuuksissa tai sijoittajille suunnattuja tilaisuuksia.

Miksi joku kiinnostuisi tapahtumasta?

Tärkein tapahtumamarkkinoinnin strategisista kysymyksistä on miksi-kysymys. Useimmiten syy siihen, miksi tapahtuma järjestetään, on sama syy, miksi yritys ylipäätään on olemassa. Miksi joku kiinnostuisi yrityksestä, sen tuotteista ja sen tapahtumista? Miksi kukaan haluaisi osallistua erilaisiin tilaisuuksiin? Millaisiin tilaisuuksiin kohderyhmä haluaisi osallistua? Miksi yritys on olemassa?

Tapahtumamarkkinoinnin toimenpiteitä ei yleensä kannata järjestää ellei niiden avulla ratkaista liiketoiminnallisia ongelmia. Bisnesongelma liittyy aina yrityksen liiketoimintaan, ei varsinaiseen tapahtumaan. Tavoite ja mittarit kannattaa määritellä strategiassa näiden ongelmien ratkaisujen kautta.

Tapahtumien potentiaalinen yleisö kannattaa määritellä hyvin, koska sen avulla yleisö saadaan kiinnostumaan ja osallistumaan. Yksi tärkeimmistä kysymyksistä kysyä, on mikä motivoi haluttua kohderyhmää osallistumaan tapahtumiin.

Lopuksi kannattaa aina kysyä, mitä ainutlaatuista tapahtumissamme on. Mikä jää yleisön mieleen. Miten tapahtumamme erottuvat kilpailijoiden vastaavista tapahtumista?

Haluatko tietää enemmän miten tehdä tuloksellinen tapahtumamarkkinoinnin strategia? Ota yhteyttä jyrki.aittola@wolttigroup.fi

Expert
Jyrki Aittola

Jyrki Aittola

Synnynnäisesti kyltymätön CEO ja Senior Partner, liiketoiminnan kehittäjä ja strategi, joka etsii uusia ideoita ja näkökulmia.

Motto: We don´t remember day´s we remember moments.

+358 40 5036 625 jyrki.aittola@wolttigroup.fi

Lue lisää

More Articles

After partyt voi järjestää virtuaalisestikin

Virtuaaliset löylyt ITS Finlandin virtuaalikongressissa

Korona loi virtuaalikongresseille nopeasti tarpeen, kysynnän ja tarjonnan.Virtuaalinen elämys syntyy siitä, että vieras voi osallistua kuin paikan päällä. Ihmissuhteet ja…

Digitapahtumien välineitä

Vaikuttavan digitapahtuman anatomia 

Digitaalista tapahtumapaikkaa ei valita tekniikka edellä vaan tavoitteet ja vaikuttavuus mielessä.  Kun puhutaan verkon yli ja virtuaalisesti tehtävistä tapahtumista, puhe…

Virusturvallisissa tapahtumissa olennaista on huolellinen ennakkosuunnittelu

Miten järjestetään koronaturvallinen tapahtuma?

Virusturvallinen tapahtuma järjestetään huomioimalla suunnittelussa tarkasti turvallisuusnäkökulmat ennen ja jälkeen tapahtuman sekä itse tapahtumassa. Oleellista on läpinäkyvyys viestinnässä ja huolellinen…

Tapahtumien järjestäminen digitaalisesti

Vinkit onnistuneen online-tapahtuman järjestämiseen

Virtuaalitapahtuma, webinaari, striimaus vai etäkokouksen fasilitointi? Erilaisia etäratkaisuja on hyödynnetty jo vuosia tapahtumissa. Lue, millaisia vaihtoehtoja fyysisen tapahtuman järjestämiselle on…

Messut ulkomailla

Messut ulkomailla

Ulkomailla järjestettäville messuille osallistuminen on arvokas investointi, joka oikein suunniteltuna on oivallinen tapa tavata tärkeitä ihmisiä. Toiveissa uudet markkinat tai…

Tila on osa elämystä

Tila on osa elämystä

Rohkeus ja kohderyhmän saappaisiin hyppääminen ovat avain uudenlaisten elämysten tuottamiselle. Tila on voimakas tapa vaikuttaa ihmisen käyttäytymiseen. Se luo ihmisten…

Visuaalisesti näyttävä kasvoseinä teki tapahtumasta somehitin

5 x näyttävä tapahtuma Instagramissa

Instagram nostaa merkitystään yritysten ja organisaatioiden markkinoinnissa. Katso vinkit, kuinka luot näyttävän kuvavirran ja rakennat Instagramissa näkyvyyttä tapahtumien avulla. Instagram…

Tulevaisuuden tekijät Haaga-Heliasta

Tapahtuma-alan tulevaisuuden tekijät

Woltti Groupin ja Haaga-Helia-ammattikorkeakoulun yhteistyö on win-win-tilanne. Opiskelijat saavat oppia käytännön työelämästä ja Woltti Group pääsee tutustumaan tulevaisuuden työntekijöihin. Fiuu!…

Oppeja Burning Man -tapahtumasta

Oppeja Burning Man -tapahtumasta

Burning Man on tapahtuma, joka on järjestetty toisin kuin kaikki muut. Siksi siitä kannattaa ottaa oppia. Kun Larry Harvey ja…

Kaipaatko inspiraatiota? Tilaa uutiskirjeemme