Kutsun suunnittelu kannattaakin aloittaa samaan aikaan kun tapahtuman sisällön suunnittelu alkaa. Tässä yhdeksän hyvää vinkkiä, miten panostaa hyvään kutsuun.
1. Perinteinen tapa ei enää riitä
Perinteinen tapa tehdä kutsu on yksinkertainen. Kerätään kutsulistat kasaan, lähetetään kutsut ja odotetaan ilmoittautumisia. Tämä tapa ei enää riitä eikä sen avulla varmisteta haluttujen vieraiden osallistumista. Perinteinen tapa on kuin arpanopan heittoa, jossa ihmetellään saadaanko tarpeeksi osallistujia ja kuinka moni ilmoittautuneista jättää kokonaan saapumatta paikalle.
2. Päätä ketkä haluat paikalle
Kaikkia kutsuttavia ei kannata kutsua samalla tavalla. Päätä ketkä erityisesti haluat tulevan tapahtumaan ja panosta heidän kutsumiseen muita enemmän. Jos vieras on tärkeä, hänet kannattaa kutsua henkilökohtaisesti ja jopa hakea tapahtumaan vaikka limusiinilla.>
3. Henkilökohtainen kutsu on paras kutsu
Henkilökohtaisesti viety kutsu osoittaa että kutsuttua arvostetaan. Helppo tapa kutsua henkilökohtaisesti on seuraavanlainen: tilaisuuden järjestävän yrityksen myyjät ja asiakasvastaavat kutsuvat omat yhteyshenkilönsä normaalien asiakastapaamisten yhteydessä.
4. Hyvällä kutsulla on huomioarvo
Hyvä kutsu herättää saajassaan huomiota. Huomioarvon saamiseksi voi esimerkiksi tehdä personoidun videokutsun tai tehdä painepesurilla kutsugraffitin kutsuttavien toimiston eteen.
5. Käytä useita kutsukanavia
Todella harvoin saadaan aikaan hyviä tuloksia käyttämällä vain yhtä kutsukanavaa oli se sitten uutiskirje tai postitse lähetetty painettu kutsu. Kanavat kannattaa miettiä tapahtuman kohderyhmän mukaan. B2b-liiketoiminnassa myyjät voi valjastaa kutsumaan puhelimitse haluttuja vieraita paikalle.
6. Varmista että tavoitat kaikki kutsuttavat
Suunnittele kutsuprosessi siten, että varmasti tavoitat eri kanavia käyttämällä jokaisen kutsuttavan tavalla tai toisella. Digitaalisissa kanavissa seuraa ketkä tavoitat ja miten he reagoivat. Mieti miten tavoitat ne, jotka eivät digitaalisissa kanavissa huomaa kutsua eivätkä reagoi kutsuun millään tavalla.
7. Avoin osallistuvien nimilista houkuttaa
Jos tapahtuman osana on verkostoitumista, niin osallistuvien nimilistat kannattaa pitää avoinna ja kertoa tämä kutsussa. Tällöin myyt verkostoitumismahdollisuutta paikalle tuleville ja lisäät motivaatiota osallistua tilaisuuteen.
8. Perustelu tapahtuman antama lisäarvo
Jokainen kutsu herättää saajassaan pohdinnan, mitä minä tapahtumasta saan ja voisinko viettää ajan hyödyllisemmin tai mukavammin esimerkiksi perheen tai harrastusten parissa. Kutsussa kannattaa perustella tapahtuman antama lisäarvo selvästi, jotta motivaatio osallistua tapahtumaan olisi mahdollisimman iso.
9. Älä unohda kiinnostuneita poissaolijoita
Jokaisessa tapahtumassa on joukko ihmisiä, jotka haluaisivat tulla paikalle mutta eivät tilaisuuden väärän ajankohdan vuoksi pysty osallistumaan. Heitä ei pidä unohtaa. Heille kannattaa kertoa jo kutsuprosessin aikana miten he saavat tietää mitä tilaisuudessa tapahtui.
Haluatko kuulla enemmän miten vieraiden kutsuminen tehdään mahdollisimman tehokkaasti? Ota meihin yhteyttä!
Ota meihin yhteyttä
Jätä yhteystietosi oheisella lomakkeella. Asiantuntijamme on teihin yhteydessä ja voitte keskustella tarkemmin erilaisten tapahtumien järjestämisestä.
Lisää artikkeleita
Tapahtumien kutsuprosessi joka tuo tuloksia!
Massapostituksilla, löysillä lupauksilla ja me-ajattelulla yritystapahtumat kärsivät osallistujakadosta. Wolttigroupin nelivaiheisen kutsuprosessin avulla tapahtumiin saadaan osallistumaan oikeat ihmiset. Elämme aikakautta, jolla Helsingin Sanomien etusivu tai suosikkiohjelman…
Rohkeasti markkinoita valtaamaan – Mitä on tapahtumamarkkinointi 2023?
Mihin tapahtumamarkkinointi on menossa vuonna 2023? Mitä olemme oppineet koronapandemiasta ja miten tapahtuma-ala muuttuu? Toimivatko virtuaalitapahtumat edelleen? Kysymyksiä, joihin Wolttigroupin Jyrki Aittola vastaa. Vuosi 2022…