5 vinkkiä miten jalkautat strategiasi tehokkaasti

Elämää on kuitenkin sen jälkeenkin, sillä muutoksen onnistumisen avainsana on jatkuvuus. Woltti Groupin Business Director Jarkko Kivikoski antaa viisi vinkkiä muutoksen läpiviemiseen.

1. Mieti tarinasi

Muutoksen johtamiselle pitää miettiä punainen lanka: miksi muututaan. Muutos pitää pukea innostavaksi mahdollisuudeksi, sen sijaan että se nähdään kauhistuttavana uhkana. Se, että otetaan käyttöön uusi järjestelmä tai näpräillään lukujen kanssa, ei riitä tarinaksi. Sen sijaan pitää etsiä uusia merkityksiä ja haastaa nykyistä liiketoimintaa. Strateginen suunnittelu ei ole kaikkien asia, eikä sen tarvitsekaan olla – siksi muutoshankkeen vetäjiltä ja johtoryhmäihmisiltä vaaditaan näkemystä ja viestin kiteyttämistä.

2. Sitouta avainhenkilöitä

Muutoksen läpivientiä varten pitää pystyä synnyttämään lähettiläisyyttä. Ennen kuin höyrytään eteenpäin, pitää valita ja sitouttaa ne airueet, joilla on kyky muuttaa maailmaa. He eivät saa olla vain directoreita ja vice presidenttejä, vaan läpi koko organisaation pitää olla työntekijälähettiläitä – ymmärrys pitää synnyttää joka puolella. Lähettiläiden löytämiseksi voi järjestää myös avoimen haun: ”Haluatko olla mukana vuosituhannen muutoksessa?”

3. Näytä esimerkkiä

Näytä itse esimerkkiä sitoutumisessa muutokseen. Eräs asiakkaani lupautui olemaan tavoitettavissa ja vastaamaan kaikiin mahdollisiin kysymyksiin. Hän lupasi vastata sähköposteihin vuorokaudessa, keskusteli Whatsupissa, puhui Skype-puheluita, järjesti kyselytunteja ja sitoutui kaikin puolin olemaan läsnä. Sellainen vaikuttaa.

4. Innosta tapahtumalla

Varsinkin kansainvälisissä, isoissa yrityksissä yhteiset tapahtumat voivat olla kalliita. Mutta fyysisessä läsnäolossa on aina jotain taianomaista, ja ihmisten samaan paikkaan kokoamisella saa syntymään aitoa innostusta. Jos henkilöstöä on 10 000, on mahdollista yhdistää järkevästi livetapahtuma ja virtuaalisisällöt. On tärkeää tehdä mahdollisimman hieno kokemus myös niille, jotka eivät pääse paikalle.

5. Huolehdi jatkuvuudesta

Valmennuskonsultit sanovat, että tapahtuma on kuin tärpättiä: se on tehokasta, mutta haihtuu myös nopeasti. Ei riitä, että strategia jalkautetaan tapahtumassa powerpointeilla, vaan sanomaa pitää jatkaa ja toistaa suunnitellusti. Tapahtuma on osa yrityksen jatkuvaa sisällönsuunnittelua ja jakamista oikeissa kanavissa. Se, että viesti ei mene perille kerralla, ei ole ihmisten tyhmyyttä – se vain on ihmisten ominaisuus. Sitoutuminen syntyy jatkuvuudesta, ja tarinan pitää elää pitkään.

Jos haluat kuulla enemmän strategian jalkauttamisen tavoista, ota yhteyttä: Jarkko Kivikoski

Lisää artikkeleita

Projektipäällikkö

Projektipäällikkö

Uskotko, että ihmisten väliset kohtaamiset tekevät maailmasta paremman? Oletko intohimoinen tapahtumien moniosaaja? Hae mukaan kasvavaan joukkoomme! Etsimme kokenutta ja energistä…

Tapahtumatuottaja

Tapahtumatuottaja

Uskotko, että ihmisten väliset kohtaamiset tekevät maailmasta paremman? Oletko intohimoinen tapahtumien moniosaaja? Hae mukaan kasvavaan joukkoomme!   Etsimme joukkoomme kunnianhimoista…

Luulitko tietäväsi kaiken vastuullisuudesta?

Tapahtumien vastuullisuutta ei ole vain pyrkimys hiilineutraaliuteen, vaan vastuullisuudessa on kyse johtamisjärjestelmästä. Yhtäkkiä vastuullisuuspuhe on läsnä kaikkialla. Onneksemme aihe ei…

Näin mittaat tapahtumamarkkinoinnin vaikuttavuutta

Näin mittaat tapahtumien tuloksia

Tapahtumien vaikuttavuuden mittaaminen on monelle haaste, eikä ihme. Olennaista on mitata aina samoja asioita ja muistaa myös analysoida tulokset. Vain…

Ensivaikutelman voi tehdä vain kerran

Ensivaikutelma joka tekee vaikutuksen

Ensivaikutelman voi tehdä vain kerran. Siksi sen on parasta olla hyvä. Ensivaikutelma ratkaisee. Vanha klisee on erityisen totta erityisesti yritysmaailman…

Työpajamuotoinen tapahtuma kiinnostaa

Kun ohjelman tekevät vieraat itse

Fasilitointi tekee yritystapahtumasta vaikuttavamman. “Perinteinen tapa järjestää B2B-tapahtuma on laittaa kutsuvieraat kuuntelemaan muiden juttuja. On keynote-puhuja, paneeli, pyöreän pöydän keskustelu…

Messut kiinnostavat taas

Älä unohda messuja

Kuinka ohjataan omalle messuosastolle juuri ne oikeat vieraat? Kun uudet tuotteet esitellään 3D-videoina ja ihmiset rakentavat ammattiverkostojaan sosiaalisessa mediassa, näyttävät…

Tapahtuman tarina alkaa jo kutsusta

Tapahtumassa brändi herää eloon

Tapahtuma kertoo tarinaa aina ensimmäisestä kutsuviestistä vieraiden siitä kertomiin kokemuksiin. Tapahtumaa suunniteltaessa on tärkeää miettiä, mitä asioita tilaisuudessa halutaan nostaa…

Tapahtumat ovat kohtaamisia, jotka jäävät mieleen

Ostopolun vaikuttavin kohtaamispiste

Tapahtumamarkkinointi on yksi tehokkaimmista ostokäyttäytymiseen vaikuttavista toimenpiteistä, mutta välitön myynti ei aina kerro olennaista tapahtuman aikaansaamasta vaikutuksesta. Markkinoijan vuosisuunnitelmassa tapahtumat…

Kaipaatko inspiraatiota? Tilaa uutiskirjeemme