5 vinkkiä miten jalkautat strategiasi tehokkaasti

Elämää on kuitenkin sen jälkeenkin, sillä muutoksen onnistumisen avainsana on jatkuvuus. Woltti Groupin Business Director Jarkko Kivikoski antaa viisi vinkkiä muutoksen läpiviemiseen.

1. Mieti tarinasi

Muutoksen johtamiselle pitää miettiä punainen lanka: miksi muututaan. Muutos pitää pukea innostavaksi mahdollisuudeksi, sen sijaan että se nähdään kauhistuttavana uhkana. Se, että otetaan käyttöön uusi järjestelmä tai näpräillään lukujen kanssa, ei riitä tarinaksi. Sen sijaan pitää etsiä uusia merkityksiä ja haastaa nykyistä liiketoimintaa. Strateginen suunnittelu ei ole kaikkien asia, eikä sen tarvitsekaan olla – siksi muutoshankkeen vetäjiltä ja johtoryhmäihmisiltä vaaditaan näkemystä ja viestin kiteyttämistä.

2. Sitouta avainhenkilöitä

Muutoksen läpivientiä varten pitää pystyä synnyttämään lähettiläisyyttä. Ennen kuin höyrytään eteenpäin, pitää valita ja sitouttaa ne airueet, joilla on kyky muuttaa maailmaa. He eivät saa olla vain directoreita ja vice presidenttejä, vaan läpi koko organisaation pitää olla työntekijälähettiläitä – ymmärrys pitää synnyttää joka puolella. Lähettiläiden löytämiseksi voi järjestää myös avoimen haun: ”Haluatko olla mukana vuosituhannen muutoksessa?”

3. Näytä esimerkkiä

Näytä itse esimerkkiä sitoutumisessa muutokseen. Eräs asiakkaani lupautui olemaan tavoitettavissa ja vastaamaan kaikiin mahdollisiin kysymyksiin. Hän lupasi vastata sähköposteihin vuorokaudessa, keskusteli Whatsupissa, puhui Skype-puheluita, järjesti kyselytunteja ja sitoutui kaikin puolin olemaan läsnä. Sellainen vaikuttaa.

4. Innosta tapahtumalla

Varsinkin kansainvälisissä, isoissa yrityksissä yhteiset tapahtumat voivat olla kalliita. Mutta fyysisessä läsnäolossa on aina jotain taianomaista, ja ihmisten samaan paikkaan kokoamisella saa syntymään aitoa innostusta. Jos henkilöstöä on 10 000, on mahdollista yhdistää järkevästi livetapahtuma ja virtuaalisisällöt. On tärkeää tehdä mahdollisimman hieno kokemus myös niille, jotka eivät pääse paikalle.

5. Huolehdi jatkuvuudesta

Valmennuskonsultit sanovat, että tapahtuma on kuin tärpättiä: se on tehokasta, mutta haihtuu myös nopeasti. Ei riitä, että strategia jalkautetaan tapahtumassa powerpointeilla, vaan sanomaa pitää jatkaa ja toistaa suunnitellusti. Tapahtuma on osa yrityksen jatkuvaa sisällönsuunnittelua ja jakamista oikeissa kanavissa. Se, että viesti ei mene perille kerralla, ei ole ihmisten tyhmyyttä – se vain on ihmisten ominaisuus. Sitoutuminen syntyy jatkuvuudesta, ja tarinan pitää elää pitkään.

Jos haluat kuulla enemmän strategian jalkauttamisen tavoista, ota yhteyttä: Jarkko Kivikoski

More Articles

Messut ulkomailla

Messut ulkomailla

Ulkomailla järjestettäville messuille osallistuminen on arvokas investointi, joka oikein suunniteltuna on oivallinen tapa tavata tärkeitä ihmisiä. Toiveissa uudet markkinat tai…

Tila on osa elämystä

Tila on osa elämystä

Rohkeus ja kohderyhmän saappaisiin hyppääminen ovat avain uudenlaisten elämysten tuottamiselle. Tila on voimakas tapa vaikuttaa ihmisen käyttäytymiseen. Se luo ihmisten…

Visuaalisesti näyttävä kasvoseinä teki tapahtumasta somehitin

5 x näyttävä tapahtuma Instagramissa

Instagram nostaa merkitystään yritysten ja organisaatioiden markkinoinnissa. Katso vinkit, kuinka luot näyttävän kuvavirran ja rakennat Instagramissa näkyvyyttä tapahtumien avulla. Instagram…

Tulevaisuuden tekijät Haaga-Heliasta

Tapahtuma-alan tulevaisuuden tekijät

Woltti Groupin ja Haaga-Helia-ammattikorkeakoulun yhteistyö on win-win-tilanne. Opiskelijat saavat oppia käytännön työelämästä ja Woltti Group pääsee tutustumaan tulevaisuuden työntekijöihin. Fiuu!…

Oppeja Burning Man -tapahtumasta

Oppeja Burning Man -tapahtumasta

Burning Man on tapahtuma, joka on järjestetty toisin kuin kaikki muut. Siksi siitä kannattaa ottaa oppia. Kun Larry Harvey ja…

Tunne kohderyhmäsi intohimon aiheet

Tunne kohderyhmäsi intohimopisteet 

Jotta vieraat saadaan paikalle, on olennaista tunnistaa, mihin tapahtuman kohderyhmä suhtautuu intohimoisesti ja mikä heille on merkityksellistä. Tapahtumamarkkinoinnissa on entistä…

Woltti Goup muuttaa

Woltti Group muuttaa

Jatkossa löydät meidät osoitteesta Teollisuuskatu 33 – vain kivenheiton päästä entisistä toimitiloistamme. Viisitoista vuotta Helsingin Alppilassa on tullut päätökseen. Train factory…

Lauri Rotko, Helsinki Marketing

Vastuullisempia tilaisuuksia Helsingissä

Helsinki Marketing järjestää ensimmäisen Sustainable meeting -toimintamallinsa mukaisen tilaisuuden syyskuussa Finlandia-talossa. Pilotti on alku aiempaa vastuullisemmille B2B-tapahtumille Helsingissä ja osa…

Luulitko tietäväsi kaiken vastuullisuudesta?

Tapahtumien vastuullisuutta ei ole vain pyrkimys hiilineutraaliuteen, vaan vastuullisuudessa on kyse johtamisjärjestelmästä. Yhtäkkiä vastuullisuuspuhe on läsnä kaikkialla. Onneksemme aihe ei…

Kaipaatko inspiraatiota? Tilaa uutiskirjeemme