Kilpailumenestys kertoo uudesta ajattelusta

Markkinointialan kilpailuissa menestyvät suunnannäyttäjät, joissa tulokset pystytään osoittamaan ja asiat on tehty uudella tavalla.

Tehdään tästä tapahtuma, joka voittaa palkintoja. Eikö niin? Mutta miten voittajatapahtumia tehdään? Ja mitä hyötyä kisamenestyksestä oikeastaan tapahtuman järjestäjälle on?

Aloitetaan menestysreseptin selvittämisellä.

“Kaikille hyvillä kisatöille on yhteistä, että niissä rikotaan toimialan perinteistä tapaa tehdä asioita”, sanoo Woltin Business Director Jarkko Kivikoski.

“Usein tapahtuman kisapotentiaalin tunnistaa jo briiffistä, josta näkee, että asiakkaalla on rohkeus tehdä sitä, mitä muut eivät tee, ja saavuttaa sillä tuloksia.”

Rohkeaa uutta ajattelua oli myös Woltin viime vuoden palkituimmassa tapahtumassa, Wärtsilän kaksipäiväisessä The GasFest 2017  -tapahtumassa. Perinteisen konferenssin sijasta kaasualan korkean profiilin päättäjät kokoontuivat Amsterdamiin viettämään aikaa yhdessä. Osallistujat tuottivat itse tapahtuman sisällön räätälöityjen workshoppien avulla. Tapahtuma palkittiin 2018 Evento Awardsin Grand Prix -palkinnolla ja valittiin finalistiksi kansainvälisessä Cannes Heavent Awardsissa.

Hype ennakoi menestystä

Jarkko Kivikoski myöntää, että kisamenestystä auttaa kiinnostava yritysbrändi. Kun yrityksen ympärillä on valmiiksi hypeä, myös itse kisatyöt kiinnostavat tuomaristoa. Tärkeintä on kuitenkin rohkeus tehdä asiat toisin.

Kivikoski nostaa esimerkiksi Woltin hyväntekeväisyytenä Helsingin seurakuntayhtymälle toteuttaman Sunnuntaimummit-kampanjan, jossa yhdistettiin pääkaupungin nälkäiset opiskelijat ja ruuanlaitosta ja nuorten seurasta nauttivat mummit. Pelkästään Facebookissa toiminut Sunnuntaimummit nousi vuoden 2018 Evento Awardsin finalisteihin, eikä menestyksen avain ei ollut hype tai käytetty raha vaan uusi ajattelu.

Suomen palkituin ja kansainvälistä huipputasoa

Woltti Groupille kisoihin osallistuminen on ollut tietoinen valinta. Woltti onkin Suomen palkituin tapahtuma- ja kohtaamistoimisto niin kotimaisissa kuin kansainvälisissä ja eurooppalaisissa tapahtuma-alan kilpailuissa.

“Päätimme, että haluamme olla Suomessa palkituin toimija. Ja sitä me myös olemme”, Jarkko Kivikoski sanoo mutta muistuttaa samalla, että on aina asiakkaan ansiota, jos jotain voitetaan.

Woltin tähtäimessä on pärjätä kansainvälisissä verrokkiryhmissä huippujen joukossa. Tärkeintä kansainvälisissä kilpailuissa ei silti ole voitto.

“Meidän ei tarvitse olla maailman paras. Se olisikin vaikeaa, sillä tapahtumien kokoluokat maailmalla ovat suomalaisiin tapahtumiin nähden usein moninkertaiset.”

Kisatyöt nostavat tekemisen tasoa

Kilpailuihin osallistuminen hyödyttää suoraan myös kaikkia Woltin asiakkaita.

“Kisatyöt pakottavat kehittymään ja miettimään jo etukäteen, saadaanko tapahtumalla varmasti haluttu vaikuttavuus aikaiseksi”, Jarkko Kivikoski toteaa.

Kun on tehty päätös osallistua ja voittaa, täytyy jo suunnitteluvaiheessa keskittyä miettimään, kuinka kilpailutyö tullaan rakentamaan. Tärkeää on esitellä alkuperäinen ongelma, toteutettu ratkaisu ja tulokset.

“Ennen kaikkea tulokset”, Kivikoski painottaa. “Perinteisesti suunnittelussa usein keskitytään ratkaisujen miettimiseen, mutta kisoihin osallistumisen ansiosta olemme entistä kiinnostuneempia jo suunnitteluvaiheessa siitä, että suunnitellut tulokset myös toteutuvat.”

Kisoihin osallistuminen pakottaa wolttilaiset arvioimaan työtään kriittisin silmin: tavoiteltiinko tekemisellä oikeita asioita ja saavutettiinko tavoitteet. Sen ansiosta myös lopputulos on tuloksellisempi ja vaikuttavampi.

Haluatko järjestää kansainvälisen tason tapahtuman, joka myös saavuttaa tavoittelemasi tulokset? Ota yhteyttä jarkko.kivikoski@wolttigroup.fi

More Articles

Kokemuksellinen
markkinointi

Kokemuksellinen markkinointi luo voimakkaan tunne-elämyksen. Brändi, joka saa asiakkaan tunteet loistamaan, erottuu kilpailijoista. Kun asiakkaat sitoutuvat brändiin, bisnes sujuu.
Messut ulkomailla

Messut ulkomailla

Ulkomailla järjestettäville messuille osallistuminen on arvokas investointi, joka oikein suunniteltuna on oivallinen tapa tavata tärkeitä ihmisiä. Toiveissa uudet markkinat tai…

Tila on osa elämystä

Tila on osa elämystä

Rohkeus ja kohderyhmän saappaisiin hyppääminen ovat avain uudenlaisten elämysten tuottamiselle. Tila on voimakas tapa vaikuttaa ihmisen käyttäytymiseen. Se luo ihmisten…

Visuaalisesti näyttävä kasvoseinä teki tapahtumasta somehitin

5 x näyttävä tapahtuma Instagramissa

Instagram nostaa merkitystään yritysten ja organisaatioiden markkinoinnissa. Katso vinkit, kuinka luot näyttävän kuvavirran ja rakennat Instagramissa näkyvyyttä tapahtumien avulla. Instagram…

Tulevaisuuden tekijät Haaga-Heliasta

Tapahtuma-alan tulevaisuuden tekijät

Woltti Groupin ja Haaga-Helia-ammattikorkeakoulun yhteistyö on win-win-tilanne. Opiskelijat saavat oppia käytännön työelämästä ja Woltti Group pääsee tutustumaan tulevaisuuden työntekijöihin. Fiuu!…

Oppeja Burning Man -tapahtumasta

Oppeja Burning Man -tapahtumasta

Burning Man on tapahtuma, joka on järjestetty toisin kuin kaikki muut. Siksi siitä kannattaa ottaa oppia. Kun Larry Harvey ja…

Tunne kohderyhmäsi intohimon aiheet

Tunne kohderyhmäsi intohimopisteet 

Jotta vieraat saadaan paikalle, on olennaista tunnistaa, mihin tapahtuman kohderyhmä suhtautuu intohimoisesti ja mikä heille on merkityksellistä. Tapahtumamarkkinoinnissa on entistä…

Woltti Goup muuttaa

Woltti Group muuttaa

Jatkossa löydät meidät osoitteesta Teollisuuskatu 33 – vain kivenheiton päästä entisistä toimitiloistamme. Viisitoista vuotta Helsingin Alppilassa on tullut päätökseen. Train factory…

Lauri Rotko, Helsinki Marketing

Vastuullisempia tilaisuuksia Helsingissä

Helsinki Marketing järjestää ensimmäisen Sustainable meeting -toimintamallinsa mukaisen tilaisuuden syyskuussa Finlandia-talossa. Pilotti on alku aiempaa vastuullisemmille B2B-tapahtumille Helsingissä ja osa…

Kaipaatko inspiraatiota? Tilaa uutiskirjeemme