Kilpailumenestys kertoo uudesta ajattelusta

Markkinointialan kilpailuissa menestyvät suunnannäyttäjät, joissa tulokset pystytään osoittamaan ja asiat on tehty uudella tavalla.

Tehdään tästä tapahtuma, joka voittaa palkintoja. Eikö niin? Mutta miten voittajatapahtumia tehdään? Ja mitä hyötyä kisamenestyksestä oikeastaan tapahtuman järjestäjälle on?

Aloitetaan menestysreseptin selvittämisellä.

“Kaikille hyvillä kisatöille on yhteistä, että niissä rikotaan toimialan perinteistä tapaa tehdä asioita”, sanoo Woltin Business Director Jarkko Kivikoski.

“Usein tapahtuman kisapotentiaalin tunnistaa jo briiffistä, josta näkee, että asiakkaalla on rohkeus tehdä sitä, mitä muut eivät tee, ja saavuttaa sillä tuloksia.”

Rohkeaa uutta ajattelua oli myös Woltin viime vuoden palkituimmassa tapahtumassa, Wärtsilän kaksipäiväisessä The GasFest 2017  -tapahtumassa. Perinteisen konferenssin sijasta kaasualan korkean profiilin päättäjät kokoontuivat Amsterdamiin viettämään aikaa yhdessä. Osallistujat tuottivat itse tapahtuman sisällön räätälöityjen workshoppien avulla. Tapahtuma palkittiin 2018 Evento Awardsin Grand Prix -palkinnolla ja valittiin finalistiksi kansainvälisessä Cannes Heavent Awardsissa.

Hype ennakoi menestystä

Jarkko Kivikoski myöntää, että kisamenestystä auttaa kiinnostava yritysbrändi. Kun yrityksen ympärillä on valmiiksi hypeä, myös itse kisatyöt kiinnostavat tuomaristoa. Tärkeintä on kuitenkin rohkeus tehdä asiat toisin.

Kivikoski nostaa esimerkiksi Woltin hyväntekeväisyytenä Helsingin seurakuntayhtymälle toteuttaman Sunnuntaimummit-kampanjan, jossa yhdistettiin pääkaupungin nälkäiset opiskelijat ja ruuanlaitosta ja nuorten seurasta nauttivat mummit. Pelkästään Facebookissa toiminut Sunnuntaimummit nousi vuoden 2018 Evento Awardsin finalisteihin, eikä menestyksen avain ei ollut hype tai käytetty raha vaan uusi ajattelu.

Suomen palkituin ja kansainvälistä huipputasoa

Woltti Groupille kisoihin osallistuminen on ollut tietoinen valinta. Woltti onkin Suomen palkituin tapahtuma- ja kohtaamistoimisto niin kotimaisissa kuin kansainvälisissä ja eurooppalaisissa tapahtuma-alan kilpailuissa.

“Päätimme, että haluamme olla Suomessa palkituin toimija. Ja sitä me myös olemme”, Jarkko Kivikoski sanoo mutta muistuttaa samalla, että on aina asiakkaan ansiota, jos jotain voitetaan.

Woltin tähtäimessä on pärjätä kansainvälisissä verrokkiryhmissä huippujen joukossa. Tärkeintä kansainvälisissä kilpailuissa ei silti ole voitto.

“Meidän ei tarvitse olla maailman paras. Se olisikin vaikeaa, sillä tapahtumien kokoluokat maailmalla ovat suomalaisiin tapahtumiin nähden usein moninkertaiset.”

Kisatyöt nostavat tekemisen tasoa

Kilpailuihin osallistuminen hyödyttää suoraan myös kaikkia Woltin asiakkaita.

“Kisatyöt pakottavat kehittymään ja miettimään jo etukäteen, saadaanko tapahtumalla varmasti haluttu vaikuttavuus aikaiseksi”, Jarkko Kivikoski toteaa.

Kun on tehty päätös osallistua ja voittaa, täytyy jo suunnitteluvaiheessa keskittyä miettimään, kuinka kilpailutyö tullaan rakentamaan. Tärkeää on esitellä alkuperäinen ongelma, toteutettu ratkaisu ja tulokset.

“Ennen kaikkea tulokset”, Kivikoski painottaa. “Perinteisesti suunnittelussa usein keskitytään ratkaisujen miettimiseen, mutta kisoihin osallistumisen ansiosta olemme entistä kiinnostuneempia jo suunnitteluvaiheessa siitä, että suunnitellut tulokset myös toteutuvat.”

Kisoihin osallistuminen pakottaa wolttilaiset arvioimaan työtään kriittisin silmin: tavoiteltiinko tekemisellä oikeita asioita ja saavutettiinko tavoitteet. Sen ansiosta myös lopputulos on tuloksellisempi ja vaikuttavampi.

Haluatko järjestää kansainvälisen tason tapahtuman, joka myös saavuttaa tavoittelemasi tulokset? Ota yhteyttä jarkko.kivikoski@wolttigroup.fi

Lisää artikkeleita

Kokemuksellinen
markkinointi

Kokemuksellinen markkinointi luo voimakkaan tunne-elämyksen. Brändi, joka saa asiakkaan tunteet loistamaan, erottuu kilpailijoista. Kun asiakkaat sitoutuvat brändiin, bisnes sujuu.
Ensivaikutelman voi tehdä vain kerran

Ensivaikutelma joka tekee vaikutuksen

Ensivaikutelman voi tehdä vain kerran. Siksi sen on parasta olla hyvä. Ensivaikutelma ratkaisee. Vanha klisee on erityisen totta erityisesti yritysmaailman…

Työpajamuotoinen tapahtuma kiinnostaa

Kun ohjelman tekevät vieraat itse

Fasilitointi tekee yritystapahtumasta vaikuttavamman. “Perinteinen tapa järjestää B2B-tapahtuma on laittaa kutsuvieraat kuuntelemaan muiden juttuja. On keynote-puhuja, paneeli, pyöreän pöydän keskustelu…

Messut kiinnostavat taas

Älä unohda messuja

Kuinka ohjataan omalle messuosastolle juuri ne oikeat vieraat? Kun uudet tuotteet esitellään 3D-videoina ja ihmiset rakentavat ammattiverkostojaan sosiaalisessa mediassa, näyttävät…

Tapahtuman tarina alkaa jo kutsusta

Tapahtumassa brändi herää eloon

Tapahtuma kertoo tarinaa aina ensimmäisestä kutsuviestistä vieraiden siitä kertomiin kokemuksiin. Tapahtumaa suunniteltaessa on tärkeää miettiä, mitä asioita tilaisuudessa halutaan nostaa…

Tapahtumat ovat kohtaamisia, jotka jäävät mieleen

Ostopolun vaikuttavin kohtaamispiste

Tapahtumamarkkinointi on yksi tehokkaimmista ostokäyttäytymiseen vaikuttavista toimenpiteistä, mutta välitön myynti ei aina kerro olennaista tapahtuman aikaansaamasta vaikutuksesta. Markkinoijan vuosisuunnitelmassa tapahtumat…

LUX Helsinki | kuva Petri Anttila

Yritystilaisuus ison tapahtuman kyljessä

LUX Helsinki, SuomiAreena ja muut laajaa kohderyhmää kiinnostavat massatapahtumat tarjoavat loistomahdollisuuden kiinnostavan B2B-tilaisuuden järjestämiselle. Pakkanen paukkuu ja pimeys laskeutuu aikaisin….

IBM Think 2018 -tapahtuma

Tapahtumamarkkinointi kasvaa kohisten

Tapahtumamarkkinointi voi Suomessa yhä vahvemmin. Nousukiitoinen trendi selviää Sponsorointi ja tapahtumamarkkinointi ry:n teettämästä Tapahtumabarometri-tutkimuksesta. Suomalaiset yritykset käyttivät vuonna 2018 tapahtumamarkkinointiin…

Briefin tekeminen tapahtumatoimistolle

Tapahtumatoimiston briefaus

Toimistokumppanin ohjeistamisessa on olennaista avata myös hankkeen taustat, tavoitteet ja kohderyhmä. Nappaa talteen tapahtumajärjestäjän check-list! Tärkeä tapahtuma on tulossa ja…

Kaipaatko inspiraatiota? Tilaa uutiskirjeemme