Näin kick offista tulee liiketoiminnan työkalu

Huolella suunniteltu kick off muuttaa irrallisen seminaarin koko tilikauden kattavaksi liiketoiminnan työkaluksi.

Kick offin merkitystä ei yrityksen menestykselle sovi vähätellä. Tavallisesti tilikauden tai suuren projektin aloittava tapahtuma on työlle kuin huolella valittu viini aterialle. Ilman ehkä pärjää, mutta jotakin tärkeää ja mieleenpainuvaa jää puuttumaan.

Ennen kaikkea kick offin tarkoitus on innostaa ihmisiä kohti yhteistä suuntaa. ”Jos ihmiset olisivat puhtaasti rationaalisia, vuositavoitteiden ja strategioiden välittämiseen riittäisi sähköpostikin. Ihmisten innostaminen ja sitouttaminen sen sijaan vaatii emootiota ja läsnäoloa”, näkee Jarkko Kivikoski, Woltti Groupin business director.

Yhteisöllinen ajattelu on luennointia tehokkaampaa

Kick offin perinteinen kaava on selkeä. Kuunnellaan luennot ja johdon suuntaviivat, sitten yhteinen hauska tekeminen ja ruokailu luovat tilan epämuodolliselle ajatustenvaihdolle. Välissä on ehkä kuunneltu nimekästä motivaatiopuhujaa.

Suurelle osallistujamäärälle selkeä malli voi toimiakin. Sen sijaan rajatumman osallistujajoukon kick offeissa tehokkaampaa on suosia niin sanottua fasilitoivaa eli joukkoistavaa työmallia.

Hyvä esimerkki tästä on pienten tiimien käyminen tehtävien kimppuun, jotka on johdettu yrityksen toimintaympäristöstä. Lopuksi ajatukset esitellään muille, parhaat jalostetaan osaksi yhtiön strategiaa. ”Sitoutuminen on huomattavasti parempaa, kun ihmiset saavat valjastaa oman kokemuksensa yhteisen tavoitteen eteen.”

Näin teet kick offin kuluista investoinnin

Kick off nielee aina rahaa – miksi siis tapahtumasta ei ottaisi kaikkea hyötyä irti. Hyvä kick off on vaikutuksiltaan pitkäkestoinen prosessi, jossa ilo ja ideat yhdistyvät. Teet sen näin:

  1. Aloita suunnittelu ajoissa. Hyvä kick off kehittyy koko vuoden ja toimii työkaluna seuraavan vuoden tavoitteiden saavuttamiseksi.
  2. Lähde ulos toimistosta. Mikä tahansa tila on parempi kuin oman firman tilat, mutta parhaat tilat viedään nopeasti käsistä alkuvuodesta, joka on kick offien kulta-aikaa.
  3. Toteuta yleisön mukaan. Monipuolisesti suunniteltu luentomalli toimii suurelle ja työtehtäviltään erilaiselle joukolle, osallistava fasilitointi taas pienemmälle joukolle, jonka työnkuvat ovat yhteneväisiä.
  4. Ota tilanteesta hyöty irti. Kick offin sisältö ja yhdessäolo ovat uniikki mahdollisuus vaikuttaa. Suunnittele ohjelma niin, että se ruokkii ajattelua ja kick offin liiketoimintatavoitteita.
  5. Älä lopeta valomerkkiin. Vaikka kick off on ohitse, työ jatkuu. Hyvät ideat on siirrettävä käytäntöön ja seurattava, miten ne toteutuvat arjessa.

Tylsä paikka voi olla logistinen helmi

Sopivan tilan valinta on kuin asunnon ostaminen: sisätiloja voi muokata, mutta sijaintia ei. Jotta tapahtuma sujuisi tavoitteiden mukaan, eri kaupungeissa työskentelevien energiaa ei saa hukata turhan varhaisiin herätyksiin ja matkustamiseen.

”Useimmiten toimivin vaihtoehto on se, minne osallistujien on helppoa tulla.”

Parasta on, kun kaikki pääsevät paikalle. Yhä useammin toimistot sijaitsevat kuitenkin eri maissa, eikä logistiikka veny loputtomiin. Silloin toimiva vaihtoehto on hybridi kick off: eri kaupungeissa pidetään omat tapahtumat, jotka ovat digitaalisen jakelualustan avulla yhteydessä toisiinsa.

”Jos Bruce Dickinson puhuu yhdessä paikassa, se välittyy muillekin toimistoille. Hybridimalli kasvattaa osallistumista, laskee kuluja ja vähentää ympäristöä rasittavaa turhaa matkustamista.”

Onnistunut kick off on johdon työkalu

Jos osallistujat näkevät kick offin hauskana yksittäisenä tapahtumana, järjestäjät ovat todennäköisesti onnistuneet. Se ei kuitenkaan tarkoita tehottomuutta, päin vastoin.

”Hyvä kick off on tarkkaan mietitty ja suunniteltu. Vaikka itse tapahtuma olisi kaksipäiväinen, suunnittelu ja ja pohjatyöt voivat viedä jopa koko vuoden.”

Kick off kannattaakin ajatella liiketoiminnan johtamisen välineenä. Valmistautumisvaiheessa tehdään esimerkiksi yrityksen sisäisiä kyselyitä, haastatteluita ja tutkimuksia, joiden avulla varsinaisen kick off -tapahtuman kärki, tavoitteet ja sitoutuminen hioutuvat.

Ohjelmaa, muttei liian pitkään

Parhaissa ohjelmanumeroissa tieto ja viihde yhdistävät. Tilikauden kehitystavoitteita voi kertoa vaikka suositun tv-formaatin ja sen oikeiden juontajien avulla. Tapahtuman kruunaa hyvä ruoka, jota säestävät kohtuudella nautitut ruokajuomat.

”Kick off on ennen kaikkea työtapahtuma, johon valomerkkiin asti juhlinta ei sovi. Moni yritys haluaa tapahtumaan hyvää oloa tuovia aktiviteetteja, kuten aamun aloittamisen rentouttavalla joogalla.”

More Articles

Sisäinen
viestintä

Työntekijät ovat olleet yritysten tärkein voimavara juhlapuheissa jo kauan. Nyt he ovat sitä oikeasti, ja siksi heihin kannattaa satsata. Sisäisillä tapahtumilla sitoutetaan ja tehdään tulosta.
Messut ulkomailla

Messut ulkomailla

Ulkomailla järjestettäville messuille osallistuminen on arvokas investointi, joka oikein suunniteltuna on oivallinen tapa tavata tärkeitä ihmisiä. Toiveissa uudet markkinat tai…

Tila on osa elämystä

Tila on osa elämystä

Rohkeus ja kohderyhmän saappaisiin hyppääminen ovat avain uudenlaisten elämysten tuottamiselle. Tila on voimakas tapa vaikuttaa ihmisen käyttäytymiseen. Se luo ihmisten…

Visuaalisesti näyttävä kasvoseinä teki tapahtumasta somehitin

5 x näyttävä tapahtuma Instagramissa

Instagram nostaa merkitystään yritysten ja organisaatioiden markkinoinnissa. Katso vinkit, kuinka luot näyttävän kuvavirran ja rakennat Instagramissa näkyvyyttä tapahtumien avulla. Instagram…

Tulevaisuuden tekijät Haaga-Heliasta

Tapahtuma-alan tulevaisuuden tekijät

Woltti Groupin ja Haaga-Helia-ammattikorkeakoulun yhteistyö on win-win-tilanne. Opiskelijat saavat oppia käytännön työelämästä ja Woltti Group pääsee tutustumaan tulevaisuuden työntekijöihin. Fiuu!…

Oppeja Burning Man -tapahtumasta

Oppeja Burning Man -tapahtumasta

Burning Man on tapahtuma, joka on järjestetty toisin kuin kaikki muut. Siksi siitä kannattaa ottaa oppia. Kun Larry Harvey ja…

Tunne kohderyhmäsi intohimon aiheet

Tunne kohderyhmäsi intohimopisteet 

Jotta vieraat saadaan paikalle, on olennaista tunnistaa, mihin tapahtuman kohderyhmä suhtautuu intohimoisesti ja mikä heille on merkityksellistä. Tapahtumamarkkinoinnissa on entistä…

Woltti Goup muuttaa

Woltti Group muuttaa

Jatkossa löydät meidät osoitteesta Teollisuuskatu 33 – vain kivenheiton päästä entisistä toimitiloistamme. Viisitoista vuotta Helsingin Alppilassa on tullut päätökseen. Train factory…

Lauri Rotko, Helsinki Marketing

Vastuullisempia tilaisuuksia Helsingissä

Helsinki Marketing järjestää ensimmäisen Sustainable meeting -toimintamallinsa mukaisen tilaisuuden syyskuussa Finlandia-talossa. Pilotti on alku aiempaa vastuullisemmille B2B-tapahtumille Helsingissä ja osa…

Kaipaatko inspiraatiota? Tilaa uutiskirjeemme