Tapahtumien data markkinoinnin automaation käyttöön

Tapahtumien data kannattaa kerätä ja ottaa osaksi markkinoinnin automaatiota. Tämä vaatii hyvän suunnittelun ja selkeät säännöt. Lopputulos näkyy myynnin tehostumisena.

Markkinoinnin automaatio on valitettavan usein yrityksessä vain digitaalisen markkinoinnin automaatiota, tai vielä suppeammin automaattista sähköpostien ja uutiskirjeiden lähettämistä. Hyvin suunniteltuna ja toteutettuna todellisen maailman kohtaamisissa, kuten tapahtumissa, kerääntyvä asiakasdata kannattaa kerätä niin asiakastietojärjestelmän kuin markkinoinnin automaation käyttöön markkinoinnin ja myynnin tehostamiseksi.

Tämä ei ole niin vaikeaa ja monimutkaista miltä se kuulostaa. Muutaman niksin offline-datan hyödyntäminen markkinoinnin automaatiossa kuitenkin vaatii.

Selkeät säännöt datan keruulle

Kaikista tärkeintä on luoda yritykseen selkeät säännöt, millaista dataa tapahtumista kerätään markkinoinnin automaatioon ja kenen vastuulla datan kerääminen on. Määrittelytyöhön kannattaa ottaa yrityksessä mukaan ainakin markkinoinnin johto, myynnin johto ja crm-johto sekä markkinoinnin toteuttajat.

Asiakasdata ja kontaktitieto pitää keskittää yhteen paikkaan, jossa se on markkinoinnin automaation käytössä. Samalla tapahtumien kutsuprosessi pitää keskittää markkinoinnin automaation työkaluun. Jos esimerkiksi liiketoimintojen johto kutsuu tapahtumaan asiakkaita ja prospekteja omia kanaviaan pitkin, tieto kutsutuista hajoaa liian moneen paikkaan eikä enää ole markkinoinnin automaation käytössä.

Kun tapahtumien asiakasdata on keskitetty yhteen paikkaan, kutsutut, kiinnostusta osoittaneet, tapahtumaan ilmoittautuneet ja lopulta tapahtumaan tulleet tiedetään yksilöidysti.

Kerää dataa tapahtumista

Itse tapahtumaan kannattaa luoda sisältöjä ja toiminnallisuuksia halutun datan keräämiseksi. Yksi keino on esimerkiksi nimilapun skannaaminen tapahtuman eri trackeissä, jolloin saadaan tietää, mistä sisällöistä kukin tapahtumaan osallistunut on kiinnostunut. Hyvä tapahtuman kampanjasivu, jossa eri trackeihin ilmoittaudutaan, on myös toimiva tapa kerätä tietoa kiinnostuksen kohteista.

Tapahtumat ovatkin oiva keino rikastaa markkinoinnin automaation käytössä olevaa asiakastietoa.

Kun yritys tietää, mistä asioista asiakkaat ovat erityisen kiinnostuneet, markkinoinnin automaation avulla potentiaalisia asiakkaita voidaan ohjata ostopolulla eteenpäin.

Kiinnostustietoa voidaan hyödyntää myös seuraavien tapahtumien suunnittelussa. Kun yritys tietää paremmin, mistä potentiaaliset asiakkaat ovat kiinnostuneet, tulevien tapahtumien sisällön pystyy suunnittelemaan osuvammaksi ja siten tapahtumasta tulee kiinnostavampia.

Jatkuvuus ja vertailukelpoisuus kannattaa

Jokaisen tapahtuman jälkeen kerätty data kannattaa analysoida johtopäätöksiä varten.

Liikaa monimutkaisuutta kannattaa välttää. Perisynti on kerätä mahdollisimman paljon erilaista dataa eri paikoista. Sen sijaan kannattaa alkaa kerätä samaa tarkkaan määriteltyä dataa joka paikasta, koska vertailukelpoinen jatkuva datankeruu alkaa tuottaa vertailukelpoista tietoa esimerkiksi eri markkinointi-investointien tuloksellisuudesta.

Ajan mittaan kerättävä asiakasdata auttaa asiakkaiden profiloinnissa ja parantaa markkinoinnin ja myynnin tuloksellisuutta.

Tämän artikkelin asiantuntijana on Jarkko Kivikoski, Woltti Grupin Business Director.

Haluatko kuulla lisää, miten tapahtumat kannattaa yhdistää markkinoinnin automaatioon?
Ota yhteyttä: jarkko.kivikoski@wolttigroup.fi

More Articles

Messut ulkomailla

Messut ulkomailla

Ulkomailla järjestettäville messuille osallistuminen on arvokas investointi, joka oikein suunniteltuna on oivallinen tapa tavata tärkeitä ihmisiä. Toiveissa uudet markkinat tai…

Tila on osa elämystä

Tila on osa elämystä

Rohkeus ja kohderyhmän saappaisiin hyppääminen ovat avain uudenlaisten elämysten tuottamiselle. Tila on voimakas tapa vaikuttaa ihmisen käyttäytymiseen. Se luo ihmisten…

Visuaalisesti näyttävä kasvoseinä teki tapahtumasta somehitin

5 x näyttävä tapahtuma Instagramissa

Instagram nostaa merkitystään yritysten ja organisaatioiden markkinoinnissa. Katso vinkit, kuinka luot näyttävän kuvavirran ja rakennat Instagramissa näkyvyyttä tapahtumien avulla. Instagram…

Tulevaisuuden tekijät Haaga-Heliasta

Tapahtuma-alan tulevaisuuden tekijät

Woltti Groupin ja Haaga-Helia-ammattikorkeakoulun yhteistyö on win-win-tilanne. Opiskelijat saavat oppia käytännön työelämästä ja Woltti Group pääsee tutustumaan tulevaisuuden työntekijöihin. Fiuu!…

Oppeja Burning Man -tapahtumasta

Oppeja Burning Man -tapahtumasta

Burning Man on tapahtuma, joka on järjestetty toisin kuin kaikki muut. Siksi siitä kannattaa ottaa oppia. Kun Larry Harvey ja…

Tunne kohderyhmäsi intohimon aiheet

Tunne kohderyhmäsi intohimopisteet 

Jotta vieraat saadaan paikalle, on olennaista tunnistaa, mihin tapahtuman kohderyhmä suhtautuu intohimoisesti ja mikä heille on merkityksellistä. Tapahtumamarkkinoinnissa on entistä…

Woltti Goup muuttaa

Woltti Group muuttaa

Jatkossa löydät meidät osoitteesta Teollisuuskatu 33 – vain kivenheiton päästä entisistä toimitiloistamme. Viisitoista vuotta Helsingin Alppilassa on tullut päätökseen. Train factory…

Lauri Rotko, Helsinki Marketing

Vastuullisempia tilaisuuksia Helsingissä

Helsinki Marketing järjestää ensimmäisen Sustainable meeting -toimintamallinsa mukaisen tilaisuuden syyskuussa Finlandia-talossa. Pilotti on alku aiempaa vastuullisemmille B2B-tapahtumille Helsingissä ja osa…

Luulitko tietäväsi kaiken vastuullisuudesta?

Tapahtumien vastuullisuutta ei ole vain pyrkimys hiilineutraaliuteen, vaan vastuullisuudessa on kyse johtamisjärjestelmästä. Yhtäkkiä vastuullisuuspuhe on läsnä kaikkialla. Onneksemme aihe ei…

Kaipaatko inspiraatiota? Tilaa uutiskirjeemme