Tunne kohderyhmäsi intohimopisteet 

Jotta vieraat saadaan paikalle, on olennaista tunnistaa, mihin tapahtuman kohderyhmä suhtautuu intohimoisesti ja mikä heille on merkityksellistä.

Tapahtumamarkkinoinnissa on entistä tärkeämpää, että suunnittelun lähtökohtana on kohderyhmä: sen tunteminen ja sille arvon tuottaminen.

“Nykyihmisellä on ajankäyttömahdollisuuksia loputtomasti. Kun halutaan saada ihmiset mukaan tapahtumaan, pitää heiltä ensin saada huomio ja sitten vietyä aikaa. Tämä on paljon helpompaa, jos kohderyhmä suhtautuu jo lähtökohtaisesti aiheeseen intohimoisesti”, sanoo Woltti Groupin toimitusjohtaja Jyrki Aittola.

Toimi kohderyhmän ehdoilla

Kohderyhmään vaikuttamisen keinovalikoima fragmentoituu jatkuvasti. Pirstaloituminen koskee myös tapahtumia, ja niiden määrä kasvaa. Kokemuksellisuus on markkinointiviestinnän globaali trendi, joka koetaan poikkeuksellisen vaikuttavaksi.

“Muut välineet ja mediat voivat vahvistaa tapahtumien aikaansaamia aitoja kohtaamisia. Jos syviä kohtaamisia brändin tai yrityksen kanssa ei ole, muiden markkinoinnin keinojen avulla on vaikea aikaansaada samaa vaikutusta”, Aittola sanoo.

Samalla kilpailu ihmisten ajankäytöstä ja fokuksesta kiristyy.

Tunnista kohderyhmän ajankäytön rajoitteet

Kun tapahtumaan halutaan saada tietty kohderyhmä, on ensin selvitettävä sen ajankäytön reunaehdot. Sopivan ajankohdan lisäksi on ymmärrettävä, kuinka kohderyhmä priorisoi ajankäyttöään. Ihmisillä kun on vain tietty määrä aikaa käytettäväksi tapahtumissa.

Esimerkiksi pienten lasten vanhempien on usein käytävä hakemassa lapset päiväkodista, joten he eivät mielellään osallistu työpäivän jälkeen ajoittuviin tapahtumiin. Toimittajien päivärytmiin taas voi olla mahdotonta sovittaa keskellä päivää kaukana kaupungin keskustasta olevaa tapahtumaa.

“Jos tunnet ja tiedät kohderyhmän arkirytmin, älä järjestä tapahtumaasi aikaan, joka aiheuttaa heidän rutiineissaan ylimääräisiä järjestelyjä. Esimerkiksi lehdistötilaisuuksissa toimittajat saa paremmin paikalle, jos pääsevät sinne helposti – ja ehkä jopa lounasaikaan.”

Herätä huomio kutsulla

Ensin on taklattava esteet, sen jälkeen herätettävä kiinnostus. Jotta tapahtuma kiinnostaa kohderyhmää, myös kutsun on oltava huomattava – jo sillä on ansaittava vastaanottajan huomio.

Sähköposti on usein välineenä riittämätön, vaikka edullinen onkin. Se hukkuu helposti massaan. Jos kutsu ei saman tien osu, sen unohtaa.

“Valtaosan ärsykkeistä annetaan vain mennä ohi. Ne, joista on jo valmiiksi kiinnostunut, saavat edes pienen hetken. Valta on kuluttajalla”, Aittola sanoo.

Saadakseen vastaanottajan kiinnostumaan ja harkitsemaan osallistumista, on tunnistettava, mitä ovat aiheet ja asiat, jotka tämä kokee tärkeäksi. Jos lisäksi haluaa oman tapahtumansa tulevan valituksi, on tiedettävä tarkasti päivänpolttavat aiheet, joihin haetaan apua: mitkä aiheet puhuttelevat kohderyhmää tarpeeksi saadakseen heidät liikkeelle.

Markkinoijan on mentävä ihmisten elämään heidän ehdoillaan

Jotta vieraat saadaan paikalle, on tapahtumassa usein tarjottava myös jotain viihteellistä. Ruoka, matkustus, urheilu, musiikki, elokuvat ja muut kulttuuriaiheet saavat ihmiset liikkeelle vuodesta toiseen. Myös hyvän tekeminen, kestävä kehitys ja kaikki perheeseen liittyvä kiinnostavat. Olennaista on tietää, mikä innostaa juuri omaa kohderyhmää.

“Mitä enemmän kanavia ja ajankäyttötapoja ihmisillä on, sitä enemmän valta siirtyy kuluttajalle. Huomiota ei voi enää voittaa sillä, että huutaa omaa viestiään lujempaa”, Jyrki Aittola sanoo.

“Markkinoijan on mentävä hänelle tärkeiden ihmisten elämään näiden ehdoilla. Heidät on tunnettava ja tiedettävä, jotta saa veren – ja sitä kautta jalan – liikkeelle.”

Kuinka tehdään vaikutus juuri sinun kohderyhmääsi tapahtumamarkkinoinnin avulla? Ota yhteyttä jyrki.aittola@wolttigroup.fi

Asiantuntija

Jyrki Aittola

Synnynnäisesti kyltymätön CEO ja Senior Partner, liiketoiminnan kehittäjä ja strategi, joka etsii uusia ideoita ja näkökulmia.

Motto: We don´t remember day´s we remember moments.

+358 40 5036 625 jyrki.aittola@wolttigroup.fi

Lue lisää

Lisää artikkeleita

Kokemuksellinen
markkinointi

Kokemuksellinen markkinointi luo voimakkaan tunne-elämyksen. Brändi, joka saa asiakkaan tunteet loistamaan, erottuu kilpailijoista. Kun asiakkaat sitoutuvat brändiin, bisnes sujuu.
Woltti Goup muuttaa

Woltti Group muuttaa

Jatkossa löydät meidät osoitteesta Teollisuuskatu 33 – vain kivenheiton päästä entisistä toimitiloistamme. Viisitoista vuotta Helsingin Alppilassa on tullut päätökseen. Train factory…

Lauri Rotko, Helsinki Marketing

Vastuullisempia tilaisuuksia Helsingissä

Helsinki Marketing järjestää ensimmäisen Sustainable meeting -toimintamallinsa mukaisen tilaisuuden syyskuussa Finlandia-talossa. Pilotti on alku aiempaa vastuullisemmille B2B-tapahtumille Helsingissä ja osa…

Luulitko tietäväsi kaiken vastuullisuudesta?

Tapahtumien vastuullisuutta ei ole vain pyrkimys hiilineutraaliuteen, vaan vastuullisuudessa on kyse johtamisjärjestelmästä. Yhtäkkiä vastuullisuuspuhe on läsnä kaikkialla. Onneksemme aihe ei…

Näin mittaat tapahtumamarkkinoinnin vaikuttavuutta

Näin mittaat tapahtumien tuloksia

Tapahtumien vaikuttavuuden mittaaminen on monelle haaste, eikä ihme. Olennaista on mitata aina samoja asioita ja muistaa myös analysoida tulokset. Vain…

Ensivaikutelman voi tehdä vain kerran

Ensivaikutelma joka tekee vaikutuksen

Ensivaikutelman voi tehdä vain kerran. Siksi sen on parasta olla hyvä. Ensivaikutelma ratkaisee. Vanha klisee on erityisen totta erityisesti yritysmaailman…

Työpajamuotoinen tapahtuma kiinnostaa

Kun ohjelman tekevät vieraat itse

Fasilitointi tekee yritystapahtumasta vaikuttavamman. “Perinteinen tapa järjestää B2B-tapahtuma on laittaa kutsuvieraat kuuntelemaan muiden juttuja. On keynote-puhuja, paneeli, pyöreän pöydän keskustelu…

Messut kiinnostavat taas

Älä unohda messuja

Kuinka ohjataan omalle messuosastolle juuri ne oikeat vieraat? Kun uudet tuotteet esitellään 3D-videoina ja ihmiset rakentavat ammattiverkostojaan sosiaalisessa mediassa, näyttävät…

Tapahtuman tarina alkaa jo kutsusta

Tapahtumassa brändi herää eloon

Tapahtuma kertoo tarinaa aina ensimmäisestä kutsuviestistä vieraiden siitä kertomiin kokemuksiin. Tapahtumaa suunniteltaessa on tärkeää miettiä, mitä asioita tilaisuudessa halutaan nostaa…

Kaipaatko inspiraatiota? Tilaa uutiskirjeemme