Tapahtuman fiksu jälkimarkkinointi vaatii hyvän suunnitelman

Liian usein tapahtuman jälkimarkkinointi mietitään vasta tapahtuman jälkeen. Silloin ollaan jo auttamattomasti myöhässä.

Woltin Jarkko Kivikoski neuvoo tekemään etukäteen hyvän suunnitelman siihen, mitä kaikkia toimenpiteitä tapahtuman jälkeen tehdään. Siten tehdystä investoinnista saadaan enemmän irti.

1. Suunnittele ja toteuta jälkimarkkinointi osana tapahtumaa

Tapahtuman jälkimarkkinointi on itse asiassa osa koko tapahtuman suunnittelua ja toteutusta. Sen erottaminen omaksi osaksi kaikesta muusta tapahtuman suunnittelusta ja toteutuksesta ei ole järkevää. Jotta jälkimarkkinointi onnistuisi hyvin ja tehokkaasti, se pitäisi suunnitella ja myös suurelta osalta toteuttaa ennen tapahtumaa. Jälkimarkkinoinnin toimenpiteet ja materiaalit toimenpiteisiin kannattaa siis suunnitella ja tehdä ennen tapahtumaa.

2. Mieti mitä tapahtuu heti tapahtuman jälkeen

Tee itsellesi happotesti: saavatko tapahtumaasi osallistuneet seuraavana aamuna sähköpostiinsa relevanttia ja kiinnostavaa sisältöä vaiko pelkän kiitoksen osallistumisesta? Kun tapahtuma on vielä osallistujien tuoreessa mielessä, silloin brändillä ja yrityksellä on erinomainen mahdollisuus vaikuttaa osallistuneiden mieleen ja käyttäytymiseen. Jos tapahtumavideo valmistuu vasta pari viikkoa tapahtuman jälkeen, ollaan jo auttamattomasti myöhässä.

3. Panosta sisältöjen tuotantoon ennen tapahtumaa ja tapahtuman aikana

Samalla kun tapahtumaa varten tuotetaan erilaisia sisältöjä kuten videoita, esityksiä, haastatteluja ja artikkeleita, niin samalla kannattaa suunnitella mitä sisältöjä tuotetaan etukäteen julkaistavaksi tapahtuman jälkeen. Mitä paremmin asiakaspolun kohtaamiset ennen tapahtumaa, tapahtuman aikana ja tapahtuman jälkeen suunnitellaan, sitä paremmin yleisöön pystytään vaikuttamaan yrityksen toivomalla tavalla.

Tapahtuma tarjoaa oikeastaan aina kiinnostavaa sisältöä. Kun asiakastapahtumaan investoidaan, niin valokuvaajan ja videokuvaajan lisäksi tapahtumaan kannattaisi palkata mukaan ammattitaitoinen toimittaja tekemään kiinnostavista asioista sisältöjä heti tapahtuman jälkeen hyödynnettäväksi.

4. Kerää tapahtuman aikana osanottajista dataa

Liian harvoin käytetty jälkimarkkinoinnin keino on kerätä dataa tapahtuman osallistujista. Mitä enemmän dataa yleisöstä kerätään tapahtuman aikana, sitä paremmin heille voi lähettää datan perusteella personoituja viestejä tapahtuman jälkeisinä viikkoina. Datan kerääminen vaatii pitkäjänteistä suunnittelua ja teknologisia ratkaisuja kuten hyvää tapahtumasovellusta.

5. Roolita ja vastuuta jälkimarkkinoinnin toimenpiteet ennen tapahtumaa

Usein vastuu jälkimarkkinoinnista jää vain tapahtuman projektiryhmän vastuulle. Jälkimarkkinoinnin toimenpiteiden tekeminen kannattaisi vastuuttaa laajemmalle joukolle, esimerkiksi koko myyntiryhmälle. Jälkimarkkinoinnissa on tärkeä vastuuttaa tuotettujen sisältöjen julkaisu ja jakaminen kohderyhmille sekä saatujen liidien ja kaupallisten mahdollisuuksien kontaktointi. Ilman etukäteen tehtyä aikataulua ja vastuutusta, toimenpiteet tehdään yleensä liian myöhään.

6. Muista viestiä myös sisäisesti

Onnistunut tapahtuma kannattaa viestiä sisäisesti yrityksen sisällä. Sisäinen viestintä tulee myös suunnitella ja aikatauluttaa ennen tapahtumaa, koska osa sisäiseen viestintään suunnatuista sisällöistä kannattaa tuottaa ennen tapahtumaa ja tapahtuman aikana.

Kiinnostuitko miten teet tapahtuman jälkimarkkinoinnin seuraavalla kerralla entistä paremmin?
Ota yhteyttä: jarkko.kivikoski@wolttigroup.fi

More Articles

After partyt voi järjestää virtuaalisestikin

Virtuaaliset löylyt ITS Finlandin virtuaalikongressissa

Korona loi virtuaalikongresseille nopeasti tarpeen, kysynnän ja tarjonnan.Virtuaalinen elämys syntyy siitä, että vieras voi osallistua kuin paikan päällä. Ihmissuhteet ja…

Digitapahtumien välineitä

Vaikuttavan digitapahtuman anatomia 

Digitaalista tapahtumapaikkaa ei valita tekniikka edellä vaan tavoitteet ja vaikuttavuus mielessä.  Kun puhutaan verkon yli ja virtuaalisesti tehtävistä tapahtumista, puhe…

Virusturvallisissa tapahtumissa olennaista on huolellinen ennakkosuunnittelu

Miten järjestetään koronaturvallinen tapahtuma?

Virusturvallinen tapahtuma järjestetään huomioimalla suunnittelussa tarkasti turvallisuusnäkökulmat ennen ja jälkeen tapahtuman sekä itse tapahtumassa. Oleellista on läpinäkyvyys viestinnässä ja huolellinen…

Tapahtumien järjestäminen digitaalisesti

Vinkit onnistuneen online-tapahtuman järjestämiseen

Virtuaalitapahtuma, webinaari, striimaus vai etäkokouksen fasilitointi? Erilaisia etäratkaisuja on hyödynnetty jo vuosia tapahtumissa. Lue, millaisia vaihtoehtoja fyysisen tapahtuman järjestämiselle on…

Messut ulkomailla

Messut ulkomailla

Ulkomailla järjestettäville messuille osallistuminen on arvokas investointi, joka oikein suunniteltuna on oivallinen tapa tavata tärkeitä ihmisiä. Toiveissa uudet markkinat tai…

Tila on osa elämystä

Tila on osa elämystä

Rohkeus ja kohderyhmän saappaisiin hyppääminen ovat avain uudenlaisten elämysten tuottamiselle. Tila on voimakas tapa vaikuttaa ihmisen käyttäytymiseen. Se luo ihmisten…

Visuaalisesti näyttävä kasvoseinä teki tapahtumasta somehitin

5 x näyttävä tapahtuma Instagramissa

Instagram nostaa merkitystään yritysten ja organisaatioiden markkinoinnissa. Katso vinkit, kuinka luot näyttävän kuvavirran ja rakennat Instagramissa näkyvyyttä tapahtumien avulla. Instagram…

Tulevaisuuden tekijät Haaga-Heliasta

Tapahtuma-alan tulevaisuuden tekijät

Woltti Groupin ja Haaga-Helia-ammattikorkeakoulun yhteistyö on win-win-tilanne. Opiskelijat saavat oppia käytännön työelämästä ja Woltti Group pääsee tutustumaan tulevaisuuden työntekijöihin. Fiuu!…

Oppeja Burning Man -tapahtumasta

Oppeja Burning Man -tapahtumasta

Burning Man on tapahtuma, joka on järjestetty toisin kuin kaikki muut. Siksi siitä kannattaa ottaa oppia. Kun Larry Harvey ja…

Kaipaatko inspiraatiota? Tilaa uutiskirjeemme