Tunne kohderyhmäsi intohimopisteet 

Jotta vieraat saadaan paikalle, on olennaista tunnistaa, mihin tapahtuman kohderyhmä suhtautuu intohimoisesti ja mikä heille on merkityksellistä.

Tapahtumamarkkinoinnissa on entistä tärkeämpää, että suunnittelun lähtökohtana on kohderyhmä: sen tunteminen ja sille arvon tuottaminen.

“Nykyihmisellä on ajankäyttömahdollisuuksia loputtomasti. Kun halutaan saada ihmiset mukaan tapahtumaan, pitää heiltä ensin saada huomio ja sitten vietyä aikaa. Tämä on paljon helpompaa, jos kohderyhmä suhtautuu jo lähtökohtaisesti aiheeseen intohimoisesti”, sanoo Woltti Groupin toimitusjohtaja Jyrki Aittola.

Toimi kohderyhmän ehdoilla

Kohderyhmään vaikuttamisen keinovalikoima fragmentoituu jatkuvasti. Pirstaloituminen koskee myös tapahtumia, ja niiden määrä kasvaa. Kokemuksellisuus on markkinointiviestinnän globaali trendi, joka koetaan poikkeuksellisen vaikuttavaksi.

“Muut välineet ja mediat voivat vahvistaa tapahtumien aikaansaamia aitoja kohtaamisia. Jos syviä kohtaamisia brändin tai yrityksen kanssa ei ole, muiden markkinoinnin keinojen avulla on vaikea aikaansaada samaa vaikutusta”, Aittola sanoo.

Samalla kilpailu ihmisten ajankäytöstä ja fokuksesta kiristyy.

Tunnista kohderyhmän ajankäytön rajoitteet

Kun tapahtumaan halutaan saada tietty kohderyhmä, on ensin selvitettävä sen ajankäytön reunaehdot. Sopivan ajankohdan lisäksi on ymmärrettävä, kuinka kohderyhmä priorisoi ajankäyttöään. Ihmisillä kun on vain tietty määrä aikaa käytettäväksi tapahtumissa.

Esimerkiksi pienten lasten vanhempien on usein käytävä hakemassa lapset päiväkodista, joten he eivät mielellään osallistu työpäivän jälkeen ajoittuviin tapahtumiin. Toimittajien päivärytmiin taas voi olla mahdotonta sovittaa keskellä päivää kaukana kaupungin keskustasta olevaa tapahtumaa.

“Jos tunnet ja tiedät kohderyhmän arkirytmin, älä järjestä tapahtumaasi aikaan, joka aiheuttaa heidän rutiineissaan ylimääräisiä järjestelyjä. Esimerkiksi lehdistötilaisuuksissa toimittajat saa paremmin paikalle, jos pääsevät sinne helposti – ja ehkä jopa lounasaikaan.”

Herätä huomio kutsulla

Ensin on taklattava esteet, sen jälkeen herätettävä kiinnostus. Jotta tapahtuma kiinnostaa kohderyhmää, myös kutsun on oltava huomattava – jo sillä on ansaittava vastaanottajan huomio.

Sähköposti on usein välineenä riittämätön, vaikka edullinen onkin. Se hukkuu helposti massaan. Jos kutsu ei saman tien osu, sen unohtaa.

“Valtaosan ärsykkeistä annetaan vain mennä ohi. Ne, joista on jo valmiiksi kiinnostunut, saavat edes pienen hetken. Valta on kuluttajalla”, Aittola sanoo.

Saadakseen vastaanottajan kiinnostumaan ja harkitsemaan osallistumista, on tunnistettava, mitä ovat aiheet ja asiat, jotka tämä kokee tärkeäksi. Jos lisäksi haluaa oman tapahtumansa tulevan valituksi, on tiedettävä tarkasti päivänpolttavat aiheet, joihin haetaan apua: mitkä aiheet puhuttelevat kohderyhmää tarpeeksi saadakseen heidät liikkeelle.

Markkinoijan on mentävä ihmisten elämään heidän ehdoillaan

Jotta vieraat saadaan paikalle, on tapahtumassa usein tarjottava myös jotain viihteellistä. Ruoka, matkustus, urheilu, musiikki, elokuvat ja muut kulttuuriaiheet saavat ihmiset liikkeelle vuodesta toiseen. Myös hyvän tekeminen, kestävä kehitys ja kaikki perheeseen liittyvä kiinnostavat. Olennaista on tietää, mikä innostaa juuri omaa kohderyhmää.

“Mitä enemmän kanavia ja ajankäyttötapoja ihmisillä on, sitä enemmän valta siirtyy kuluttajalle. Huomiota ei voi enää voittaa sillä, että huutaa omaa viestiään lujempaa”, Jyrki Aittola sanoo.

“Markkinoijan on mentävä hänelle tärkeiden ihmisten elämään näiden ehdoilla. Heidät on tunnettava ja tiedettävä, jotta saa veren – ja sitä kautta jalan – liikkeelle.”

Kuinka tehdään vaikutus juuri sinun kohderyhmääsi tapahtumamarkkinoinnin avulla? Ota yhteyttä jyrki.aittola@wolttigroup.fi

Asiantuntija
Jyrki Aittola

Jyrki Aittola

Synnynnäisesti kyltymätön CEO ja Senior Partner, liiketoiminnan kehittäjä ja strategi, joka etsii uusia ideoita ja näkökulmia.

Motto: We don´t remember day´s we remember moments.

+358 40 5036 625 jyrki.aittola@wolttigroup.fi

Lue lisää

Lisää artikkeleita

Kokemuksellinen
markkinointi

Kokemuksellinen markkinointi luo voimakkaan tunne-elämyksen. Brändi, joka saa asiakkaan tunteet loistamaan, erottuu kilpailijoista. Kun asiakkaat sitoutuvat brändiin, bisnes sujuu.
Virtuaaliset tapahtumat rakentavat yhteisöllisyyttä

Yritystapahtumien exit on ajankohtainen nyt 

Jos kohderyhmä on tärkeä, ei kannata jäädä odottamaan parempaa aikaa kohtaamiselle. Kun tapaamiset ovat säännöllisiä, on suhde paremmassa kunnossa sitten,…

Studiosta lähetetty virtuaalitapahtuma tuo ohjelmaan yllätyksellisyyttä

Koukuta osallistujat mukaan digitapahtumaan

Onnistunut virtuaalitapahtuma antaa osallistujilleen energiaa, inspiroi ja rakentaa yhteisöllisyyttä. Kun virtuaalinen tapahtuma päättyy, ihmisten on jäätävä haluamaan seuraavaa jaksoa. Digitapahtumista…

Sisältö on virtuaalisen tapahtuman tärkein asia

Digitaalisen tapahtuman arvo syntyy sisällöstä

Virtuaalisen tapahtuman tehtävä on irrottaa ihmiset digitaalisen arjen etäkokousrumbasta. Siksi tavallisimmat videoneuvottelualustat eivät aina ole paras valinta elämyksellisen digitapahtuman luomiseen….

Yritystapahtumat vuonna 2021

Yritystapahtumat vuonna 2021

Mitä tapahtuu sidosryhmätapahtumille, messuille ja sisäisille tapahtumille vuonna 2021? Woltti Groupin toimitusjohtaja Jyrki Aittola katsoo kristallipalloon. Vuoden 2021 alkaessa koronarokotukset…

hybriditapahtuma Scandicin Tapahtumastudiolla

Wow! Virtuaalitapahtuma voi olla mukava myös esiintyjille

Woltti Groupin ja hotelliketju Scandicin yhteistyö nostaa osallistujien ja esiintyjien mukavuuden hybriditapahtumissa uudelle tasolle. Yritysten sisäisten ja sidosryhmille suunnattujen tapahtumien…

SPR yleiskokous 2020

SPR:n yleiskokous yhdisti 11 paikkakuntaa virtuaalisesti

Punaisen Ristin yleiskokous laittoi luovuuden ja tekniikan koetukselle: yhdistimme yksitoista paikkakuntaa reaaliaikaisesti kahdella kielellä. Syksyn alussa törmäsimme asiakkaamme Suomen Punaisen…

Virtuaalimessut

Liidejä ja diilejä virtuaalimessuilta

Virtuaalimessut yhdistävät yrityksen ja asiakkaat paikasta riippumatta. Korona-ajan hätäapuna alkanut digitaalinen läsnäolo muuttuu tärkeäksi verkkonäkyvyyden työkaluksi. Pandemia on luonut moneen…

sisäinen henkilöstötapahtuma

Sisäinen virtuaalitapahtuma nostattaa fiilistä

Etätöiden aikana yrityksen sisäinen viestintä on tärkeämpää kuin koskaan. Virtuaaliset HR-tapahtumat luovat fyysisen etäisyyden aikaan henkistä läheisyyttä.  Etätyö voi olla…

Kaipaatko inspiraatiota? Tilaa uutiskirjeemme